Fyndiq låter tyska e-handlare sälja utan kostnad

Den svenska onlinemarknadsplatsen ska plocka marknadsandelar med hjälp av en ny gratiskampanj.

I juni tog Fyndiq klivet in i Tyskland, merförsäljningskanalens första satsning utanför Sveriges gränser och enligt företaget är målet med lanseringen att bli nummer ett i sin nisch. Än så länge har Fyndiq legat relativt lågt, och även om sajten är öppen för konsumenter att handla på, har man inte lagt en krona på marknadsföring.

Men nu har man inlett en ny tysk marknadsoffensiv för att locka e-handlare till sajten och Fyndiq erbjuder nu alla tyska återförsäljare att sälja sina produkter helt kostnadsfritt på marknadsplatsen under sex månader.

Annons

Det hela sker dock med vissa förbehåll och kräver att e-handlarna registrerar sig före den 15 februari, det gäller även bara produkter som listas före den 15 mars.

– Som en ny och okänd spelare behöver vi någon typ av kampanj för att komma igång. Detta är ett sätt för oss att få många att testa oss och på det sättet ge oss chansen att visa på hur enkel vår plattform är, säger Fredrik Norberg, CMO och medgrundare av Fyndiq.

Vill växa snabbt

Enligt Fredrik befinner bolaget sig fortfarande i en "soft launch” på den tyska marknaden. Vilket innebär att man helt fokuserar på sin utbudssida genom att skapa integrationer med de största plattformarna och därigenom få anslutna handlare.

Sedan Fyndiq lanserades i Tyskland har man rullat ut flera officiella kopplingar till e-handelsplattformar. Bland annat till open source-lösningar som WooCommerce och PrestaShop samt Magento

– Vi är långsiktiga i vår satsning och försöker att undvika att ta genvägar som vi sedan kommer att förlora på, säger Fredrik Norberg.

Annons