Annons

Google lanserar ny annons för breda sökningar Showcase Shopping ad

Google lanserar ny annons för breda sökningar

2016-07-14 10:45

Det är dags att börja betala för bredare sökord.

Sökjätten vill inte bara kapitalisera på specifika produktsökningar längre. Nu lanserar man en ny annonsprodukt kallad Showcase Shopping ad.

Google förklar att de hittills främst jobbat med sökannonser på mer specifika sökningar där kunderna vet vad de är ute efter. Över 40 procent av e-handelssökningarna ska dock vara breda som exempelvis "sommarklänningar" där svaret förstås är en samling produkter.

Nu ska e-handlare få möjligheten att visa upp just samlingar av produkter som ett svar på en sökning. Google ger ett exempel på just sommarklänningar där bland andra den brittiska modejätten Asos får visa upp det nya formatet Showcase Shopping ad.

"En visuellt rik upplevelse"

Det handlar alltså om en slider där kunderna kan dra sig igenom ett antal produkter ifrån olika e-handare och klicka in på en sida med ännu fler produkter i samma kategori.

Annons
Annons
- Showcase Shopping-annonser hjälper människor ytterligare att leta och upptäcka vad de vill köpa och var de vill köpa det. Till exempel om en kund söker efter "sommarklänningar" så kan den globala klädförsäljaren ASOS nu visa upp sin samling av klänningar i en visuellt rik upplevelse, förklarar Google.

Alla e-handlare i USA, Storbritannien och Australien, som kör shoppingkampanjer hos Google, kommer inom de närmaste veckorna att få tillgång till det nya annonsformatet.

Det ska även finnas en premium-version av Showcase Shopping ads där e-handlare kan handplocka och styra hur annonsen ska se ut för kunderna.

Showcase Shopping Premium:

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta