Annons

Fysiska butiker är en stark tillväxtmotor för e-handeln

Fysiska butiker är en stark tillväxtmotor för e-handeln

2017-10-16 07:00

E-handelstrafiken ökade med mer än 50 procent.

Ökar trafiken och försäljningen i e-handeln om man som företag även öppnar fysiska butiker? Absolut, menar en del - medan andra har varit mer skeptiska.

Nu får de som förespråkar butiker vatten på sin kvarn - åtminstone när det kommer till delen som handlar om ökad trafik. Brittisk forskning från bland andra fastighetsföretaget British Land, visar nämligen att när en e-handlare öppnar en fysisk butik, ökar trafiken från den nya butikens närområde till e-handlarens sida med i snitt 52 procent inom de första sex veckorna efter öppnandet av butiken. Vad som kanske är än mer intressant är att den siffran även håller i sig efter att de första sex veckorna har passerat. 

Störst effekt för mindre kedjor

Allra bäst resultat fick e-handlare som hade färre än 30 butiker. När de öppnade en ny butik ökade den lokala trafiken till deras sajter med hela 84 procent. Även här höll trafiklyftet i sig på sikt, vilket i den aktuella undersökningen innebar 15 veckor efter butikens premiär.

Annons
Annons
- Undersökningen visar att fysiska butiker är en motor för tillväxt online. Kunder väljer varumärken som passar deras livsstil och värderingar, och fysiska butiker gör det möjligt för e-handlare att demonstrera sitt företag "in action" och att driva på intresset i e-handeln, säger Charles Maudsley, detaljhandelschef på British Land, i ett pressmeddelande.

Den aktuella undersökningen är baserad på ett urval av 29 butiker som öppnade i Storbritannien mellan april 2014 och december 2016.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

H&M-konkurrentens nya tjänst: Leverans efter fem timmar

Kostnadsfritt för premiumkunder.

Annons
Annons
E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

E-handeln krossar 2 miljarder - tar nu klivet in på börsen

Starkast tillväxt på nätet.

Välkommen till den nya hypersnabba webben

Helgläsning: Välkommen till den nya hypersnabba webben

Warp speed, Mr. Sulu.

Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Rivstartar med UK under Q1.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Tru Kids vd kommer från Toys R Us ledning.

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

Rekryterar Icas direktör till koncernchef.

Deppigt i <nobr>e-handeln</nobr> när februari slog till

Deppigt i e-handeln när februari slog till

Framtidstron sjunker.

Annons
Annons
Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Motståndet blev för starkt.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta