Annons

Google slutar visa annonser till höger om sökresultaten Googles product listing ads

Google slutar visa annonser till höger om sökresultaten

2016-02-23 09:35

Sökjätten ökar till fyra annonser överst på kommersiella sökningar och tar samtidigt bort de traditionella textannonserna på höger sida.

Det har spekulerats om det sedan en tid tillbaka och nu gör Google slag i saken. Förutom att sökjätten ökar till fyra annonser överst på kommersiella sökningar, tar man samtidigt bort de traditionella textannonserna på höger sida.

Det hela har bekräftats av Google själva som säger att det enda som kommer att synas till höger är den så kallade PLA-boxen, Product Listing Ad, med produkter från Google Shopping. Något som innebär att Google Shopping kommer att bli en nyckelfaktor till lönsamma AdWords-kampanjer.

Karl Lindberg– Google Shopping är ett framgångskoncept från Google så det är logiskt att det kommer ges mer utrymme. Genom att ta bort sidoannonser blir det mindre brus på högersidan och det blir visuellt tydligare att se Google Shopping-annonserna, säger Karl Lindberg, sökexpert på AdRelevance.

Konkurrensen och priserna ökar

Karl Lindberg påpekar också att e-handlare bör lägga större resurser på att göra riktigt vassa Google Shopping-flöden och kampanjer. Samtidigt innebär det att mindre e-handlare blir de stora förlorarna då de inte har de ekonomiska muskler som krävs för att tävla med de större aktörerna.

Annons
Annons
– Topp-4 för vanliga AdWords-annonser blir viktigare och högst sannolikt också dyrare. Annonsplats fem och nedåt kommer synas nedanför det organiska vilket innebär låg klickfrekvens.

Det här innebär också att plats ett organiskt, hamnar på plats fem rent visuellt vid kommersiella sökningar. Vilket gör det än viktigare att hamna på förstaplatsen vid den typen av sökningar för att kunna driva mycket trafik, särskilt om Google Shopping syns samtidigt. Men varför gör då Google detta?

– Min tanke är att de självklart gör det för att tjäna mer pengar men samtidigt även vill förbättra användarupplevelsen. Utan sidoannonser blir det en renare look, Google Shopping-annonserna står ut mer och flertalet studier visar att textannonser på höger sida har en relativt låg klickfrekvens, säger Karl Lindberg.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Ändrade shoppingvanor.

Annons
Annons
Zalando satsar på kvällsleveranser samma dag

Zalando satsar på kvällsleveranser samma dag

"Kommer att bli den nya standarden".

EU-kommissionen bekräftar:

EU-kommissionen bekräftar: "Amazon ska granskas"

Frias samtidigt i Tyskland.

År 1: Från 0 till 4000 kunder

År 1: Från 0 till 4000 kunder

I mer än 60 länder världen över.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Digital inredningstjänst tar in 3 miljoner:

Digital inredningstjänst tar in 3 miljoner: "Superstolta"

"Redo att ta bolaget till nästa nivå".

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Ökning med två procent.

Odd Mollys nya strategi ger resultat:

Odd Mollys nya strategi ger resultat: "Ser tydliga bevis"

Tog in 25 miljoner kronor, planerar att spara 75 miljoner.

Annons
Annons
Twilfit tar ny <nobr>e-handelschef</nobr> från Rapunzel of Sweden

Twilfit tar ny e-handelschef från Rapunzel of Sweden

"Kommer tillföra mycket med sin erfarenhet och kompetens".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta