H&M först ut när Instagram lanserar egen checkout

Instagram fångar hela e-handeln i sin app.

Alla visste att den skulle komma och nu är den här, Instagrams egen checkout. Det sociala bildnätverket Instagram har sakta men säkert tagit flera steg mot att få in e-handeln under sina vingar. Funktionerna för marknadsföring har utökats, det har tillkommit prislappar på bilderna, kunderna har kunnat lägga sina favoritprodukter i en samling och så vidare.

Själva köpet har dock hittills skett utanför appen och kunderna som klickat sig vidare på en produkt hamnar i slutändan i e-handlarens butik. Nu meddelar Instagram att kunderna inte ska behöva lämna appen alls. Redan under förra året började Instagram att samla in betaluppgifter av användare i USA och nu lanseras alltså en fullfjädrad checkout.

Annons

Allt ska skötas i appen

Namnet är inte oväntat Instagram Checkout och enligt PayPal så är det deras betallösning som används i kassan. Instagram Checkout ska kunna nås via alla delar av appen, till exempel i stories och vanliga bildinlägg.

- Shoppare kan också använda Instagram-appen för att visa deras orderstatus, beräknat leveransdatum och spårningsnummer, samt avbryta order, initiera en retur eller begära ytterligare support, skriver PayPal.

Precis som vanligt är det några utvalda företag som fått första tjing och bland dem hittar vi till exempel H&M, Adidas, Nike, Zara, Burberry och Michels Kors.

- När du trycker på en produkt från ett varumärkes e-handelsinlägg så ser du en "Checkout on Instagram"-knapp på produktsidan. Tryck på den för att välja bland olika alternativ som storlek eller färg, sedan fortsätter du till betalning utan att lämna Instagram. Du behöver bara ange ditt namn, e-post, betaluppgifter och leveransadress första gången du checkar ut, skriver Instagram.

E-handelskassan är just nu i en stängd betaversion och fungerar endast för personer i USA. Planen är dock att rulla ut den bredare under den kommande tiden.

Annons