Annons

Google Shopping testas just nu i Sverige

Google Shopping testas just nu i Sverige

2013-10-01 11:47

Googles shoppingtjänst ser ut att närma sig en lansering i Sverige. En tjänst som inte tagits emot med öppna armar i andra länder. Den tar nämligen fokus ifrån det traditionella SEO-arbete som många e-handlare lagt ner mycket tid på.

Google Shopping testas just nu i Sverige med hjälp av e-handlare som till exempel Clas Ohlson som redan använder tjänsten i andra länder. Google Shoppping visar sig som en ruta med bilder bredvid eller över det vanliga sökresultatet på produktsökningar.

Tjänsten är dock mycket större än så och kan ses som den funktion som knyter samman hela Googles nätverk av tjänster riktade mot e-handlare. Det är även ett försök att ersätta prisjämförelsesidor.

Enligt rykten skall Google Shopping lanseras i Sverige under det fjärde kvartalet i år. Detta är en uppgift som Google inte vill bekräfta utan de säger sig inte ha något att kommunicera kring en lansering i dagsläget. De bekräftar dock att de börjat testa tjänsten på vissa sökningar i Sverige:

"We have begun a small test in Sweden and some users could now begin to see Product Listing Ads on their shopping-related queries on Google. Product Listing Ads are highly relevant ads that include rich product information directly in the ad itself - including product image, price, and merchant name."

Precis som Google säger så är det mycket innehållsrika annonser som tar en stark position i sökresultaten.


Ett exempel på hur det kan se ut (bild: Google)

"Gratis trafik" blir betald trafik

För att få listas i Google Shopping och ta del av de nya innehållsrika annonserna måste man betala för sig, och det ska fungera ungefär som med AdWords.

Googles trygghetsmärkning, Trusted Stores, är också en del av Google Shopping, tillsammans med en hel del andra tjänster. Och att dessa skulle följa en lansering av Google Shopping är nog ingen omöjlighet.

Google samlar nu sin arsenal av e-handelsrelaterade tjänster där spetsen och hävstången är när sökresultaten invaderas av produktbilder ifrån deras nya tjänst. När Google Shopping lanseras på bred front lär den organiska trafiken, ifrån produktsökningar, börja styras om och flöda in i Googles shoppingnätverk.

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

danielandersson
2013-10-01 12:26

Åh, skönt att få ge bort ännu mer pengar!

Har aldrig gillat att gå plus ändå..

basse1985
2013-10-01 13:40

Vem vet. Du slipper kanske prisjakt snart?

Andreas
2013-10-01 14:31

Detta är väldigt farligt för Google. Förlorar de kundernas förtroende och börjar visa mer reklam en relevant sökinformation går de snabbt att användarna vänder sig till någon annan.

Det skulle betyda att Google förlorar sin kärnfunktion och skulle snabbt slitas till spillror.

argit
2013-10-01 17:22

För mig spelar det ingen roll för jag kör med AdBlock.

basse1985
2013-10-01 17:44

Men det gör väl inte alla dina kunder?

bslask
2013-10-02 08:32

Är i övrigt ett stort fan av Googles produkter. Men när de går in i sin kärnverksamhet (sök) och så uppenbart försämrar för mindre ehandlare så blir man allt lite tveksam....

Ola
2013-10-03 18:07

Trist. Det enda positiva är väl att det gör gränsen mellan adwords och organiska resultat tydligare. Men det är tydligt åt vilket håll Google går. Riskabelt som Andreas skriver, men först då det finns en riktig utmanare, än så länge kan de lugnt trycka ner det organiska är jag rädd.

Annons
E-handeln Otis Bikes om deras resa till miljonomsättning

E-handeln Otis Bikes om deras resa till miljonomsättning

Det amerikanska cykelbudet fick ge namn till Martins märke.

Annons
Annons
Skincity växer med 27% - omsätter nu 350 miljoner

Exklusivt: Skincity växer med 27% - omsätter nu 350 miljoner

Har spikat lanseringsdatum för brittisk sajt.

Gekås nya storsatsning:

Gekås nya storsatsning: "Som e-handel fast bättre"

Deras egen variant av webbshop.

Svag start för pizzabottnar på nätet - nu tänker krögaren om

Svag start för pizzabottnar på nätet - nu tänker krögaren om

"Vi vågar prova oss fram och driva innovativa lösningar".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lågpriskedjan Primark tänker om - överväger nu <nobr>e-handel</nobr>

Lågpriskedjan Primark tänker om - överväger nu e-handel

Kan lansera Click&Collect.

Leveranskritik mot MediaMarkt:

Leveranskritik mot MediaMarkt: "Har fått vissa utmaningar"

Beställningar från början av december har inte kommit fram.

Apotea slår rekord igen - över 2 miljarder i försäljning

Apotea slår rekord igen - över 2 miljarder i försäljning

Nätapoteket går inte att stoppa?

Annons
Jobb på Ehandel.se

Hermine Hold söker:

Performance Marketing Specialist

Campadre söker:

Teamledare till största shoppingklubben på nätet i Norden, Campadre.

Jula Sverige AB söker:

e-handelsspecialist

BabyBjörn AB söker:

E-commerce Store Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta