Håller e-handlarna på att döda Black Friday?

Rea-dagen blöder ut.

Flera e-handlare tror att vi håller på att döda själva Black Friday. Problemet är bland annat att konceptet med en kraftfull säljdag håller på att tunnas ut i och med kampanjer som körs hela veckan eller i alla fall över hela helgen.

En e-handlare som är övertygad om att vi är på väg att förstöra Black Friday är Chiquelle som tidigare idag kontaktade Ehandel.se gällande fenomenet att förlänga rea-dagen.

Annons

- Många e-handlare började redan på måndag med att ha Black Friday-"erbjudanden". Där man erbjöd kunderna äldre produkter och produkter som redan var på rea. Eller så var det erbjudanden på vissa små och ointressanta kategorier med tanken att det skulle hjälpa dem att sälja mer. Tyvärr förstör det här den verkliga Black Friday-försäljningen, säger Pouya Boland, VD på Chiquelle.

"Kunderna kommer förlora förtroendet"

Pouya menar på att folk inte kommer att komma tillbaka varje dag och att man urvattnar försäljningen under Black Friday med dåliga erbjudanden.

- Du har missat din chans redan. Många e-handelsföretag kommer att förlora på det och samtidigt kommer shoppingupplevelsen för kunden att gå ner och det kommer att resultera i missnöjda besökare som kommer att förlora förtroendet för ditt varumärke och dina kampanjer, säger Pouya Boland.

Han erkänner dock att de själva börjar redan idag men då ska man sätta ned priserna på alla de populära varorna. Inga gamla varor eller utgående produkter ska finnas med i Black Friday-kampanjen.

Oavsett om det är så illa som Pouya vill framhäva så är det fler som tror att just en rea-dag är på väg att försvinna med tanke på allas förlängda kampanjer. E-handelsprofilen Katrin Lungren, som valt att köra Pink Weekend i sin butik, skriver följande på Twitter i en kommentar på Black Friday-fenomenet.

- Till nästa år har man nog dödat konceptet med en dag i och med att många kör weekend och vissa till och med veckor, säger hon.

LÄS ÄVEN: Sveriges näthandlare om Black Friday

Annons
Annons