Annons

Google lanserar ny annons för breda sökningar Showcase Shopping ad

Google lanserar ny annons för breda sökningar

2016-07-14 10:45

Det är dags att börja betala för bredare sökord.

Sökjätten vill inte bara kapitalisera på specifika produktsökningar längre. Nu lanserar man en ny annonsprodukt kallad Showcase Shopping ad.

Google förklar att de hittills främst jobbat med sökannonser på mer specifika sökningar där kunderna vet vad de är ute efter. Över 40 procent av e-handelssökningarna ska dock vara breda som exempelvis "sommarklänningar" där svaret förstås är en samling produkter.

Nu ska e-handlare få möjligheten att visa upp just samlingar av produkter som ett svar på en sökning. Google ger ett exempel på just sommarklänningar där bland andra den brittiska modejätten Asos får visa upp det nya formatet Showcase Shopping ad.

"En visuellt rik upplevelse"

Det handlar alltså om en slider där kunderna kan dra sig igenom ett antal produkter ifrån olika e-handare och klicka in på en sida med ännu fler produkter i samma kategori.

Annons
Annons
- Showcase Shopping-annonser hjälper människor ytterligare att leta och upptäcka vad de vill köpa och var de vill köpa det. Till exempel om en kund söker efter "sommarklänningar" så kan den globala klädförsäljaren ASOS nu visa upp sin samling av klänningar i en visuellt rik upplevelse, förklarar Google.

Alla e-handlare i USA, Storbritannien och Australien, som kör shoppingkampanjer hos Google, kommer inom de närmaste veckorna att få tillgång till det nya annonsformatet.

Det ska även finnas en premium-version av Showcase Shopping ads där e-handlare kan handplocka och styra hur annonsen ska se ut för kunderna.

Showcase Shopping Premium:

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Ska kombinera teknik och mode.

Annons
Annons
NA-KD satsar offline - igen

NA-KD satsar offline - igen

"Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Vill stärka sin position i Europa.

Toys R Us-sagan fortsätter:

Toys R Us-sagan fortsätter: "Ska ej betala producenter"

Ny affärsmodell.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

"Tydligt samband mellan e-handel och butik".

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Hoppas på en accelererad utveckling.

Jobben som försvinner när <nobr>e-handeln</nobr> tar över

Jobben som försvinner när e-handeln tar över

Färsk rapport om framtidens handel.

Annons
Annons
Från finsk konståkning till global <nobr>e-handelsambition</nobr>

Intervju: Från finsk konståkning till global e-handelsambition

Fick stamkund i Kazakstan via fitnessprofil i Brasilien.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta