Annons

Google lanserar ny annons för breda sökningar Showcase Shopping ad

Google lanserar ny annons för breda sökningar

2016-07-14 10:45

Det är dags att börja betala för bredare sökord.

Sökjätten vill inte bara kapitalisera på specifika produktsökningar längre. Nu lanserar man en ny annonsprodukt kallad Showcase Shopping ad.

Google förklar att de hittills främst jobbat med sökannonser på mer specifika sökningar där kunderna vet vad de är ute efter. Över 40 procent av e-handelssökningarna ska dock vara breda som exempelvis "sommarklänningar" där svaret förstås är en samling produkter.

Nu ska e-handlare få möjligheten att visa upp just samlingar av produkter som ett svar på en sökning. Google ger ett exempel på just sommarklänningar där bland andra den brittiska modejätten Asos får visa upp det nya formatet Showcase Shopping ad.

"En visuellt rik upplevelse"

Det handlar alltså om en slider där kunderna kan dra sig igenom ett antal produkter ifrån olika e-handare och klicka in på en sida med ännu fler produkter i samma kategori.

Annons
Annons
- Showcase Shopping-annonser hjälper människor ytterligare att leta och upptäcka vad de vill köpa och var de vill köpa det. Till exempel om en kund söker efter "sommarklänningar" så kan den globala klädförsäljaren ASOS nu visa upp sin samling av klänningar i en visuellt rik upplevelse, förklarar Google.

Alla e-handlare i USA, Storbritannien och Australien, som kör shoppingkampanjer hos Google, kommer inom de närmaste veckorna att få tillgång till det nya annonsformatet.

Det ska även finnas en premium-version av Showcase Shopping ads där e-handlare kan handplocka och styra hur annonsen ska se ut för kunderna.

Showcase Shopping Premium:

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Oklart om modell hade trosor på sig - Nelly frias av RO

Oklart om modell hade trosor på sig - Nelly frias av RO

"Är sannolikt inte naken på underkroppen".

Annons
Annons
<nobr>E-handelsleverantör</nobr> köper upp B2B-kunnig konkurrent

E-handelsleverantör köper upp B2B-kunnig konkurrent

"En perfect match".

Tuff månad för modekedjorna:

Tuff månad för modekedjorna: "Black Friday har negativ effekt"

Ras för skohandeln.

PostNord lanserar ny tjänst - ska leverera samma dag

PostNord lanserar ny tjänst - ska leverera samma dag

Ska inom kort ta "SameDay" till 36 städer.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Jollyrooms kundtjänst flyttar:

Jollyrooms kundtjänst flyttar: "Markant ökning av ärenden"

Får plats med 30 procent fler anställda.

Klarna hoppar på Apple Pay men bara för de egna kunderna

Klarna hoppar på Apple Pay men bara för de egna kunderna

Ger sina kortinnehavare ny e-handelsservice.

Fyndiq lägger ner Superbilligt - satsar på hållbar konsumtion

Fyndiq lägger ner Superbilligt - satsar på hållbar konsumtion

"Var aldrig tänkt som en stor del av vår resa".

Annons
Annons
Facebook smygtestar <nobr>e-handel</nobr> i livesänd video

Facebook smygtestar e-handel i livesänd video

"TV-Shop" kommer till det sociala nätverket.

Villbada-Liza lägger ner:

Villbada-Liza lägger ner: "Är rena vilda västern"

Konkurrensen blev för tuff.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler söker:

Client Development Manager

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

BSA KÖK & BAD AB söker:

E - Commerce Manager

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta