Annons

H&M går starkt framåt och satsar vidare online

H&M går starkt framåt och satsar vidare online

2015-03-24 12:08

Årets första kvartalsrapport är ett styrkebesked från den svenska modejätten. Förutom att försäljningen ökade, tog bruttoresultatet ett ordentligt kliv uppåt. Nu fortsätter H&M satsningarna på nätet med nio nya onlinemarknader under 2015.

H&M lever upp till förväntningarna i årets första kvartalsrapport. Försäljningen för perioden december-februari landade på 40,27 miljarder kronor. Det är en ökning med 25 procent, och i lokala valutor ökade försäljningen med 15 procent.

Resultatet är samtidigt klart bättre än vad analytikerna hoppats på och H&M levererade ett resultat på 22,2 miljarder kronor. Det är en ökning med 26 procent sedan samma period förra året.

– Vi har fått en mycket bra start på 2015, både när det gäller försäljning och resultat. Vårt attraktiva kunderbjudande och starka expansion inom både butik och online samt vårt arbete med ständiga förbättringar är några anledningar till de ökade marknadsandelarna och det goda resultatet, säger Karl-Johan Persson, vd.

Åtta nya onlinemarknader i vår

Den starka resultatökningen ska enligt H&M bero på långsiktiga satsningar inom online och IT för att möta kundernas behov och shoppingmönster i den snabba digitaliseringen som sker inom detaljhandeln.

Annons
Annons

H&M lanserade under förra året sin e-handel på flera nya marknader i Europa och i Kina. Under våren är det dags för åtta nya länder; Portugal, Polen, Tjeckien, Rumänien, Slovakien, Ungern, Bulgarien samt Belgien och till hösten är det dags för Schweiz.

– Vi har alltså många intressanta öppningar att se fram emot, både när det gäller butiker och online. Totalt sett planerar vi att öppna 400 nya butiker netto och nio nya onlinemarknader i år vilket gör att vi når ännu fler kunder varje dag, säger Karl-Johan Persson.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

748 000 anmälningar.

Annons
Annons
MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

Ska sälja gamla produkter.

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Ersättaren hittad.

Valutakrisen: "Nettoeffekten för handeln är tyvärr dålig"

Svensk Handels chefsekonom varnar för följderna av den svaga valutan.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

Ny nordisk e-handelsrapport.

Han lämnar Nelly -  tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Han lämnar Nelly - tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Tar plats i koncernledningen.

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

E-handelsökade med 37 procent.

Annons
Annons
19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

Kunde inte framgångsrikt avsluta rekonstruktionen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta