Fysiska butiker är en stark tillväxtmotor för e-handeln

E-handelstrafiken ökade med mer än 50 procent.

Ökar trafiken och försäljningen i e-handeln om man som företag även öppnar fysiska butiker? Absolut, menar en del - medan andra har varit mer skeptiska.

Nu får de som förespråkar butiker vatten på sin kvarn - åtminstone när det kommer till delen som handlar om ökad trafik. Brittisk forskning från bland andra fastighetsföretaget British Land, visar nämligen att när en e-handlare öppnar en fysisk butik, ökar trafiken från den nya butikens närområde till e-handlarens sida med i snitt 52 procent inom de första sex veckorna efter öppnandet av butiken. Vad som kanske är än mer intressant är att den siffran även håller i sig efter att de första sex veckorna har passerat. 

Annons

Störst effekt för mindre kedjor

Allra bäst resultat fick e-handlare som hade färre än 30 butiker. När de öppnade en ny butik ökade den lokala trafiken till deras sajter med hela 84 procent. Även här höll trafiklyftet i sig på sikt, vilket i den aktuella undersökningen innebar 15 veckor efter butikens premiär.

- Undersökningen visar att fysiska butiker är en motor för tillväxt online. Kunder väljer varumärken som passar deras livsstil och värderingar, och fysiska butiker gör det möjligt för e-handlare att demonstrera sitt företag "in action" och att driva på intresset i e-handeln, säger Charles Maudsley, detaljhandelschef på British Land, i ett pressmeddelande.

Den aktuella undersökningen är baserad på ett urval av 29 butiker som öppnade i Storbritannien mellan april 2014 och december 2016.

Annons