Grundaren avslutade sitt liv – nu kampanjar kollegorna om psykisk ohälsa

E-handelsföretaget Skyltmax vill uppmärksamma folksjukdomen som inte syns.

“Skyltmax är vad man idag kan kalla för en framgångssaga, men vägen dit har inte alltid varit lätt.”

Så inleder e-handelsföretaget Skyltmax, som tillverkar skyltar och dekaler, beskrivningen av sitt företags historia. Många tänker kanske nu att alla företag har sina svårigheter på vägen till framgång, men för Skyltmax har motgångarna påverkat medarbetarna mer än bara affärsmässigt.

Annons

Ville ställa en skyltmaskin i källaren

Företaget startades 2008 av två kusiner, David Engstrand och John Eskilsson. David, som hade sin bakgrund inom programmering, hade upptäckt att det inte var helt lätt att beställa skyltar på nätet och fick idén att starta en e-handelsverksamhet där den tjänsten erbjöds.

- Han hade sett att skyltbranschen var stor och insåg att det här skulle bli en jättegrej. Han var väldigt entusiastisk och sa att det skulle bli lätt att ställa en skyltmaskin i källaren och trycka på en knapp. Själv var jag lite mer skeptisk, berättar kusinen John Eskilsson som idag är VD på företaget.

Första skylten såldes inom några timmar 

Två veckor senare hade David Engstrand byggt skyltomaten och kodat ihop ett system.

- Den första skylten såldes inom bara några timmar och då sa han att “nu är det igång, nu får du hoppa på”. Och då hoppade jag på, säger John Eskilsson. 

Skyltmax växte sedan snabbt och omsätter idag närmare 50 miljoner kronor. Hittills har företaget levererat över två miljoner skyltar till fler än 80 olika länder världen över. Utåt sett en framgångssaga.

Men allt är inte alltid bara vad det ser ut att vara. Bara något år efter starten drabbades David Engstrand av allvarlig psykisk ohälsa, vilket kom att förändra framtiden. Efter två år med sjukdomen orkade han inte mer, utan avslutade sitt liv vid endast 29 års ålder.

"Extremt smart och begåvad" 

John minns honom som en person som hade förmågan att tänka annorlunda.

- Han var entusiastisk, glad, flamsig, spontan, extremt smart och begåvad inom programmering eller framför allt logiskt tänkande. Han tänkte inte heller som andra, verkligen utanför boxen.

Annons

En händelse som han tycker beskriver David bra var i början av företagets historia när de funderade på hur de skulle växa.

"Finns många fler tyskar än Mac-användare"

De visste att personer som använde Mac istället för Windows inte kunde beställa skyltar via hemsidan och John tyckte att de borde försöka nå även Mac-användarna, som år 2008 dock inte var lika många som idag.

- Men David tyckte vi skulle lansera oss i Tyskland istället. “Det finns många fler tyskar än det finns Mac-användare i Sverige”, sa han. Han var väldigt rationell, framför allt inom affärer.

Nu går Skyltmax själva ut med sina erfarenheter och kampanjar om psykisk ohälsa. Med kampanjen #detsynsinte, vill de uppmärksamma vad de menar blivit ett samhällsproblem som få pratar om. 

Har sålt 350 dekaler

Kampanjen anordnas i samarbete med organisationen Mind, som är en ideell organisation som jobbar mot just psykisk ohälsa. Via Skyltmax hemsida kan man nu bland annat köpa dekaler med kampanjens namn på och alla pengar går oavkortat till Mind. Hittills har runt 350 dekaler med kampanjtexten sålts och John Eskilsson hoppas att det ska bidra ytterligare till att frågan lyfts upp i ljuset.

- Vi hoppas att vi ska kunna hjälpa många att våga uppmärksamma sjukdomen, som är svår att prata om. Vi vill också hedra David och berätta vår historia, men framför allt vill vi uppmärksamma problemen och få in pengar till Mind som jobbar med detta dagligen, säger han.

Och han tror att många uppskattar att problemen med psykisk ohälsa uppmärksammas.

- Vi har bara fått positiv respons från kunder och från våra följare på Facebook.

Annons