PostNord och Jonas Ogvall i bråk om brevleveranser

Jonas Ogvall ger sin syn på de senaste dagarnas ordväxling mellan honom själv och PostNord.

Tidigare i veckan publicerade Svenska Dagbladet ett debattinlägg från Svensk Digital Handels VD Jonas Ogvall apropå postlagsutredningen som överlämnats till regeringen. I den lyfte han bland annat fram att det borde finnas någon form av sanktioner mot PostNord när företaget inte klarar att leverera enligt vad som utlovats. Jonas Ogvall tyckte också att man åtminstone i den södra halvan av landet borde kunna räkna med att få sin post dagen efter den skickats.

I dag publicerar samma tidning ett svar från PostNord. Företagets kommunikationsdirektör Per Mossberg meddelar att en sådan uppdelning inte är aktuell och slår fast att PostNord redan levererar 90 procent av alla brev enligt de krav som finns.

Annons

- En hundraprocentig leveranskvalitet för brev som Ogvall pläderar för skulle innebära sådana kostnadsutmaningar som ingen, vare sig Ogvalls uppdragsgivare eller e-handlarnas kunder, skulle vara beredda att betala. Kravet är helt enkelt inte realistiskt, konstaterar Per Mossberg.

Per Mossberg skriver vidare att PostNord ser e-handeln som högprioriterad och att “det är trist att det samlade intrycket av Ogvalls inlägg är att allt är uselt med PostNords service och att det nu ska bli ännu sämre”. 

- Ogvalls inlägg är inte en del av ett öppet och förtroligt samarbete, skriver han.

Jonas Ogvall tar dock det hela med ro när vi når honom på telefon.

- Det är klart att PostNord vill förklara att de har en produkt som fungerar, säger han.

"Måste hålla löftet till e-handlarna"

Enligt Jonas Ogvall ökar antalet e-handelskunder som vill få sin vara levererad hem till brevlådan varför PostNord måste kunna leverera varubrev snabbt och säkert om de inte vill riskera att tappa en del av kakan till sina konkurrenter. Han ser det som att huvudfrågan i debatten är att PostNord fortfarande håller på att ställa om från ett statligt till ett marknadsmässigt bolag.

- Man måste ha respekt för att den omställningen tar tid. Att vända ett bolag i den storleken är inte helt lätt. Alla bolag, inte bara PostNord, kommer att behöva ställa om i den digitala transformation som råder, säger han, och fortsätter:

-  Det här handlar bara om att PostNord måste hålla kundlöftet till e-handlaren för att e-handlaren har ett kundlöfte till sin kund.

Annons

Enligt Per Mossberg riskerar en hundraprocentig leveransgaranti av brev att bli alldeles för dyr, vad säger du om det?

- Det är svårt att kommentera när jag inte har kostnadsbilden som han lutar sig mot.

Jonas Ogvall håller inte med om att hans inlägg skulle vara osamarbetsvilligt på något sätt.

- Nej, verkligen inte. Jag ska gå igenom hela artikeln och vad som sägs i den sen. Men min bild är att Svensk Digital Handel och PostNord har ett bra samarbete. Vi har exakt samma mål, att e-handeln ökar och att ge god service till e-handelskunderna, det vill vi båda två.

Annons