Annons

Fysiska butiker är en stark tillväxtmotor för e-handeln

Fysiska butiker är en stark tillväxtmotor för e-handeln

2017-10-16 07:00

E-handelstrafiken ökade med mer än 50 procent.

Ökar trafiken och försäljningen i e-handeln om man som företag även öppnar fysiska butiker? Absolut, menar en del - medan andra har varit mer skeptiska.

Nu får de som förespråkar butiker vatten på sin kvarn - åtminstone när det kommer till delen som handlar om ökad trafik. Brittisk forskning från bland andra fastighetsföretaget British Land, visar nämligen att när en e-handlare öppnar en fysisk butik, ökar trafiken från den nya butikens närområde till e-handlarens sida med i snitt 52 procent inom de första sex veckorna efter öppnandet av butiken. Vad som kanske är än mer intressant är att den siffran även håller i sig efter att de första sex veckorna har passerat. 

Störst effekt för mindre kedjor

Allra bäst resultat fick e-handlare som hade färre än 30 butiker. När de öppnade en ny butik ökade den lokala trafiken till deras sajter med hela 84 procent. Även här höll trafiklyftet i sig på sikt, vilket i den aktuella undersökningen innebar 15 veckor efter butikens premiär.

Annons
Annons
- Undersökningen visar att fysiska butiker är en motor för tillväxt online. Kunder väljer varumärken som passar deras livsstil och värderingar, och fysiska butiker gör det möjligt för e-handlare att demonstrera sitt företag "in action" och att driva på intresset i e-handeln, säger Charles Maudsley, detaljhandelschef på British Land, i ett pressmeddelande.

Den aktuella undersökningen är baserad på ett urval av 29 butiker som öppnade i Storbritannien mellan april 2014 och december 2016.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Oklart om modell hade trosor på sig - Nelly frias av RO

Oklart om modell hade trosor på sig - Nelly frias av RO

"Är sannolikt inte naken på underkroppen".

Annons
Annons
<nobr>E-handelsleverantör</nobr> köper upp B2B-kunnig konkurrent

E-handelsleverantör köper upp B2B-kunnig konkurrent

"En perfect match".

Tuff månad för modekedjorna:

Tuff månad för modekedjorna: "Black Friday har negativ effekt"

Ras för skohandeln.

PostNord lanserar ny tjänst - ska leverera samma dag

PostNord lanserar ny tjänst - ska leverera samma dag

Ska inom kort ta "SameDay" till 36 städer.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Jollyrooms kundtjänst flyttar:

Jollyrooms kundtjänst flyttar: "Markant ökning av ärenden"

Får plats med 30 procent fler anställda.

Klarna hoppar på Apple Pay men bara för de egna kunderna

Klarna hoppar på Apple Pay men bara för de egna kunderna

Ger sina kortinnehavare ny e-handelsservice.

Fyndiq lägger ner Superbilligt - satsar på hållbar konsumtion

Fyndiq lägger ner Superbilligt - satsar på hållbar konsumtion

"Var aldrig tänkt som en stor del av vår resa".

Annons
Annons
Facebook smygtestar <nobr>e-handel</nobr> i livesänd video

Facebook smygtestar e-handel i livesänd video

"TV-Shop" kommer till det sociala nätverket.

Villbada-Liza lägger ner:

Villbada-Liza lägger ner: "Är rena vilda västern"

Konkurrensen blev för tuff.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler söker:

Client Development Manager

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

BSA KÖK & BAD AB söker:

E - Commerce Manager

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta