Gents.se säljer exklusiv rakkniv för 20 000 kronor

Det finns alltid köpare för helt unika produkter som har en historia berättar företagets VD.

Fredrik Bengtsson som är relativt ny VD på den manliga skönhetsbutiken Gents meddelade idag att de tagit in en högst exklusiv rakkniv. Det sägs vara världens vassaste rakkniv och den går loss på smått hisnande 20 000 kronor.


Den supervassa och superdyra rakkniven

Annons

"Tidigare modell såldes direkt"

Vi kontaktade Fredrik Bengtsson för att få veta mer om hur de tänker kring dessa hyperexklusiva produkter. Vad är syftet egentligen? Är det bara marknadsföring eller handlar kunderna faktiskt dessa varor?

- Tamahagane-rakkniven för 20 000 är helt unik, den skapas av en enda person i en liten smedja i en japansk by. Att skapa en sådan kniv kräver år och år av träning och sedan är tillverkningen långdragen och extremt komplex. Vi har efter ett års konstant slit lyckats få tag i en större version, och vi vet inte om eller när vi någonsin kommer få tag i en sådan igen. Vi har tidigare lyckats få tag i en mindre modell och den såldes direkt, säger Fredrik Bengtsson.

Mammutknivar säljs varje månad

Det handlar alltså inte bara om marknadsföring enligt Fredrik och de lite "billigare" exklusiva rakknivarna ska tydligen lämna lagret regelbundet.

- Det finns alltid köpare för helt unika produkter som har en historia, och det är varor som inte bara behåller sitt värde utan som ökar. Ett annat exempel är en rakkniv vi har från Dovo där skaftet är gjort från 40 000 år gammal mammut, den har vi flera av och vi säljer någon varje månad trots att den kostar närmare 6 000 kronor, säger Fredrik Bengtsson.

Gents hävdar bestämt att de inte säljer på pris och företaget ska inte köra kampanjer eller röda prislappar. Att de satsar på exklusiva produkter och mer kräsna kunder ska också öppna dörren hos finare varumärken.

- Det gör att vi kan sälja varumärken och produktserier som många aldrig får tillgång till, som till exempel Xerjoff, Creed, Acqua di Parma, Truefitt & Hill och Penhaligon’s. Att vi får tillgång till sådana varumärken är enormt viktigt för oss. Vi vill verkligen profilera oss som en destination för de som säljer det bästa - men inte nödvändigtvis det dyraste, även om det ofta går hand i hand, förklarar Fredrik Bengtsson och fortsätter:

- Vi erbjuder våra leverantörer en trygg plats på internet där deras produkter är garanterat äkta och säljs tillsammans med kunskapen kring varumärkets unika historia och hur produkterna bäst ska användas.

Att företaget har hudterapeuter, parfymörer, barberare och produktexperter som testar produkterna och ger kunderna råd sägs vara en trygghet för tillverkarna av de varumärken som Gents jobbar med.

Annons

Vilken typ av kund köper dessa varor?

- Kunderna är svåra att definiera, det beror lite på vilket varumärke det gäller men förenklat kan vi säga att de som köper lyxigare varor ofta är medvetna och pålästa män som prioriterar funktion över pris, säger Fredrik Bengtsson avslutningsvis.

Om du är intresserad av en rakkniv för 20 000 kronor så meddelar Gents att den läggs upp till försäljning nu på måndag den 31 oktober.

Annons