Hemköp klimatkompenserar sina e-handelsleveranser

"Det här är ett första steg".

Axfoodäga Hemköp håller sakta men säkert på att rulla ut sin e-handel över vårt avlånga land. I slutet av september meddelade dagligvarubutiken att deras e-handel då nådde 1,7 miljoner svenskar.

LÄS ÄVEN: Hemköps e-handel når 1,7 miljoner svenskar

Annons

I slutet av november lämnade man samtidigt över jobbet med den färdiga matkassen till numera Axfoodägda Middagsfrid.

LÄS ÄVEN: Hemköp skrotar matkassen

Nu kommer nästa utveckling på e-handelsfronten. Hemköp meddelar idag att man som "första svenska dagligvaruaktör" klimatkompenserar sina leveranser från butik till kund. Detta gäller alltså vid beställning av matvaror på Hemköp.se.

- Vi är stolta över att ta ett helhetsgrepp kring hemleveranserna för att ta ansvar hela vägen hem till kunden. Det här är ett första steg och vi ser över hur vi på fler sätt kan göra både butik och näthandel mer klimatsmart. Här är klimatkompensationen en viktig del, säger Maria Nobel, hållbarhetschef Hemköp, i ett pressmeddelande.

Målet är att bli helt klimatneutrala år 2020. Ett mål man ska dela med övriga bolag i Axfood-koncernen.

- Hemköps klimatkompensation bidrar till att skapa hållbara betesmarker i Mongoliet. Syftet med projektet är att förbättra lokala miljöer och den biologiska mångfalden. Samordning sker via företaget ZeroMission som också hanterar klimatkompenseringen, förklarar företaget.

Annons