Annons

H&M ska hjälpa Zalando att dubbla intäkterna till 2020 Nils Vinge, chef för investor relations på H&M

H&M ska hjälpa Zalando att dubbla intäkterna till 2020

2017-06-16 13:34

Weekday är ett av de stora klädmärkena som inom kort kommer finnas tillgängliga på Zalandos plattform.

Imorse kunde vi berätta att e-handeln däckat H&M, som igår sjönk 4 procent på börsen redan innan lunch efter att siffrorna för maj släppts. Som ni förstår blev klädkedjans resultat inte riktigt lika bra som förväntat.

"Zalando ett hot"

En av dem som var snabba med att peka ut H&M:s enligt honom bristande e-handelsstrategi som orsaken till motgångarna, var Stefan Olsson, analytiker på Swedbank. Han gick så långt som att kalla Zalando och andra internationella e-handelsjättar för ett hot mot H&M. 

- Det är svårt att peka på en faktor. Ett konkret hot är de nya konkurrenterna, e-handelsföretag som exempelvis Amazon, Zalando och Asos, sa han till TT.

Weekday börjar säljas på Zalando

Men en ny dag innebär nya möjligheter och idag verkar det som att det som igår bedömdes som ett hot idag vänts till en ny möjlighet för H&M:s del.

Nu visar det sig nämligen att H&M ska vara med och hjälpa just Zalando med att nå sina ekonomiska mål - genom att sälja det egna varumärket Weekday på Zalandos plattform.

Annons
Annons
- Målet är att dubbla företaget igen tills år 2020, sa Rubin Ritter under ett medieevent som Zalando just nu håller i Berlin.

“Det är inga konstigheter”

25 procent om året vill Zalando öka och på H&M bekräftar man att Weekday nu kommer att börja säljas på Zalando.

- Jag kan bekräfta det från vår sida också. Det är inga konstigheter. Vi har ett annat varumärke som heter Monki som finns tillgängligt på Asos och Tmall i Kina. Och jag tror också att Weekday finns på Asos. Det är absolut inget nytt att vi på det här sättet provar med våra mindre varumärken, säger H&M:s chef för investor relations, Nils Vinge, till Nyhetsbyrån Direkt.

Sällskap i e-handeln får Weekday dessutom av Nike och Bestseller group, som även de ska börja sälja sina kläder via Zalando.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

Annons
<nobr>E-handelsgänget</nobr> halvvägs:

E-handelsgänget halvvägs: "Det börjar hända saker"

Inkubatorns deltagare om att hitta sin egen e-handelsväg.

1
Annons
Annons
Avslöjar: Här är Rebecca Brodds nya jobb

Avslöjar: Här är Rebecca Brodds nya jobb

Får toppjobb hos byggjätten.

PostNord i trubbel - hittar ingen ny ordförande

PostNord i trubbel - hittar ingen ny ordförande

Tänkt ersättare såg jobbet som ett "självmordsuppdrag".

E-handeln konkurrerar ut kedja - stänger alla butiker

E-handeln konkurrerar ut kedja - stänger alla butiker

23 000 anställda berörs.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Vinstras och försäljningstapp för byggjätten under Q1

Vinstras och försäljningstapp för byggjätten under Q1

Beskedet: "Vi ska växa vår e-handel".

Tonerkungen gör comeback som byggherre åt <nobr>e-handlarna</nobr>

Tonerkungen gör comeback som byggherre åt e-handlarna

"Jag har ju fördelen av att ha fått insikt i e-handeln genom åren".

1
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

MYoroface AB söker:

E-commerce manager

WellNOx Health AB söker:

Ansvarig Digital Media

Polarpumpen AB söker:

Polarpumpen.se söker Content Writer

Elodie Details AB söker:

Digital Retail Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta