Annons

Hård kritik efter test av PostNords brevleveranser Som ett brev på posten, så att säga

Hård kritik efter test av PostNords brevleveranser

2017-12-07 16:03

"Skillnaden är alldeles för stor för att man fullt ut ska kunna tro på det PostNord anger".

Turerna har varit många kring PostNords brevleveranser. Många e-handlare som skickar sina försändelser via brevpost, har genom åren fått erfara både förluster och förseningar.

LÄS ÄVEN:

E-handlare rasar: Klapparna kommer inte fram i tid

PostNord och Jonas Ogvall i bråk om brevleveranser

Påstår att 93% kommer fram dagen efter

För att säkerställa kvaliteten i brevleveranserna låter PostNord dock opinionsföretaget Kantar Sifo genomföra månatliga tester av den så kallade brevkvaliteten för inrikespost, alltså hur många brev som kommer fram i tid. Det som mäts är de brev som ska komma fram dagen därpå (övernattbefordran) samt de brev som ska komma fram efter tre dagar.

Enligt den senaste mätningen som presenterades av PostNord i oktober, ska 93 procent av breven i kategorin övernattbefordran ha kommit fram i tid och motsvarande siffra för de brev som ska komma fram efter tre dagar, ska då ha varit 99,7 procent. 

Demoskop fick betydligt sämre resultat

Men nu ifrågasätts undersökningen av ett annat stort undersökningsföretag. Ett antal företag med stor verksamhet på landsbygden, har nämligen gett Demoskop i uppdrag att undersöka PostNords brevkvalitet på samma sätt som Kantar Sifo har gjort, rapporterar Svenska Dagbladet.

Och Demoskops undersökning visar istället på att endast 64 procent av breven som ska komma fram nästa dag kommer i tid. Det är inte bara långt mycket lägre än PostNord själva påstår, det är också en bra bit under det lagstadgade kravet på 85 procent som postföretaget har att rätta sig efter.

Annons
Annons

"Skillnaden alldeles för stor"

Och Demoskops vd Anders Lindholm menar nu att skillnaden mellan deras och Sifos resultat är så pass stor att det är något som inte stämmer.

- Med det underlag vi har är skillnaden mellan 64 och 93 procent alldeles för stor för att man fullt ut ska kunna tro på den nivå som Postnord anger, säger han till SvD.

Och han tror att sanningen om hur snabbt breven kommer fram, ligger närmare Demoskops undersökning.

- Det är en utförlig undersökning med nästan 1400 svar och med god spridning över landet. Även om det kan finnas skillnader över tid i leveransprecision har jag svårt att tro att verkligheten kan skilja sig särskilt mycket från den nivå på 64 procent vi har uppmätt, säger Lindholm.

Sämst i Norrland och Svealand

Demoskops undersökning visade dessutom på stora regionala skillnader och i Norrland och Svealand, med undantag för Stockholm, kom enligt den undersökningen endast 56 procent av breven fram dagen därpå som utlovat.

Efter årsskiftet kommer dessutom kraven på PostNord att ändras. Då förväntas PostNord kunna leverera 95 procent av breven inom två dagar. Enligt PostNord och Kantar Sifos undersökningar är 93 procent av breven numera framme efter två dagar.

Vid samma tidpunkt kommer PostNord att höja priserna på bland annat frimärken.

LÄS ÄVEN: Dyrare frakt: Här är PostNords nya avtalspriser

Demoskops undersökning har genomförts genom att ett antal försändelser har lagts på brevlådor under den 22 och 23 november. Totalt ska brev till 1500 personer ha skickats från 15 orter över hela landet och av dessa har Demoskop fått 1386 svar. Webbaserad registrering har använts för notering av datum när brevet kom fram. De 114 personer som valde att inte svara har uteslutits ur undersökningen.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

Annons
Kinnevik lyfte nära 700 miljoner av <nobr>e-handelsnotering</nobr>

Kinnevik lyfte nära 700 miljoner av e-handelsnotering

Och växte totalt med över 3 miljarder.

Annons
Annons
Så påverkade VM <nobr>e-handeln</nobr> i Europa

Fotbollsfest? Så påverkade VM e-handeln i Europa

"Hade inte tid att ta fram plånboken".

Wetail i nytt förvärv - får tillgång till 600 <nobr>e-handlare</nobr>

Wetail i nytt förvärv - får tillgång till 600 e-handlare

Räknar med att omsätta 15 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nordens största <nobr>e-handlare</nobr> slänger ut Klarna - startar egen betaltjänst

Nordens största e-handlare slänger ut Klarna - startar egen betaltjänst

Kan säljas till andra e-handlare.

1
Kraftig fläktbrist - <nobr>e-handlarna</nobr> laddar i hettan

Kraftig fläktbrist - e-handlarna laddar i hettan

"Inköparna tog i som aldrig förr".

Annons
Annons
ABS Wheels ökade med 50 procent - slog 70 miljoner

ABS Wheels ökade med 50 procent - slog 70 miljoner

Nådde målet och tar nu sikte mot 100 miljoner.

1
ASOS tar klivet in i Sverige - lanserar svensk sajt

ASOS tar klivet in i Sverige - lanserar svensk sajt

Omsätter redan 220 miljoner på den svenska marknaden.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Wakakuu söker:

E-commerce and Marketing Manager

Plantagen söker:

Teamledare som vill bygga upp Nordiska Kundservice

WePack AB söker:

AdWords-expert till snabbt växande internationellt E-handelsföretag i Malmö

Rapunzel of Sweden söker:

Grafisk formgivare med webbkunskaper


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta