Annons

Sveriges näthandlare om Black Friday En rolig eller jobbig dag?

Megaintervju: Sveriges näthandlare om Black Friday

2016-11-24 07:20

Sveriges e-handlare lättar på sina känslor om rea-dagen.

I morgon är det Black Friday. Den stora rea-dagen då många e-handlare kommer sälja för miljonbelopp och nå ordervolymer som annars hade tagit dagar - om inte veckor - att nå.

Denna vilda köpfest kommer dock inte utan sina problem. För det första måste man se till att ha varor på lager för att kunna sälja i de volymer det handlar om. Man måste ha trimmat logistiken och skaffat bemanning så det räcker. Man måste ha köpt in varor till bra priser så man kan erbjuda relevanta sänkningar. Och på allt det måste även tekniken hålla för trafiken.

Kunderna har definitivt plånböckerna öppna imorgon men samtidigt är de mer kräsna än andra dagar när det kommer till vad som faktiskt klassificeras som rea.

Precis alla är med på tåget

Ehandel.se kontaktade flera stora och medelstora e-handlare i början av veckan för att stämma av läget. Vad tycker egentligen Sveriges e-handlare om dagen och hur jobbar man med Black Friday?

Av de närmare 20 nätbutiker vi kontaktade, inom olika branscher, fick vi snabbt svar av nästan alla. Sveriges e-handlare har uppenbarligen starka känslor gällande Black Friday.

På vår första fråga, som gällde om e-handlarna hade planerat några aktiviteter inför Black Friday, svarade precis alla ett rungande ja, där de flesta har flera olika saker planerade inför rea-dagen. Vissa kör Black Week eller Black Weekend och andra satsar bara på själva fredagen.

Planerar ni aktiviteter kring Black Friday?

- Ja verkligen. Detta blir vårt tredje år med Black Friday och i år satsar vi mer än tidigare. Vi har planerat inköpen från Kina till Black Friday aktivt under hela året och därmed kommer vi kunna erbjuda väldigt bra rabatter på ett utvalt sortiment till våra kunder, säger Kajsa Knapp, medgrundare av Coolstuff.se.
- Det gör vi absolut. Trots att vi säljer kontorsmaterial och skrivarförbrukning så handlar folk som tokiga hos oss på Black Friday, både förra året och året innan dess. Vi räknar med att omsätta lika mycket på fredag som under resten av månaden sammanlagt, säger Rikard Westberg, grundare av Tonerlagret.se.

Den senaste tiden har det varit en hel del diskussioner kring ifall Black Friday överhuvudtaget är lönsam. Vilket dagen tydligen inte varit för alla.

- Förra året var vi inte det, men tack vare en mycket bättre planering och förberedelse detta år så räknar vi med att kunna klara av att hålla oss lönsamma under perioden. Våra förberedelser har legat i samma storlek som planeringen för julen, med samma framförhållning, säger Michael Gegerfeldt, medgrundare av Eleven.se.

Och att det är en fin balansgång mellan lönsamhet och icke lönsamhet under Black Friday speglas även i andra e-handlares svar.

Är Black Friday-perioden lönsam för er?

- Vi går inte back under perioden, men det är självklart en ansträngning på våra marginaler att ha så kraftig rea på så mycket omsättning, säger Anton Nilsson, marknadschef på Webhallen.se.
- Kanske inte särskilt lönsamt just i år. Men vi är noga med hur vi räknar och försöker kampanja på ett sätt så att vi inte bara flyttar försäljningen, att vi säljer som tusan på Black Friday med lägre marginal och sen säljer vi halvdåligt i en månad efteråt med högre marginal, säger Ola Gustafsson, grundare av Patroner.se.

Ola Gustafsson konstaterar samtidigt att man inte kan stå utanför Black Friday för då snor konkurrenterna säljet och man får bara vara med på nedgången efteråt. Utan det handlar snarare om att vara kreativ i sitt kampanjande. Andra håller med om att man måste vara med på tåget, men om det är värt det är inte lika självklart.

Annons
Annons
- Vi resonerar som så att vi inte har råd att inte hänga på. Konsumenterna förväntar sig att man gör något den här dagen, i fjol hade vi katastrofal konvertering då vi endast hade fri frakt. Men jag är generellt väldigt emot rabatter då jag främst jobbar med enormt sortiment och hög service. Men tanken är ju att de ska locka kunder på lång sikt men jag är väldigt skeptisk, säger Björn Andersson på BGA Fotobutik.

"Volymerna kompenserar låga priser"

Hos bokjätten Adlibris ska man vara lönsamma under dagen men det ska bli allt tuffare desto fler butiker som hoppar på Black Friday.

- Vi märker att konkurrensen hårdnar och det krävs allt mer generösa erbjudanden från handeln för att kunna konkurrera om kunderna, säger Linnéa Wiklund, informationsansvarig på Adlibris.

Flera e-handlare hävdar att lönsamheten finnas där om man bara planerar väl och att volymerna ökar tillräckligt.

- Vi har i många fall extremt låga priser den här veckan. De låga priserna kompenseras av stora volymer, så förutsatt att vi klarar av våra försäljningsmål så kommer vi inte gå back, säger Ole Sauar, medgrundare av Jollyroom.se.
- Alla kampanjer är lönsamma om man planerar bra, konstaterar Sofia Mellström, kampanjansvarig på Skincity.

Marknadsföring för butiken

Andra vill gärna mäta framgång i andra mått, eller så ser man det som marknadsföring för butiken.

- Just på Black Friday väntar vi oss fler order än normalt, men om det är en lönsam dag får jag låta vara osagt. Jag ser det mer som ett ypperligt tillfälle att prova internethandel från oss och att kunderna får en riktigt bra upplevelse och positiv känsla som lever kvar när det kort därpå är dags att handla julklapparna, säger Fredrik Bengtsson, VD på Gents.se.
- Om vi bortser från marginalen så kan man mäta lönsamhet på flera sätt. Nöjda kunder är ett sätt. Vi vet att många av våra kunder gör extra smarta och bra köp under denna period och det är kul att kunna bidra till den glädjen, säger Nora Ay, kommunikationschef på Netonnet Group.

Oavsett lönsamhet eller inte så undrade vi även vad e-handlarna faktiskt känner inför dagen. Är Black Friday roligt eller är det mest jobbigt? Många har ju inte direkt valt att vara med utan indirekt tvingats in i den stundande köpfesten.

Vad tycker ni om fenomenet?

- Att ge rabatter till kunder är generellt en dålig idé om jag hade fått välja. Att ha rätt pris från början är ju rakast och ärligast. Det är det enkla svaret men för handeln tror jag det är väldigt bra att vi samlas kring gemensamma begrepp, säger Rikard Westberg på Tonerlagret.
- Jag är övertygad om att Black Friday gör att allt fler får upp ögonen för e-handeln och att dagen ger hela sektorn en extra knuff framåt inför julen, säger Fredrik Bengtsson på Gents.

"Utan en tanke på lönsamhet"

Andra tycker att rea-dagen ligger fel och att lönsamheten ofta glöms bort helt.

- Framförallt tycker jag den ligger helt fel i tiden. Jämför med den oerhört logiska mellandagsrean, att rea ut det som inte sålde riktigt så bra som du trodde i julhandeln och nu har för stora lager av, klockrent. Men slutet av november är början av julhandeln och julhandeln är VM i fullpris och bra marginaler för mig, säger Ola Gustafsson på Patroner.se.
- Är väldigt emot och tycker det ofta blir lite väl positiv uppmärksamhet om att aktör X hade Y antal order utan en tanke på lönsamhet. Att ösa ut varor, utan att tjäna pengar, före jul - som faktiskt ofta är bästa tiden på året, är väldigt speciellt. Det är ju nu det faktiskt går att tjäna pengar, under december, säger Björn Andersson på BGA Fotobutik.

"Ökningen överväger nackdelarna"

För flera sägs dock de negativa aspekterna vägas upp när allt kommer omkring. Och när man tittar på helheten ska det vara en positiv affär.

- Det är såklart kul att sätta rekord och titta på stora siffror. Men rent krasst finns det ju få fördelar med att komprimera 30 dagars försäljning till ett dygn. Nettoresultatet är ju dock positivt för verksamheten i slutändan. Vi säljer mer med Black Friday än utan, säger Anton Nilsson på Webhallen.
- Som det ser ut just nu tror vi ändå att den ökade försäljningen överväger nackdelarna, säger Charlotta Lannerheim, medgrundare av Bluebox.se.

"Ett stort test av organisationen"

Ole Sauar på Jollyroom ser samtidigt hela shoppingfesten som ett stort prov för verksamheten. För många är det som sagt en mycket hektisk period och det gäller att vara förberedd så att inte kunderna får en dålig upplevelse.

- Det blir många order på en och samma gång. Det ställer stora krav på organisationen. Samtidigt ger det stora möjligheter att få in nya kunder. Vi ser det som ett styrkeprov för alla lagdelar, vi får svettas lite och testa yttersta gränserna för vad både organisation, utrustning och system klarar av. Framförallt är det en riktigt rolig vecka då alla i verksamheten går ”all-in” för att säkerställa ett så bra resultat som möjligt, säger Ole Sauar.

Vi på Ehandel.se hoppas att alla tar sig igenom dagen med lönsamhet, eller i alla fall med nya kunder i bagaget. Vi vill rikta ett stort tack till alla som svarade på våra frågor, även ni som kanske inte fick vara med ovan.

LÄS ÄVEN: Håller e-handlarna på att döda Black Friday?

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Kunder blev kvar mot sin vilja - nu ber Nelly om ursäkt

Kunder blev kvar mot sin vilja - nu ber Nelly om ursäkt

"Felet har precis uppdagat sig".

Annons
Annons
Jämförde med rekommenderat pris - nu fälls KitchenTime

Jämförde med rekommenderat pris - nu fälls KitchenTime

Ordinarie eller rekommenderat pris?

Gina Tricot rustar för <nobr>e-handeln</nobr> - säger upp 30 personer

Gina Tricot rustar för e-handeln - säger upp 30 personer

Ska spara 200 miljoner kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlare får ny ägare - VD:ns familj tar över

E-handlare får ny ägare - VD:ns familj tar över

Delägare sedan 1995 lämnar företaget.

6 av 10 vill betala för miljövänlig frakt - om den är billig

6 av 10 vill betala för miljövänlig frakt - om den är billig

Ny undersökning.

Vill se lägre arbetsgivaravgifter och slopad kemikalieskatt

Vill se lägre arbetsgivaravgifter och slopad kemikalieskatt

Svensk Handel varnar för konsekvenser av orättvis konkurrens.

Annons
Annons
Daniel Wellington vinner mot Ur & Penn

Slutdomen: Daniel Wellington vinner mot Ur & Penn

Domen får inte överklagas igen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Sweef söker:

Online Merchandiser

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta