Hälften av Sveriges e-handel är nu anpassad för mobilen

Lagom till att mobilen tar över helt.

Förra året var det första e-handelsåret då majoriteten av intäkterna kom in via mobila enheter, det vill säga mobiltelefoner och surfplattor. I slutet av 2018 kan det även bli så att endast mobiltelefoner står för över 50 procent av intäkterna.

LÄS ÄVEN: Skrivbordsdatorns storhetstid är nu mycket nära sitt slut

Annons

I början av 2016 kunde vi avslöja hur Googles mobila hot, också kallat Mobilegeddon, påverkat e-handlarnas mobilanpassning. Vi kunde bland annat se en ökning av responsiva sidor.

LÄS ÄVEN: Efterdyningarna av Googles mobila hot

De mobila sidorna har förstås fortsatt att öka sedan dess. Responsiva mobilsajter ökar mest, men de separata mobilanpassade sidorna ökar faktiskt också. Det mest intressanta är dock förstås hur många e-handlare som har anpassat sin nätbutik för mobila enheter, oavsett hur de gjort det tekniskt.

Vår analysavdelning har tittat närmare på de nära 11 000 nätbutiker som finns i Ehandelsindex. Av dessa är det nu hälften som har anpassat sin e-handel för mobila enheter.

Med tanke på att hälften av Sveriges nätförsäljning snart sker i mobiltelefoner är dock ovanstående siffra ganska låg. Som vi tidigare har berättat är dock olika branscher olika hårt drabbade av den mobila övergången.

LÄS ÄVEN: Modehandlarna tvingas leva mobile first

Utvecklingen mot en allt mer mobilanpassad e-handel är dock tydlig med en ökning på nio procentenheter sedan januari förra året.

Annons

Annons