Emeetintevju: ”Gör det själv”-hajp ger ström av kunder till Rosa Huset

I takt med att sömnad blir allt populärare får textilbutiken Rosa Huset fler kunder, som ofta är insatta i sömnad och nästan aldrig returnerar det de beställt.

Björn och Emma Forsman har båda levt med textil och sömnad i större delen av sina liv. Björns föräldrar äger tygbutiken Rosa Huset i Borlänge som sedan ett antal år tillbaka också finns på webben. Hans fru Emma växte upp med en mamma som också hade en tygaffär, och nu driver Emma och Björn Forsman Rosa Husets e-handel tillsammans. I dag kommer 70 procent av företagets omsättning från handeln på webben.

- Det var egentligen pappa som ville ha igång en webbhandel så han och min bror gjorde ett försök. De fick aldrig riktigt igång den, men vi utvecklade grundidén och lyckades dra igång på nytt, berättar Björn Forsman.

Annons

Vad finns det för utmaningar med att sälja textil på nätet?

- Från början trodde vi att det skulle vara mycket svårare just med kvalitet och färger och allt sådant, säger Björn.

Björn Forsmans föräldrar grundade Rosa Huset

- Vi började med bland annat gardiner och påslakan men för två eller tre år sedan fick vi vända alltihopa och börja från noll. Nu är gardindelen nästan död, säger Emma Forsman.

Inspireras av modeindustrin

Sedan Rosa Husets e-handel såg dagens ljus har kundernas fokus skiftat. Förr var de färdiga produkterna mest efterfrågade, men nu är det oftast tyg i metervara och tillbehör som folk beställer. Björn och Emma Forsman säger sig definitivt kunna se en viss hajp kring att sy saker själv.

- Det är jättetrendigt att sy framför allt barnkläder. Många börjar med att sy till barn och så småningom syr de även kläder, och väskor, till sig själva. Vi kör på hajpen och försöker ta in det som vi hör efterfrågas. Det kan till exempel vara något visst tyg eller någon annan produkt. Vi försöker lyssna för då blir det lättare att köpa in. Just nu vill många till exempel ha tofsar till mössorna, säger Emma.

Hon berättar att företaget försöker att hålla koll på vad de stora svenska modekedjorna säljer, så att de kan köpa in liknande mönsterdesigner.

- Då har ju kunderna sett det tidigare och kan relatera till det. Då tänker man att det här är på modet och då ska jag sy mig en sådan, förklarar hon.

Annons

- Där är det ganska bra, för de kunder som köper klädtyger har ganska bra pejl på vad de köper. Om man till exempel säljer trikåtyg som du kan sy olika plagg av så vet ju alla vad det är för material och då skiljer bara mönstret. Du behöver inte skicka prover utan kunden vet vad han eller hon köper, tillägger Björn.

Ska starta inspirationsvideor på YouTube

Men även om de befintliga kunderna ofta är vana vid att sy, och kanske därmed vet vad de är på jakt efter, så vill förstås Rosa Huset även se nya kunder både till den fysiska butiken i Borlänge och till webbhandeln. Ett steg i det arbetet är att försöka nå ut via sociala medier.

- Vi försöker ju mer och mer med Facebook och Instagram men det är i mån av tid. Eftersom vi har butiken också så hinner man inte alltid med. Men det finns många forum på Facebook som promotar oss och då behöver vi inte alltid göra det själva, säger Emma, och fortsätter:

- Vi är duktiga på att skicka ut varje dag innan klockan 18 och då får vi credd på forumen. Och då lockar det i sin tur andra kunder. Det är ju den bästa reklamen.

Rosa Huset i Borlänge (bild från rosahuset.com)

Utöver Instagram och Facebook, där Rosa Huset gärna lägger upp bilder på vad personalen gör om dagarna, istället för att bara lägga upp en bild på en produkt, ligger även marknadsföring via YouTube i startgroparna.

- Vi har så mycket på gång som vi inte hinner med. Listan är hur lång som helst. Nu ska vi försöka att börja med inspirationsfilmer på Youtube och berätta vad man kan göra med olika tyger och hur man gör om produkter. Allt för att öka försäljningen.

- Man får ju sådan feedback via sociala medier, när vi lägger upp bilder på vad vi gör ser kunderna att det verkligen finns en människa där, säger Björn.

Snackisar på sociala medier

Som exempel berättar han att det blev uppskattat när de nyligen publicerade ett foto på när en tygrulle ramlade ur en lastbil i samband med en leverans.

- Då ser ju kunderna att "där är ju mitt tyg som jag ska beställa i dag”, säger han med ett leende. 

- Många kommer ju från nätet in i butiken för att se vad vi gör. Sedan går de hem och skriver “idag har jag varit på Rosa Huset” och då kanske någon annan svarar att "där har jag också varit". Vi klipper ju ordrarna bland kunderna så det händer att någon kanske har sett när vi klipper ordern åt någon de känner, så då blir det också en snackis, förklarar Emma.

Paret Forsman var två av besökarna vid årets Emeet

Rosa Huset omsatte förra året ungefär 7,5 miljoner och enligt Björn Forsman ser siffran ut att landa på 9 miljoner i år. En anledning till ökningen kan vara att det inte finns så stor konkurrens på nätet, och att de traditionella fysiska textilbutikerna blivit allt färre.

- De droppar ju av. Det har inte varit så mycket sömnad på många år, när vi var småsydde ju mamma mina kläder och det fanns hur mycket sånt som helst, säger Emma.

- Nackdelen för alla andra är att de inte kan hålla samma sortiment som vi gör eftersom vi har webbhandeln. Vi lägger in produkter varje vecka och det triggar till köp att det finns nyheter hela tiden, tillägger Björn.

Får ni mycket returer?

- Nej, väldigt lite. I så fall är det om vi har missat något, att det är något fel på tyget, till exempel en fläck eller så. Eller att det blivit något annat fel. Men inte att de är missnöjda, i så fall är det för att vi gjort någon miss och det händer inte heller ofta, säger Emma.

För de kunder som trots allt inte känner sig helt bekväma med att handla hem tyg som metervara utan att först se det i verkligheten finns det även möjlighet att få gratis tygprover hemskickade. Enligt Björn och Emma Forsman händer det sällan med klädtyger, men oftare med till exempel möbeltyger, galon och päls.

- Vi har ju bredden, säger Björn. Ibland är det nästan lite mycket att hålla ordning på.

Annons