Annons

Google lanserar ny annons för breda sökningar Showcase Shopping ad

Google lanserar ny annons för breda sökningar

2016-07-14 10:45

Det är dags att börja betala för bredare sökord.

Sökjätten vill inte bara kapitalisera på specifika produktsökningar längre. Nu lanserar man en ny annonsprodukt kallad Showcase Shopping ad.

Google förklar att de hittills främst jobbat med sökannonser på mer specifika sökningar där kunderna vet vad de är ute efter. Över 40 procent av e-handelssökningarna ska dock vara breda som exempelvis "sommarklänningar" där svaret förstås är en samling produkter.

Nu ska e-handlare få möjligheten att visa upp just samlingar av produkter som ett svar på en sökning. Google ger ett exempel på just sommarklänningar där bland andra den brittiska modejätten Asos får visa upp det nya formatet Showcase Shopping ad.

"En visuellt rik upplevelse"

Det handlar alltså om en slider där kunderna kan dra sig igenom ett antal produkter ifrån olika e-handare och klicka in på en sida med ännu fler produkter i samma kategori.

Annons
Annons
- Showcase Shopping-annonser hjälper människor ytterligare att leta och upptäcka vad de vill köpa och var de vill köpa det. Till exempel om en kund söker efter "sommarklänningar" så kan den globala klädförsäljaren ASOS nu visa upp sin samling av klänningar i en visuellt rik upplevelse, förklarar Google.

Alla e-handlare i USA, Storbritannien och Australien, som kör shoppingkampanjer hos Google, kommer inom de närmaste veckorna att få tillgång till det nya annonsformatet.

Det ska även finnas en premium-version av Showcase Shopping ads där e-handlare kan handplocka och styra hur annonsen ska se ut för kunderna.

Showcase Shopping Premium:

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Rivstartar med UK under Q1.

Annons
Annons
Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Tru Kids vd kommer från Toys R Us ledning.

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

Rekryterar Icas direktör till koncernchef.

Deppigt i <nobr>e-handeln</nobr> när februari slog till

Deppigt i e-handeln när februari slog till

Framtidstron sjunker.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Motståndet blev för starkt.

Nytt e-handelspris: De här tre kan ta hem årets D-Award

Nytt e-handelspris: De här tre kan ta hem årets D-Award

Anses ha bidragit mest till att driva den digitala handeln framåt.

Åhlénschefen tar ny roll -

Åhlénschefen tar ny roll - "Vi ska vara top of mind"

Ska sudda ut gränsen mellan marknadsföring och försäljning.

Annons
Annons
Made.com - expressleverans och svensk valuta

Made.com - expressleverans och svensk valuta

Ledande varumärke för de digitala generationerna.

Annons
Jobb på Ehandel.se

PostNord Sverige söker:

Trendanalytiker inom e-handel till PostNord Sverige

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta