H&M skrotar Cheap Monday – nätbutiken stängs på nyår

Satsar på digital försäljning.

"Modebranschen genomgår stora förändringar på grund av den pågående digitaliseringen". Så inleder H&M ett pressmeddelande om att koncernens varumärke Cheap Monday läggs ner. Nyheten släpptes nu på förmiddagen.

- Cheap Mondays affärsmodell bygger på traditionell grossistverksamhet som har haft stora utmaningar på grund av skiftet i branschen. Cheap Monday har under längre tid haft en negativ försäljnings- och lönsamhetsutveckling. H&M-gruppen har av dessa anledningar för avsikt att avveckla verksamheten för Cheap Monday, skriver koncernen i ett pressmeddelande.

Annons

Andra märken "utvecklas positivt" digitalt

Istället ska H&M-koncernen rikta satsningar på sin digitala verksamhet, som till exempel e-handeln.

– Vi behöver ständigt utveckla vår verksamhet och vad vi väljer att satsa på. Vi ser väldigt goda möjligheter och stor potential för våra övriga varumärken inom New Business som alla utvecklas positivt både digitalt och genom egna butiker, säger Anna Attemark, ansvarig för New Business inom H&M-gruppen.

Cheap Mondays butik i London, samt bolagets e-handel, stängs den 31 december 2018. Varumärket kommer sedan successivt att avvecklas för att försvinna helt den 30 juni 2019. Nedläggningen innebär att 80 medarbetare berörs. Samtliga ska erbjudas andra tjänster inom H&M-gruppen.

Annons