Annons

Minst dubblad försäljning online väntas under Black Friday Black Friday har slagit igenom även i Sverige

Minst dubblad försäljning online väntas under Black Friday

2015-11-13 10:57

Under förra året ökade försäljningen i Sverige med 100 procent under Black Friday och 60 procent under Cyber Monday, årets upplaga lär inte bli sämre.

Om två veckor är det dags för en av årets största shoppingdagar, Black Friday. Även om det från början är en amerikansk tradition har allt fler svenska konsumenter och återförsäljare sakta men säkert börjat få upp ögonen för dagen.

Sedan 2013 har fler och fler butiker och kedjor tagit till sig konceptet med kraftigt rabatterade priser, och så även e-handlarna. Black Friday och Cyber Monday har därmed kommit att bli startskottet även i den svenska e-julhandeln.

Något som siffror från Criteo, som arbetar med beteendebaserad annonsering, tydligt visar. Under 2014 fördubblades försäljningen under Black Friday och steg med 60 procent under Cyber Monday.

Hälso- och skönhetsprodukter såg den högsta försäljningsökningen under förra årets Black Friday med 218 procent. Under Cyber Monday var sportartiklar mest populärt att fynda och steg med hela 250 procent.

Annons
Annons

Mobilt ökar på helgen

Undersökningen visar även att stationära datorer stod för 64 procent av samtliga köp under Black Friday, vilket tyder på att ett flertal svenskar passade på att shoppa på jobbet för att inte missa ett bra erbjudande enligt Criteo.

Försäljningen från mobila enheter ökade från 36 procent på Black Friday till 42 procent på lördagen och 40 procent på söndagen. Under Cyber Monday, då reafyndarna åter var tillbaka på kontoret, sjönk den mobila andelen köp åter till 36 procent.

Undersökningen är baserad på data från 28 detaljhandlare om totalt 1,1 miljoner svenska e-handelstransaktioner, och Criteo räknar med att årets Black Friday och Cyber Monday kommer att bli minst lika bra.

– Runt om i världen har detaljhandeln tagit till sig det amerikanska shoppingfenomenet med Black Friday och Cyber Monday. För att maximera effekten av dessa viktiga dagar måste detaljhandeln engagera konsumenterna med personliga erbjudanden och annonser samt nå dom via den enhet de helst använder, säger Andreas Wahlman, Nordenchef på Criteo.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Annons
Annons
Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Annons
IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

300 personer påverkas.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta