H&M uppges planera digital märkesoutlet – lanseras i vår

NA-KD pekas ut som potentiell samarbetspartner, men vd:n förnekar kännedom om projektet.

De senaste årens kritik mot H&M, som bland annat rört deras senfärdighet vad gäller e-handel, verkar alltmer ha fått konsekvenser inom koncernen. Under det senaste året har de lanserat projekt på projekt i form av olika digitala satsningar, nya e-handelssajter, digitala märken och så vidare. 

LÄS ÄVEN: Nu öppnar H&M:s nya e-handel Arket

Annons
Annons

"Galne Gunnar på nätet"

Nu ska ännu en storsatsning för att lyckas med e-handel vara på gång. Det påstår i alla fall Breakit, som gett sig ut i Stockholm city för att kolla upp uppgifterna. Enligt tidningen ska ett detaljerat tips ha inkommit. Tipsaren ska ha berättat om H&M:s nya satsning, som uppges gå under namnet P12 och ska fokusera på att kedjan ska sälja märkeskläder billigt i e-handeln. 

Samme tipsare ska ha beskrivit satsningen som “Galne Gunnar på nätet” och därmed syftat på den liknande satsning som H&M hade under 80- och 90-talen. Butikskedjan Galne Gunnar sålde klädpartier som koncernen kom över billigt, men som inte passade in i H&M:s övriga sortiment. Och nu ska alltså planen vara att göra något liknande i digitalt format.

- H&M ska köpa upp utgågna partier från andra klädhandlare och sälja dem vidare på den här plattformen, ska tipsaren ha sagt till Breakit.

"På femte våningen börjar det hända grejer"

När tidningen började undersöka saken och begav sig till shoppingcentret Mall of Scandinavia, där H&M uppgetts ha hyrt in sig på ett helt våningsplan, ska det snabbt ha visat sig att tipset verkar stämma.

- När jag kliver av hissen på femte våningen börjar det hända grejer. Innanför glasväggarna (den detaljen måste H&M:s informationsansvariga tänka på nästa gång de bygger upp ett hemligt projekt), skvallrar en bildskärm tydligt om vad som pågår, skriver Stefan Lundell på Breakit, dock utan att publicera någon bild på den aktuella bildskärmen.

På denna ska det i alla fall ha framgått att projektets namn mycket riktigt är P12, att lanseringen väntas ske om 16 veckor, och att 63 varumärken ska ha signat upp sig.

"Jag tror inte att det stämmer"

Den kommande plattformen ska på samma skärm ha beskrivits som “The style and dealhunting paradise” och ett av företagen som Breakit tror sig skymta som samarbetspartner på skärmen är det framgångsrika e-handelsföretaget NA-KD. Något som tidningen dock “inte kan ta gift på”.

- Jag har ingen aning, men det är inget jag har hört något om internt hos oss i alla fall, så jag tror inte att det stämmer, säger NA-KD:s vd Jarno Vanhatapio till Ehandel.se.

Annons
Annons

Han tillägger att han varken kan bekräfta eller dementera uppgiften och att han i övrigt inte kan kommentera saken innan han kollat upp det.

Om H&M som bäst faktiskt förbereder ännu en digital räddare-i-nöden, är alltså oklart. Om inte annat vet vi nog svaret om 16 veckor.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!