H&M:s vd: Nej tack till att sälja på Amazon

"Tmall är ett undantag".

När H&M:s siffror för verksamhetsårets första kvartal blev offentlig under gårdagen, stod det snabbt klart att det var e-handeln som stod för ljuspunkterna i en annan ganska blek rapport.

LÄS ÄVEN: H&M ökar e-handelstakten med digital marknadsplats

Annons
Annons

Bland annat lyfte modejätten fram lanseringen på kinesiska Tmall som ett lyckat projekt, och berättade att Saudiarabien och Förenade Arabemiraten stod på tur för att få företagets e-handel.

"Det har gått väldigt bra"

H&M redovisade inga specifika siffror för försäljningen på Tmall, som nu har varit igång i en dryg veckas tid. Enligt Veckans Affärer, som hänvisar till en intervju med Finwire, tycker Karl-Johan Persson dock att det är viktigt för H&M att finnas online i Kina.

LÄS ÄVEN: Nu smäller det - H&M öppnar på Tmall

- Det har gått väldigt bra. Vi kan tyvärr inte ge någon siffra men har fått indikationer från folk som känner till andra lanseringar och hade en känsla för vad en bra lansering skulle vara. Vi hade högt ställda förväntningar och har överträffat dem, säger han i intervjun med Finwire.

Utvecklar hellre egen e-handel

Sedan tidigare finns ett par av H&M:s varumärken tillgängliga på internationella sajter som Asos och Zalando, men att sälja via externa företag är ingen strategi som H&M planerar att gå vidare med. Åtminstone inte när det gäller Amazon och H&M:s eget märke.

- Tmall är ett undantag för kärnvarumärket H&M vad gäller e-handeln då bolagets fokus är att utveckla den egna onlineaffären. H&M har inga planer på att lansera varumärket på externa plattformar som exempelvis Amazon framöver. Amazon är ingenting vi tittar på, säger Karl-Johan Persson.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!