Fyndiq hakar på trenden och förlänger Black Friday

Varje år tvistar de lärde om man som e-handlare ska satsa på Black Friday eller Cyber Monday. Fyndiq satsar på båda, samt dagarna där emellan.

Black Friday och Cyber Monday är två amerikanska shoppingdagar som sakta men säkert börjat leta sig till Europa. Även svenska e-handlare har på senare år omfamnat konceptet, precis som konsumenterna.

Enligt en undersökning genomförd av Criteo fördubblades försäljningen under förra årets Black Friday och steg med 60 procent under Cyber Monday. Nästa fredag, den 27 november, är det dags för årets upplaga av Black Friday och måndagen därpå går Cyber Monday av stapeln.

Annons

Men vilken dag bör man satsa på som svensk e-handlare? I USA blir det allt vanligare att pressa priserna under båda dagarna, eller varför inte en hel vecka. Ett koncept som även Fyndiq valt att anamma.

– Vi har provat båda dagarna vid olika tillfällen tidigare och kom i år fram till att vi kör båda dagarna plus dagarna emellan, säger Fredrik Norberg, CMO och medgrundare till Fyndiq.

Olika erbjudanden, olika dagar

Varje dag, från fredag till måndag, kommer även ha ett eget fokus med deals som bara gäller under just den dagen, och som är baserade på en eller ett par produktkategorier.

På fredagen kommer det att bli erbjudanden inom mobiltillbehör och elektronik, på lördagen är det dags för kategorin hälsa & skönhet. På söndagen är det mode som gäller medan kategorierna Hemmet och Barn avslutar på Cyber Monday.

– Jag tror att det här kan vara en lite unik satsning inte bara för att vi väljer att satsa på deals utan att vi jobbar så nära våra handlare när vi tar fram dealsen. Vi har fått väldigt bra respons och det finns fortfarande chans att vara med och skapa deals, säger Fredrik Norberg.

Annons