Hatstore i tio nya länder – omsättningen ökade med 30%

Killarna på Hatstore berättar om året som gått - och om kepsen som blev en succé efter att ha synts på en idrottsgala.

2017 var ett händelserikt år för Hatstore. VD:n och grundaren Filip Klasson och utvecklaren Alexander Berg berättar om den ena stora händelsen efter den andra.

- Ja, vi gick ju in i tio nya länder, bland annat USA, flera europeiska länder samt i Sydkorea och Ryssland, inleder Filip.

Annons

- Och på den tekniska sidan så hade vi ett plattformsbyte i mars, när vi även bytte affärssystem, så nu sker allt det inhouse, fyller Alexander Berg i.

Dessutom har företaget under året som gått satsat mycket på något som heter “konfiguratorn”, vilket är en teknisk funktion i e-handeln som gör att kunderna själva kan designa sina egna kepsar. Den står nu för 25 procent av försäljningen och har därtill skapat några roliga skratt på lagret under året, något som vi ska återkomma till.

När någon beställer en egen-designad keps eller mössa används den här maskinen för att brodera den. På Hatstores lager i Kalmar har man nu tio sådana maskiner och man att det till stor del är i de egendesignade produkterna som framtiden ligger. Maskinen har gett företaget en helt ny möjlighet att producera "on demand".

Tog det tekniska i egna händer

Alexander Berg har själv ansvarat för att plattformsbytet kunnat genomföras och för att det tekniska numera drivs helt av företaget själva.

- Tidigare hade vi en hyrd e-handelsplattform och då är man beroende av att de har tid för just oss. Vi ville växa och komma ut på nya marknader, så till slut insåg vi att vi får ta saken i egna händer, berättar han.

Nu är det han som själv utvecklar merparten av företagets tekniska lösningar, men för att det ska bli så enkelt som möjligt så har Hatstore hittat vad de själva kallar “en gyllene medelväg”.

- Vi har köpt loss ett system som vi kan ändra i och göra vad vi vill med. För oss blev det bäst så, att köpa ett färdigt system så att vi får grunden klar, men att vi sedan kan specialisera det efter våra behov, berättar han.

Alexander Berg lyckades på bara några månader bygga upp ett nytt plattformssystem som Hatstore nu jobbar i.

Annons

Och som utvecklare har han i princip aldrig varit utan jobb.

- Jag har jobbat sedan gymnasiet och för något år sedan hörde Filip av sig via kontakter. Då hade jag jobbat länge med interna system och kände att det skulle bli en utmaning att få jobba med hela kundkedjan, från första besök till leverans. 

Sagt och gjort; i mitten av mars 2017 började Alexander på Hatstore, och i juli satte de upp samtliga sina tio nya marknader.

- Jag kan bara bekräfta att det är stor skillnad på att ha tekniken inhouse. Det är en enorm skillnad i tempot och hur snabbt man kan gå framåt, instämmer Filip Klasson. 

Ökade 30 procent under 2017

Under 2017 landade Hatstore på cirka 43 miljoner kronor i omsättning, vilket var en ökning med 30 procent, jämfört med 2016. Men trots den stora utlandsexpansionen, så var det faktiskt inte främst från de nyaste länderna som inkomsterna rullade in.

- USA har gått bra, men i övrigt så är det faktiskt de “halvnya” länderna, de som vi gick in i förra gången vi expanderade. Först tog vi Norden och sen lade vi på Frankrike, Nederländerna, Spanien och UK och det är de som verkligen har tagit fart nu, säger Filip. 


På lagret finns över 5000 olika kepsar. Många av dem är av egna märken och cirka 30 procent av försäljningen kommer av just de egna märkeskepsarna.

Hur marknadsför ni er när ni går in i de nya länderna? Kommer de nya att ta fart nu efter de halv-nya?

- Länder som ligger långt borta kommer med lite andra utmaningar. Dels språket förstås, men också mycket tekniskt, förklarar Alexander.

- Det som ger bäst resultat är Google Shopping och Facebook Ads, har vi märkt. Men vi behöver göra det ganska bra utomlands för att kunna konvertera. Vi har hög fraktavgift och längre leveranstider och det gör oss lite mindre konkurrenskraftiga, förstås, tillägger Filip. 

Ett mini-pingisbord finns också på lagret.

Vill ha världen som marknad

I och med att företagets entré i USA redan har gett positiva resultat, finns nu planer på att eventuellt börja sälja kepsarna på Amazon.

- Det ligger eventuellt i skottgluggen faktiskt. Det känns som att vi behöver utforska det, åtminstone, säger Filip Klasson.

På sikt är målet att företaget ska bli helt globalt.

- Det är tanken. Vi kommer nog inte att ha en landsspecifik sajt i alla länder i hela världen, men vi ska absolut kunna skicka överallt framöver. Det är enormt spännande med e-handel och att få hela världen som marknad.


På Hatstores lager finns en karta. De färgade länderna är sådana som företaget skrapat upp efter att de lyckats sälja dit.

Men efter utlandsexpansionen 2017 så kommer 2018 istället huvudsakligen att vigas åt att utveckla företagets egna varumärken. I dagsläget har man 15 stycken, och det är ofta de som säljer bäst, i kombination med egendesignade kepsar som folk sätter ihop på egen hand genom konfiguratorn.

Keps som pikade Northug blev norsk succé

Under 2017 hade de just en egendesignad beställning som var något alldeles extra. Ett stort tema på de egendesignade kepsarna det året var, kanske inte helt oväntat, Donald Trumps slagord “Make America Great Again”. Men istället för “America” var det många som passade på att sätta in sitt eget namn i meningen. Och en dag fick Hatstore syn på en keps som var designad hos dem - och den hade tagit sig hela vägen till den norska idrottsgalan.

- När vi såg bilden på Johannes Hösflot Kläbo med kepsen ”Make Northug Great Again”, kände vi direkt igen den. När vi broderade kepsen visste vi inte vart den skulle dyka upp, och det är en stor charm, säger Alexander.

Därefter blev kepsen, som var en tydlig pik till Petter Northug, direkt en succé i Norge.

- Mindre än 24 timmar efter att kepsen visades i TV hade vi över tio order med samma motiv. Totalt har vi nu sålt över 500 kepsar och mössor med det motivet på, fyller Filip i.

Det nuvarande lagret är på 900 kvadratmeter, men företaget räknar med att de kommer att behöva utöka. De hade först planer på att flytta, men nu är de eventuellt inne på att istället bygga en övervåning.

Varför blev det just kepsar du satsade på egentligen?

- Ja, den frågan får jag ganska ofta. Egentligen så var det ganska genomtänkt. Det var 2011, jag var 20 och det fanns ingen på den svenska marknaden som sålde kepsar på nätet. Det är en trevlig produkt och jag har alltid gått i kepsar, säger Filip.

Men det finns en sak han ångrar.

- Jag hade inte så bra koll då, men hade jag startat i dagsläget så hade jag kört en global e-handel direkt. Det hade lätt varit värt det.

Annons