H&M ska hjälpa Zalando att dubbla intäkterna till 2020

Weekday är ett av de stora klädmärkena som inom kort kommer finnas tillgängliga på Zalandos plattform.

Imorse kunde vi berätta att e-handeln däckat H&M, som igår sjönk 4 procent på börsen redan innan lunch efter att siffrorna för maj släppts. Som ni förstår blev klädkedjans resultat inte riktigt lika bra som förväntat.

"Zalando ett hot"

En av dem som var snabba med att peka ut H&M:s enligt honom bristande e-handelsstrategi som orsaken till motgångarna, var Stefan Olsson, analytiker på Swedbank. Han gick så långt som att kalla Zalando och andra internationella e-handelsjättar för ett hot mot H&M. 

Annons
Annons

- Det är svårt att peka på en faktor. Ett konkret hot är de nya konkurrenterna, e-handelsföretag som exempelvis Amazon, Zalando och Asos, sa han till TT.

Weekday börjar säljas på Zalando

Men en ny dag innebär nya möjligheter och idag verkar det som att det som igår bedömdes som ett hot idag vänts till en ny möjlighet för H&M:s del.

Nu visar det sig nämligen att H&M ska vara med och hjälpa just Zalando med att nå sina ekonomiska mål - genom att sälja det egna varumärket Weekday på Zalandos plattform.

- Målet är att dubbla företaget igen tills år 2020, sa Rubin Ritter under ett medieevent som Zalando just nu håller i Berlin.

“Det är inga konstigheter”

25 procent om året vill Zalando öka och på H&M bekräftar man att Weekday nu kommer att börja säljas på Zalando.

- Jag kan bekräfta det från vår sida också. Det är inga konstigheter. Vi har ett annat varumärke som heter Monki som finns tillgängligt på Asos och Tmall i Kina. Och jag tror också att Weekday finns på Asos. Det är absolut inget nytt att vi på det här sättet provar med våra mindre varumärken, säger H&M:s chef för investor relations, Nils Vinge, till Nyhetsbyrån Direkt.

Sällskap i e-handeln får Weekday dessutom av Nike och Bestseller group, som även de ska börja sälja sina kläder via Zalando.

Annons
Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!