Amazon känner pressen – utmanar shoppingappen Wish

Wish går om Amazon.

Det är inte bara hemma i Sverige som Kinaposten skapar problem. Nu visar det sig att till och med e-handelsjätten Amazon känner sig pressade av shoppingappar som Wish.

Enligt ny statistik så ska Wish ha gått om Amazon som den mest populära mobila shoppingappen i USA, i antalet nedladdningar. Detta enligt flera analysbolag som mäter mobila appar. Enligt företaget Sensor Tower ska Wish ha laddats ner 32,5 miljoner gånger förra året, medan Amazons shoppingapp "endast" fått 29,2 miljoner nedladdningar.

Annons
Annons

Nu kommer motdraget.

Billigt och fri frakt

Flera tidningar rapporterar att Amazon lanserat en ny sektion med billiga produkter, som också erbjuds med fri frakt. Sektionen går under rubriken “10 dollar och under - med fri frakt” och listar produkter som ska vara typiska för shoppingappar som Wish.

Den nya shoppingdelen ska vara tillgänglig både i Amazons mobila app och på den vanliga hemsidan.

Enligt TechCrunch, som först uppmärksammade tillskottet, så handlar det inte bara om Wish, utan konsumenterna hittar allt mer till olika budgetalternativ som till exempel Aliexpress.

- Detta lär göra Amazon orolig, och är potentiellt en nyckelorsak till att de har lanserat denna "Under $10" -funktion, konstaterar tidningen.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!