Han ska ta CoolStuff ut i världen

Ska ansvara för att de internationella kunderna hittar till företagets .com-sajt.

CoolStuff passerade under 2016/2017 en omsättning på 185 miljoner kronor - en siffra som delägaren Kajsa Knapp var nöjd med, men som hon menade hade kunnat vara högre om inte lanseringen av .com-sajten hade dragit ut på tiden. Med den vänder sig nämligen företaget till “hela världen”, medan de tidigare främst haft försäljning i Norden.

Nu är den i alla fall lanserad, och CoolStuff har anställt en ny Country Manager som ska se till att den internationella försäljningen tar ordentlig fart. Valet föll på Rickard Paulsson, som tidigare bland annat har arbetat för marknadsföringsbyråer som Resultify och Great Agency.

Annons

- UK blir det i första hand, men även New Markets där vi helt enkelt får se vilka länder som svarar bäst. Jag har alltså ansvar för .com och dess försäljning oavsett land, berättar Rickard Paulsson om sitt nya jobb.

Ska bli en kändis där lokala sajter saknas

I ett mail till Ehandel.se beskriver sig Rickard Paulsson som en person som vill förbättra och ta saker framåt steg för steg. Han är intresserad av bland annat resor, historia och aktier, berättar han.

I sitt nya jobb på CoolStuff kommer Rickard Paulsson att syssla med till exempel användartester, PR, samarbeten och sociala medier - med det huvudsakliga syftet att öka försäljningen.

- Med hjälp av alla dessa områden - och mer - vill vi nå succé med coolstuff.com och göra sajten till en kändis i de länder där vi inte har en lokal version idag. De ska bli "the go-to place" när man letar efter häftiga prylar, presenter och coola praktiska saker.

Vad var det som lockade dig med den här tjänsten?

- Att ha fokus på ett företag och en sajt, och på sätt kunna få riktigt bra resultat långsiktigt. Plus den internationella aspekten och att göra CoolStuff mer känt utöver våra existerande marknader, det är väldigt roligt att få jobba med.

"Har det där lilla extra som krävs"

Kajsa Knapp, medgrundare och delägare på CoolStuff, är glad att Rickard Paulsson nu är på plats.

- På CoolStuff väger personlighet tungt och Rickard har det där lilla extra som krävs för att göra succé med vår internationella satsning. Han är väldigt taggad och passar bra in och kompletterar vår marknadsavdelning. Han har också en bra bakgrund inom att driva försäljning i konkurrensutsatta branscher. Och har erfarenhet att jobba internationellt, skriver hon i ett mail till Ehandel.se.

Annons

Annons