Annons

H&M:s vd: Nej tack till att sälja på Amazon Foto: HM.com Karl-Johan Persson tar gruppbild med medarbetarna

H&M:s vd: Nej tack till att sälja på Amazon

2018-03-28 07:47

"Tmall är ett undantag".

När H&M:s siffror för verksamhetsårets första kvartal blev offentlig under gårdagen, stod det snabbt klart att det var e-handeln som stod för ljuspunkterna i en annan ganska blek rapport.

LÄS ÄVEN: H&M ökar e-handelstakten med digital marknadsplats

Bland annat lyfte modejätten fram lanseringen på kinesiska Tmall som ett lyckat projekt, och berättade att Saudiarabien och Förenade Arabemiraten stod på tur för att få företagets e-handel.

"Det har gått väldigt bra"

H&M redovisade inga specifika siffror för försäljningen på Tmall, som nu har varit igång i en dryg veckas tid. Enligt Veckans Affärer, som hänvisar till en intervju med Finwire, tycker Karl-Johan Persson dock att det är viktigt för H&M att finnas online i Kina.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Nu smäller det - H&M öppnar på Tmall

- Det har gått väldigt bra. Vi kan tyvärr inte ge någon siffra men har fått indikationer från folk som känner till andra lanseringar och hade en känsla för vad en bra lansering skulle vara. Vi hade högt ställda förväntningar och har överträffat dem, säger han i intervjun med Finwire.

Utvecklar hellre egen e-handel

Sedan tidigare finns ett par av H&M:s varumärken tillgängliga på internationella sajter som Asos och Zalando, men att sälja via externa företag är ingen strategi som H&M planerar att gå vidare med. Åtminstone inte när det gäller Amazon och H&M:s eget märke.

- Tmall är ett undantag för kärnvarumärket H&M vad gäller e-handeln då bolagets fokus är att utveckla den egna onlineaffären. H&M har inga planer på att lansera varumärket på externa plattformar som exempelvis Amazon framöver. Amazon är ingenting vi tittar på, säger Karl-Johan Persson.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

Fortsatt negativt dock.

Annons
Annons
Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Ger sig in i konkurrensen.

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Försäljningen ökade med 36 procent.

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder:

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder: "Snabb tillväxt"

"Finland var särskilt tillfredsställande".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

Ny anläggning ger resultat.

Swisslog lanserar robot som plockar 1000 artiklar i timmen

Swisslog lanserar robot som plockar 1000 artiklar i timmen

Kombineras gärna med AutoStore.

Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Ändrade shoppingvanor.

Annons
Annons
Zalando satsar på kvällsleveranser samma dag

Zalando satsar på kvällsleveranser samma dag

"Kommer att bli den nya standarden".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta