Smålandsgran.se sålde 100 000 granar – satsar på dubbelt upp

Vill gå från 100 000 levererade granar julen 2017 till dubbelt så många under 2018.

Efter att pappan hade jobbat som en av Sveriges största grossister inom granodling i 40 år, började han klaga. Bo-Egon Nilsson, som han heter, hade i alla år åkt från Småland och upp till Stockholm när det lackade mot jul och sålt granar på torgen. Med sig hade han bland andra de två barnen, Anna Benson och hennes yngre bror Emil Nilsson. De lärde sig snabbt allt om granar och hur de skulle säljas.

E-handel istället för flygblad

När pappan för några år sedan märkte att marknaden förändrats och att granarna inte sålde lika bra som förr, hade Anna hunnit bli 29 år och hennes bror 21. Nu bad pappan åter igen sina barn om hjälp.

Annons

- Han ville att vi skulle hjälpa till och dela ut flygblad till barnfamiljer för att fler skulle få vetskap om granförsäljningen, berättar Anna Benson för Ehandel.se.

Själv hade hon dock jobbat med marknadsföring och var tveksam till hur effektivt det skulle vara med direktreklam. Så istället startade hon och brodern Smålandsgran.se. Marknadsföringen skedde på Facebook och då dröjde det inte länge innan orderna trillade in. När kändisar som Blondinbella och Pernilla Wahlgren sedan skrev om dem i sociala medier, växte e-handeln snabbt.

- Idag säljer vi runt 200 000 granar om året och finns i 14 städer, säger Anna Benson.

Men granar är ju minst sagt en lite udda e-handelsprodukt, något som har både för och nackdelar, menar Anna.

- Det är en fantastisk e-handelsprodukt men också en otroligt svår e-handelsprodukt. På torget kan kunderna själva titta och välja den gran de gillar bäst, men så är det ju inte riktigt på nätet. Där är vi beroende av att granen som levereras håller högsta kvalitet och ser ut som den gör på bilden.

För att alla kunder ska bli nöjda och glada så har Smålandsgran infört en "nöjd kund"-garanti.

- Är man inte nöjd med granen så byter vi ut den omedelbart!

Levererar till dörren i en säck

Ett annat behov som företaget identifierat är behovet av att kunna få granen levererad till dörren. Samt hämtad när julen är över. Detta har man löst genom att erbjuda båda tjänsterna samt en större säck som kunden kan ställa granen i utanför dörren. På så sätt behöver den inte barra ner hela trappen, om man exempelvis bor i en lägenhet. Dessutom så kan både lämning och hämtning ske utan att kunden är hemma.

Annons

Just eftersom de köper alla granar av sin pappa, som fortfarande odlar, kan Smålandsgran.se erbjuda fördelaktiga priser. Och några varaktiga konkurrenter har de egentligen inte heller, menar Anna Benson.

- Det har kommit uppstickare som börjat sälja granar på nätet i vissa perioder och sådär, men ingen som är kvar någon längre period, säger hon. Julgranar är som sagt en väldigt svår produkt att arbeta med.

Vill gå från 5 till 7 miljoner under 2018

Då Smålandsgran bara säljer ekologiska granar, har de märkt att detta uppskattas av många. Därtill menar hon att Sverige är världens största julgransland per kapita. Det innebär att det i juletid säljs ungefär tre miljoner granar och lika många hugger sina egna så totalt 6 miljoner granar till våra tio miljoner invånare.

- Det är en oerhört stark tradition vi har med julgranen, konstaterar Anna Benson.

Så kanske är det inte så konstigt att det går bra. Under 2017 omsatte företaget ungefär fem miljoner kronor - och under 2018 siktar de på sju miljoner. För att klara logistiken så har de lager på samtliga 14 orter där de är verksamma. Och marknadsföringen, ja den sker fortfarande mestadels på nätet.

- Men vi arbetar också med tunnelbanereklam och flygplansreklam.

Är din pappa nöjd med beslutet att låta er starta en e-handel för att sälja granarna?

- Ja, han har väl i princip aldrig stött på en dator, så det är ganska långt ifrån hans värld. Men eftersom han har jobbat med granarna i 40 år så är han glad att traditionen förs vidare.Att sälja granar är inget säsongsjobb. När det inte är jul jobbas det för fullt med att sköta och plantera nya granar, som kan växa till sig i några år innan de är stora nog att säljas. Dessutom så har försäljningen inför nästa års jul redan börjat i Smålandsgrans e-handel.

- Vi öppnade förbokningen igen den 1 februari. Det brukar vara beställningar som trillar in redan på öppningsdagen och så väljer man ett leveransdatum från den 20 november och fram till jul. 

Siktar mot 200 000 granar

Och även om företaget varje år ökat omsättningen mer än de räknat med, så jobbar de med att hitta ytterligare sätt att öka försäljningen. På senare år har de därför även satsat påkvalitativa kringprodukter och en sak som de insett att många behöver hjälp att välja rätt sort av, är julgransfötter.

- Tyvärr så har nio av tio kunder fel fot. De allra flesta fötter som säljs är anpassade efter en mindre rödgran, som är den vanligaste granen. Men har man någon annan sort så får granen inte plats i foten. Så vi jobbar mycket med information också.

Anna har även själv börjat tillverka produkter till julgranen, efter egen design. Men Anna Benson tror att trots huvudproduktens - granens - logistiska nackdelar, så har även den sin framtid inom e-handeln.

- Folk e-handlar mer och mer, så det är jättestort. Spärrar och barriärer har försvunnit mer och mer. I julas sålde vi 100 000 granar och nästa jul tror vi att det kan bli uppemot 200 000. Så det här med granar på nätet är stort och det kan bli mycket större.

Annons