I dag: Fyndiq lanserar sin första mobilapp – Fyndswipen

Fyndiq vill göra för e-handel vad Tinder gjort för dejting och lanserar nu en app för "casual shopping".

I ett försök att dämpa nätkonsumenternas julklappsångest lanserar fyndsajten Fyndiq nu en mobilapp. Appen är e-handelsföretagets första och man hoppas införa samma enkla hantering i e-handeln som Tinder gjort sig kända för inom dejtingvärlden.

- Det är helt enkelt “Tinder möter fyndshopping”. Vi såg hur många använde Tinder och insåg då att om Tinder är “casual dating” så är vi “casual shopping”. Det här med fyndshopping är trots allt lite som dejting, du vill hitta rätt men utan att göra det för krångligt, säger Fredrik Norberg, marknadschef och medgrundare på Fyndiq.

Annons
Annons

Tidigare i år lanserade företaget en mobilsajt och nu alltså även en app. Mobil e-handel säger man är ett starkt fokus för företaget och hela 40 procent av försäljningen ska nu ske ifrån mobila enheter.

Helt personaliserad upplevelse

Med över 500 000 varor på marknadsplatsen ska den nya appen även fungera som ett filter och upplevelsen sägs vara helt personaliserad. Appen ska jobba med företagets försäljningsdata i kombination med ålder och kön, samt andra datakällor, för att skapa en unik upplevelse för varje användare av Fyndswipen, som appen heter.

- Det är både personalisering, en ny typ av användarupplevelse och ett mer engagerande sätt att konsumera Fyndiqs utbud, säger Fredrik Norberg.

I den första utgåvan av Fyndswipen, som nu går att ladda ner för iPhone, ska fokus främst ligga på att hitta julklappar.

- Sedan så får jag be om ursäkt för att även vi föll för "Tinder för xx"-beskrivningen, men den var för bra för att undgå, avslutar Fredrik Norberg.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!