Annons

H&M ska hjälpa Zalando att dubbla intäkterna till 2020 Nils Vinge, chef för investor relations på H&M

H&M ska hjälpa Zalando att dubbla intäkterna till 2020

2017-06-16 13:34

Weekday är ett av de stora klädmärkena som inom kort kommer finnas tillgängliga på Zalandos plattform.

Imorse kunde vi berätta att e-handeln däckat H&M, som igår sjönk 4 procent på börsen redan innan lunch efter att siffrorna för maj släppts. Som ni förstår blev klädkedjans resultat inte riktigt lika bra som förväntat.

"Zalando ett hot"

En av dem som var snabba med att peka ut H&M:s enligt honom bristande e-handelsstrategi som orsaken till motgångarna, var Stefan Olsson, analytiker på Swedbank. Han gick så långt som att kalla Zalando och andra internationella e-handelsjättar för ett hot mot H&M. 

- Det är svårt att peka på en faktor. Ett konkret hot är de nya konkurrenterna, e-handelsföretag som exempelvis Amazon, Zalando och Asos, sa han till TT.

Weekday börjar säljas på Zalando

Men en ny dag innebär nya möjligheter och idag verkar det som att det som igår bedömdes som ett hot idag vänts till en ny möjlighet för H&M:s del.

Nu visar det sig nämligen att H&M ska vara med och hjälpa just Zalando med att nå sina ekonomiska mål - genom att sälja det egna varumärket Weekday på Zalandos plattform.

Annons
Annons
- Målet är att dubbla företaget igen tills år 2020, sa Rubin Ritter under ett medieevent som Zalando just nu håller i Berlin.

“Det är inga konstigheter”

25 procent om året vill Zalando öka och på H&M bekräftar man att Weekday nu kommer att börja säljas på Zalando.

- Jag kan bekräfta det från vår sida också. Det är inga konstigheter. Vi har ett annat varumärke som heter Monki som finns tillgängligt på Asos och Tmall i Kina. Och jag tror också att Weekday finns på Asos. Det är absolut inget nytt att vi på det här sättet provar med våra mindre varumärken, säger H&M:s chef för investor relations, Nils Vinge, till Nyhetsbyrån Direkt.

Sällskap i e-handeln får Weekday dessutom av Nike och Bestseller group, som även de ska börja sälja sina kläder via Zalando.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

Annons

PR-katastrof när Anne Frank-kostym såldes till Halloween

Men efter omfattande kritik tog nätbutiken bort dräkten ur sortimentet.

Annons
Annons

Lyko rekryterar två nya stjärnor

Ska stärka företaget i jakten på målet att bli "det självklara valet".

Rodebjer växlar upp <nobr>e-handeln</nobr> - ska öka med 40%

Rodebjer växlar upp e-handeln - ska öka med 40%

Med ny plattform hoppas företaget att e-handeln i framtiden ska stå för mer än 15 procent av inkomsterna.

Superkvartal för jätten Dustin - omsätter över 9 miljarder

Superkvartal för jätten Dustin - omsätter över 9 miljarder

Har sålt jättemånga datorer.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Fyra miljoner européer handlar från svenska nätbutiker

Samtidigt tar Kina över förstaplatsen som populäraste land i hela världen att handla från.

Tidigare Drivhus-VD ska lyfta Contentor till nya höjder

Tidigare Drivhus-VD ska lyfta Contentor till nya höjder

Stora förändringar hos e-handelsleverantören.

Zalando storsatsar på skönhetsprodukter

Målet är att omsätta 1 miljard euro bara i Norden.

Annons
Annons
<nobr>E-handelskoncernen</nobr> Qliro lyfter sitt resultat rejält

E-handelskoncernen Qliro lyfter sitt resultat rejält

Det ljusnar på nästan alla fronter.

Här är namnet på Axfoods nya nätapotek

Här är namnet på Axfoods nya nätapotek

Skrotar arbetsnamnet Hubia.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem