Annons

H&M ska hjälpa Zalando att dubbla intäkterna till 2020 Nils Vinge, chef för investor relations på H&M

H&M ska hjälpa Zalando att dubbla intäkterna till 2020

2017-06-16 13:34

Weekday är ett av de stora klädmärkena som inom kort kommer finnas tillgängliga på Zalandos plattform.

Imorse kunde vi berätta att e-handeln däckat H&M, som igår sjönk 4 procent på börsen redan innan lunch efter att siffrorna för maj släppts. Som ni förstår blev klädkedjans resultat inte riktigt lika bra som förväntat.

"Zalando ett hot"

En av dem som var snabba med att peka ut H&M:s enligt honom bristande e-handelsstrategi som orsaken till motgångarna, var Stefan Olsson, analytiker på Swedbank. Han gick så långt som att kalla Zalando och andra internationella e-handelsjättar för ett hot mot H&M. 

- Det är svårt att peka på en faktor. Ett konkret hot är de nya konkurrenterna, e-handelsföretag som exempelvis Amazon, Zalando och Asos, sa han till TT.

Weekday börjar säljas på Zalando

Men en ny dag innebär nya möjligheter och idag verkar det som att det som igår bedömdes som ett hot idag vänts till en ny möjlighet för H&M:s del.

Nu visar det sig nämligen att H&M ska vara med och hjälpa just Zalando med att nå sina ekonomiska mål - genom att sälja det egna varumärket Weekday på Zalandos plattform.

Annons
Annons
- Målet är att dubbla företaget igen tills år 2020, sa Rubin Ritter under ett medieevent som Zalando just nu håller i Berlin.

“Det är inga konstigheter”

25 procent om året vill Zalando öka och på H&M bekräftar man att Weekday nu kommer att börja säljas på Zalando.

- Jag kan bekräfta det från vår sida också. Det är inga konstigheter. Vi har ett annat varumärke som heter Monki som finns tillgängligt på Asos och Tmall i Kina. Och jag tror också att Weekday finns på Asos. Det är absolut inget nytt att vi på det här sättet provar med våra mindre varumärken, säger H&M:s chef för investor relations, Nils Vinge, till Nyhetsbyrån Direkt.

Sällskap i e-handeln får Weekday dessutom av Nike och Bestseller group, som även de ska börja sälja sina kläder via Zalando.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

Annons
Madlady tog hem storvinsten på hemligt event

Madlady tog hem storvinsten på hemligt event

Nu skänker de pengarna till ett sjukhus för traumatiserade kvinnor i Kongo.

Annons
Annons
Studenternas nätbokhandel nådde 2 miljoner första året

Studenternas nätbokhandel nådde 2 miljoner första året

Satsar på att dubbla till 4 miljoner kronor i omsättning inom det närmsta året.

För dålig sökfunktion - Etsy säger upp 140 personer till

För dålig sökfunktion - Etsy säger upp 140 personer till

15 procent av personalstyrkan får lämna företaget.

Efter varningen: 45 000 fidget spinners stoppade

Efter varningen: 45 000 fidget spinners stoppade

Importörer ska nu ges chans att bevisa att deras leksaker uppfyller kraven.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Hotas av konkurs - har kvar Trygg <nobr>E-handel</nobr>

Hotas av konkurs - har kvar Trygg E-handel

Svensk Digital Handel bedömer Teknikmagasinets finansiella status som god trots att företaget har försatts i rekonstruktion.

1
Nike nästa bolag att börja sälja direkt via Amazon

Nike nästa bolag att börja sälja direkt via Amazon

IKEA är inte ensamma om att vidga sina vyer.

Volvoleveranserna ökar - nu hämtar Urb-it kundens returer

Volvoleveranserna ökar - nu hämtar Urb-it kundens returer

Även returer ska kunna hämtas upp i bakluckan.

Annons
Annons
Handelsministern:

Handelsministern: "Jag är missnöjd med hur sakta det går"

Sveriges EU- och handelsminister Ann Linde vill att Sverige driver på för nya handelsregler som är bättre anpassade för e-handeln.

Coops nya darkstore är igång

Coops nya darkstore är igång

100 plockare arbetare med att plocka ihop kundernas e-handelsorder.

Axfood-företag får ny VD

Axfood-företag får ny VD

Jonas Ragnhage återvänder till koncernen.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Conrad.se söker:

Kundtjänstmedarbetare med intresse för teknik sökes

Rapunzel of Sweden söker:

Social Digital Manager

Lasingoo Sverige AB söker:

Produktägare

Röhnisch Sportswear AB söker:

WEB CONTENT COORDINATOR

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem