Annons

H&M uppges planera digital märkesoutlet - lanseras i vår H&Ms uppges ha hyrt ett kontorsplan på Mall of Scandinavia

H&M uppges planera digital märkesoutlet - lanseras i vår

2018-01-05 12:00

NA-KD pekas ut som potentiell samarbetspartner, men vd:n förnekar kännedom om projektet.

De senaste årens kritik mot H&M, som bland annat rört deras senfärdighet vad gäller e-handel, verkar alltmer ha fått konsekvenser inom koncernen. Under det senaste året har de lanserat projekt på projekt i form av olika digitala satsningar, nya e-handelssajter, digitala märken och så vidare. 

LÄS ÄVEN: Nu öppnar H&M:s nya e-handel Arket

"Galne Gunnar på nätet"

Nu ska ännu en storsatsning för att lyckas med e-handel vara på gång. Det påstår i alla fall Breakit, som gett sig ut i Stockholm city för att kolla upp uppgifterna. Enligt tidningen ska ett detaljerat tips ha inkommit. Tipsaren ska ha berättat om H&M:s nya satsning, som uppges gå under namnet P12 och ska fokusera på att kedjan ska sälja märkeskläder billigt i e-handeln. 

Samme tipsare ska ha beskrivit satsningen som “Galne Gunnar på nätet” och därmed syftat på den liknande satsning som H&M hade under 80- och 90-talen. Butikskedjan Galne Gunnar sålde klädpartier som koncernen kom över billigt, men som inte passade in i H&M:s övriga sortiment. Och nu ska alltså planen vara att göra något liknande i digitalt format.

- H&M ska köpa upp utgågna partier från andra klädhandlare och sälja dem vidare på den här plattformen, ska tipsaren ha sagt till Breakit.

"På femte våningen börjar det hända grejer"

När tidningen började undersöka saken och begav sig till shoppingcentret Mall of Scandinavia, där H&M uppgetts ha hyrt in sig på ett helt våningsplan, ska det snabbt ha visat sig att tipset verkar stämma.

Annons
Annons
- När jag kliver av hissen på femte våningen börjar det hända grejer. Innanför glasväggarna (den detaljen måste H&M:s informationsansvariga tänka på nästa gång de bygger upp ett hemligt projekt), skvallrar en bildskärm tydligt om vad som pågår, skriver Stefan Lundell på Breakit, dock utan att publicera någon bild på den aktuella bildskärmen.

På denna ska det i alla fall ha framgått att projektets namn mycket riktigt är P12, att lanseringen väntas ske om 16 veckor, och att 63 varumärken ska ha signat upp sig.

"Jag tror inte att det stämmer"

Den kommande plattformen ska på samma skärm ha beskrivits som “The style and dealhunting paradise” och ett av företagen som Breakit tror sig skymta som samarbetspartner på skärmen är det framgångsrika e-handelsföretaget NA-KD. Något som tidningen dock “inte kan ta gift på”.

- Jag har ingen aning, men det är inget jag har hört något om internt hos oss i alla fall, så jag tror inte att det stämmer, säger NA-KD:s vd Jarno Vanhatapio till Ehandel.se.

Han tillägger att han varken kan bekräfta eller dementera uppgiften och att han i övrigt inte kan kommentera saken innan han kollat upp det.

Om H&M som bäst faktiskt förbereder ännu en digital räddare-i-nöden, är alltså oklart. Om inte annat vet vi nog svaret om 16 veckor.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Ändrade shoppingvanor.

Annons
Annons
Zalando satsar på kvällsleveranser samma dag

Zalando satsar på kvällsleveranser samma dag

"Kommer att bli den nya standarden".

EU-kommissionen bekräftar:

EU-kommissionen bekräftar: "Amazon ska granskas"

Frias samtidigt i Tyskland.

År 1: Från 0 till 4000 kunder

År 1: Från 0 till 4000 kunder

I mer än 60 länder världen över.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Digital inredningstjänst tar in 3 miljoner:

Digital inredningstjänst tar in 3 miljoner: "Superstolta"

"Redo att ta bolaget till nästa nivå".

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Ökning med två procent.

Odd Mollys nya strategi ger resultat:

Odd Mollys nya strategi ger resultat: "Ser tydliga bevis"

Tog in 25 miljoner kronor, planerar att spara 75 miljoner.

Annons
Annons
Twilfit tar ny <nobr>e-handelschef</nobr> från Rapunzel of Sweden

Twilfit tar ny e-handelschef från Rapunzel of Sweden

"Kommer tillföra mycket med sin erfarenhet och kompetens".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta