Fyndiq skrotar Black Friday efter terrordåden

Kampanjerna rullar på som tidigare tänkt men e-handelsföretaget byter namn på Black Friday efter de senaste veckornas terrordåd.

I förra veckan meddelade Fyndiq att man förlänger Black Friday med en kampanj som sträcker sig fram till och med Cyber Monday fyra dagar senare.

Nu väljer man att helt skrota begreppet Black Friday, även om kampanjerna kommer vara kvar, med tanke på vad som hänt runt om i världen under de senaste veckorna.

Annons

– Många av oss är påverkade av det som hände på fredagen för snart två veckor sedan i Paris men även dåden i Beirut och nu senast i Mali. Därför känns det inte rätt i magen att kalla en dag fylld av kampanjer för Black Friday, säger Fredrik Norberg, CMO och medgrundare till Fyndiq.

Hoppas på fler namnbyten

Fyndiq kommer istället att kalla den kommande fredagen för Fyndtastic Friday, och även i andra länder finns det exempel på företag som inte väljer att använda begreppet Black Friday. Nu hoppas Fyndiq att fler företag i Sverige väljer att göra det samma.

– Nu är vi visserligen en ganska snabbrörlig och agil organisation eftersom vi är ett techbolag som pysslar med e-handel, men jag tycker att det skulle vara roligt och hoppas att andra branschkolleger gör samma sak, säger Fredrik Norberg.

Annons