Fyndiq lämnar Tyskland och sparkar mer än var fjärde

Den svenska onlinemarknadsplatsen ska fokusera på den svenska marknaden och säger upp 28 procent av sina anställda.

Förra sommaren tog Fyndiq klivet in i Tyskland, merförsäljningskanalens första steg utanför Sverige. Målet var enligt företaget att bli nummer ett i sin nisch, men efter en långsam start väljer man nu att lägga satsningen på is.

Istället ska bolaget, som tidigare plockat in mer än 150 miljoner kronor för sin planerade expansion, nu fokusera på sin hemmamarknad Sverige. Företaget har enligt Breakit använt 50 av dessa miljoner redan och resterande 100 miljoner kommer nu dras tillbaka.

Annons

– Vår affärsstrategi har sedan starten byggt på kraftig tillväxt. Men vi behöver även öka vårt fokus på vår långsiktiga affär. Våra möjligheter att säkerställa detta är starkast i Sverige, där vi är marknadsledande och fortsätter att växa kraftigt, säger Dinesh Nayar, VD och medgrundare av Fyndiq.

Tyska e-handlare på Fyndiq.se

Fyndiq, som omsatte över 300 miljoner kronor under 2015, säger sig dock inte ge upp den tyska marknaden helt. Man kommer nämligen att göra det möjligt för tyska e-handlare att sälja sina varor i Sverige genom svenska Fyndiq.se.

Fyndiqs ökade fokus på Sverige innebär dock organisatoriska förändringar. Medarbetarna informeras idag om att 28 procent av bolagets tjänster kommer att försvinna på grund av den nya affärsstrategin.

– För nu innebär den nya strategin att vi fokuserar 110 procent på Sverige gällande både tillväxt och nu även i lönsamhet. Vi växer kraftigt här och det finns fortsatt en väldigt stor potential i Sverige. För nu är det det enda fokuset, säger Dinesh Nayar till Ehandel.se.

Annons