Annons

H&M ska hjälpa Zalando att dubbla intäkterna till 2020 Nils Vinge, chef för investor relations på H&M

H&M ska hjälpa Zalando att dubbla intäkterna till 2020

2017-06-16 13:34

Weekday är ett av de stora klädmärkena som inom kort kommer finnas tillgängliga på Zalandos plattform.

Imorse kunde vi berätta att e-handeln däckat H&M, som igår sjönk 4 procent på börsen redan innan lunch efter att siffrorna för maj släppts. Som ni förstår blev klädkedjans resultat inte riktigt lika bra som förväntat.

"Zalando ett hot"

En av dem som var snabba med att peka ut H&M:s enligt honom bristande e-handelsstrategi som orsaken till motgångarna, var Stefan Olsson, analytiker på Swedbank. Han gick så långt som att kalla Zalando och andra internationella e-handelsjättar för ett hot mot H&M. 

- Det är svårt att peka på en faktor. Ett konkret hot är de nya konkurrenterna, e-handelsföretag som exempelvis Amazon, Zalando och Asos, sa han till TT.

Weekday börjar säljas på Zalando

Men en ny dag innebär nya möjligheter och idag verkar det som att det som igår bedömdes som ett hot idag vänts till en ny möjlighet för H&M:s del.

Nu visar det sig nämligen att H&M ska vara med och hjälpa just Zalando med att nå sina ekonomiska mål - genom att sälja det egna varumärket Weekday på Zalandos plattform.

Annons
Annons
- Målet är att dubbla företaget igen tills år 2020, sa Rubin Ritter under ett medieevent som Zalando just nu håller i Berlin.

“Det är inga konstigheter”

25 procent om året vill Zalando öka och på H&M bekräftar man att Weekday nu kommer att börja säljas på Zalando.

- Jag kan bekräfta det från vår sida också. Det är inga konstigheter. Vi har ett annat varumärke som heter Monki som finns tillgängligt på Asos och Tmall i Kina. Och jag tror också att Weekday finns på Asos. Det är absolut inget nytt att vi på det här sättet provar med våra mindre varumärken, säger H&M:s chef för investor relations, Nils Vinge, till Nyhetsbyrån Direkt.

Sällskap i e-handeln får Weekday dessutom av Nike och Bestseller group, som även de ska börja sälja sina kläder via Zalando.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

Annons
Caliroots ska maximera online och offline med ny digital butik

Caliroots ska maximera online och offline med ny digital butik

Andreas Koschnike utlovar superomnibutik.

Annons
Annons
Smilebutiken dubblade e-handeln - nådde 15 miljoner

Smilebutiken dubblade e-handeln - nådde 15 miljoner

Införandet av "livstids öppet köp" ledde till att returerna minskade med 20 procent.

1
Odd Molly slog rekord i <nobr>e-handeln</nobr> - står nu för 40%

Odd Molly slog rekord i e-handeln - står nu för 40%

"Jag är övertygad om att det är rätt tillfälle".

Ny e-handelsskola fick 200 anmälda direkt

Ny e-handelsskola fick 200 anmälda direkt

Ska vara gratis och öppen för alla e-handlare.

1
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

PostNord avslöjar kryphålen kring den nya Kinaavgiften

PostNord avslöjar kryphålen kring den nya Kinaavgiften

"Gåvor" och Luxemburg.

6
Lyko får finsk <nobr>e-handel</nobr> och nytt automatlager i Sverige

Lyko får finsk e-handel och nytt automatlager i Sverige

Lägger 85 miljoner på det nya centrallagret.

Royal Design rekryterar Clas Ohlsons marknadschef

Royal Design rekryterar Clas Ohlsons marknadschef

"En av Sveriges främsta marknadschefer".

Annons
Annons
PostNords Kinaavgift blir 75 kronor

PostNords Kinaavgift blir 75 kronor

Hundratusentals paket kommer inte att hämtas ut.

5
Apoteket inför hemleverans inom två timmar - dygnet runt

Apoteket inför hemleverans inom två timmar - dygnet runt

E-handeln ökade med 40 procent under 2017.

Här är nystartade <nobr>e-handlares</nobr> favoritbransch

Här är nystartade e-handlares favoritbransch

E-handlarnas favorit när de startar butik.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Batteriexperten Europe AB söker:

Produkt- och inköpskoordinator inom e-handel

Kringla söker:

E-handelsansvarig problemlösare, Kringla elcyklar

Searchmint söker:

Digital Growth Manager (E-Commerce)

Campadre söker:

Modeintresserad och formsäker grafisk formgivare till webbproduktion


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta