Annons

Fyndiq hakar på Wish-hysterin - startar Fyndiq Superbilligt Dinesh satsar på superbilligt ifrån Kina

Fyndiq hakar på Wish-hysterin - startar Fyndiq Superbilligt

2018-01-19 09:03

Ny app med billiga Kina-produkter.

I går kunde vi berätta om hur Amazon verkar känna sig pressade av shoppingappen Wish och den större trenden med konsumenter som köper superbilliga produkter ifrån Kina. E-handlarens motdrag var en ny avdelning med produkter för under 10 dollar med fri frakt.

LÄS ÄVEN: Amazon känner pressen - utmanar shoppingappen Wish

Den svenska marknadsplatsen Fyndiq känner uppenbarligen också att de måste haka på denna växande trend.

- Under de senaste åren har app-baserade globala marknadsplatser växt kraftigt, likaså på den svenska marknaden. Deras recept har varit extremt låga priser, men med långa leveranstider, konstaterar Fyndiq i ett mejl till sina handlare.

Företaget lanserar nu vad man kallar för “ett nytt affärsområde”. Vilket i sin tur betyder en ny app med namnet “Fyndiq Superbilligt”.

- Försäljningskanalen kommer vara en app med produkter från främst handlare utanför EU där leveranstiden är längre, skriver företaget.

“Erbjuda produkter direkt från Kina”

Vi kontaktade Fyndiq för att få veta mer.

Annons
Annons
- Vi vidareutvecklar vårt kunderbjudande för våra cirka 2 miljoner svenska kunder hela tiden. För tillfället håller vi bland annat på att testa och laborera med dygnetrunt-kundtjänst, snabbare leveranser och att kunna erbjuda produkter direkt från Kina som vi ser en stor efterfrågan på, säger företagets vd Dinesh Nayar.

Det handlar alltså i princip om en kopia av shoppingappen Wish. Fyndiq meddelar att man just nu testar tjänsten och att man driver det i en egen app är för att “under testet hålla isär våra olika erbjudanden”.

- I och med att vi nu befinner oss i ett väldigt tidigt skede av vårt test har vi ingen mer information att ge men återkommer gärna längre fram under året, säger Dinesh Nayar.

"Bara betala för frakten"

I samband med utrullningen av Fyndiq Superbilligt så kommer den tidigare tjänsten, som man når på Fyndiq.se, att kallas Fyndiq Snabbt. Ett namn som förstås ska visa på att de svenska e-handlarnas produkter kommer fram fortare än de ifrån Kina. Produkterna på Fyndiq Suberbilligt ska samtidigt vara "nästintill gratis":

- Det är precis lika tryggt och pålitligt som på Fyndiq.se, samma personer bakom kulisserna, samma idé om att du förtjänar ännu billigare fyndshopping. Ibland är produkterna så billiga att de är nästintill gratis - ibland behöver du bara betala för frakten! Uh-mazing, beskriver Fyndiq den nya appen.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Komplett nådde målet - över 100 säljare på sajten

Komplett nådde målet - över 100 säljare på sajten

Ska stå för uppemot 40 procent av omsättningen om fem år.

Annons
Annons
E-handeln ökar - men vilka branscher tar hem kalaset?

E-handeln ökar - men vilka branscher tar hem kalaset?

De ligger betydligt högre än snittet på 21 procent.

Indiska toppar laget - rekryterar två modeveteraner

Bägge har tidigare jobbat på Åhléns.

Omniaktör teamar upp med The Mauler: "Spot on för oss"

Ska webbsända träningstillfällen från stjärnans gym.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handelsstjärnor investerar i TPL - ska bli ledande i Sverige

E-handelsstjärnor investerar i TPL - ska bli ledande i Sverige

"Tycker att de har byggt ett fint bolag med rätt tänk".

Nu omsätter svensk e-handel 67 miljarder kronor

Motsvarar knappt 9 procent av den totala detaljhandeln.

Simris Alg ökar förlusten - backar 22 miljoner

Lånade 4 miljoner i väntan på investerare.

Annons
Annons
90% kollar leveransvillkoren innan de näthandlar

90% kollar leveransvillkoren innan de näthandlar

Även enkel returprocess högt upp på önskelistan.

Artely gick från noll till miljonen på tio månader

Artely gick från noll till miljonen på tio månader

Bytte strategi och vann kundernas hjärtan.

Rattsurfning förbjöds - handsfree ökade med 400%

Men endast 5 procent av ökningen skedde i e-handeln.

PostNord om Coops exit:

PostNord om Coops exit: "Så gör de varje år"

Omförhandlar och hoppas hitta lösning.

Följer storkonkurrenten och slår till med digitala speglar

E-handeln står för över 13 procent av omsättningen.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Batteriexperten Europe AB söker:

Produkt- och inköpskoordinator inom e-handel

Kringla söker:

E-handelsansvarig problemlösare, Kringla elcyklar

Searchmint söker:

Digital Growth Manager (E-Commerce)

SwedOffice söker:

CRM Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta