Annons

Global spridning när Rapunzels aprilskämt gjorde succé Rapunzel fick oväntat mycket uppmärksamhet kring årets aprilskämt

Global spridning när Rapunzels aprilskämt gjorde succé

2018-04-10 10:04

"Kunderna ville köpa produkten."

Tre gånger så mycket exponering som normalt och 50 gånger fler kommentarer än företaget i vanliga fall får på sina bilder. Det blev resultatet när e-handelsföretaget Rapunzel Of Sweden aprilskämtade på första april.

LÄS ÄVEN: Din dumma sill: E-handlarnas bästa aprilskämt 

"Kommer att bli en game changer"

Skämtet bestod av att Rapunzel hävdade att de skulle lansera så kallade inklippsfransar, alltså en sorts hårförlängningar, för hästar.

- Vi är väldigt glada att kunna meddela att vi snart kommer att lansera en ny kollektion - Clip-in fringe för hästar. Från kort och tunn till lång och tjock, på bara någon minut. Denna kollektion kommer att bli en game changer, skrev företaget bland annat på sitt Instagram-konto. 

För att visa hur det hela skulle kunna se ut, lade de också upp en bild på en häst, som visades före och efter att den påstådda produkten fästs i hästens man. Och skämtet gick hem hos kunderna.

Annons
Annons
- Vi fick mycket god respons på bilden - alla skrattade och bara två var negativa, skriver Rapunzel Of Swedens marknadschef, Eva Fraenkel till Ehandel.se. 

"Engagerade personer över hela världen"

Tilltaget har nu blivit vida omtalat. Bland annat så ska ska bilden ha lett till att fem gånger fler besökare än normalt klickade sig vidare från företagets Instagramsida och vidare in i e-handeln. 94 procent av dessa ska ha varit nya besökare och den stora responsen ledde till slut att skämtet spreds även utanför landets gränser.

- Vi får fortfarande en otrolig spridning globalt! Bilden engagerade personer över hela världen, inte bara svenska fans, skriver Eva Fraenkel.

"Ska vi beställa tillsammans?"

Dessutom dök ett önskemål upp bland kommentarerna.

- Det var mycket hästfolk som taggade sina vänner och tyckte att det hade varit perfekt för deras hästar. Och många kunder sa att de gärna hade köpt produkten om den hade lanserats. 
- Finns det i pastellrosa eller bara naturliga färger, undrade en kund.
- Hahahaha, perfekt juuuu! Ska vi beställa tillsammans eller, skrev en annan, med en blinkning till sin kompis.

På Rapunzel är man nu mycket nöjda med utfallet av aprilskämtet.

- Vi är otroligt nöjda med utfallet och det visar att våra kunder har humor och att vi kan ha kul på jobbet, avslutar Eva Fraenkel.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta