Holgersson på Bring: Erbjud fler och billigare fraktalternativ

Svenskarna efterfrågar fler leveranssätt än vad de svenska nätbutikerna erbjuder, hela fyra av tio erbjuds inte den leverans de vill ha.

Bekväma och flexibla leveranser har blivit en allt viktigare konkurrensfördel för landets e-handlare. Kunder vill idag ha möjligheten att välja utlämningsställe, fraktbolag och hastighet på leveransen i betydligt större utsträckning än vad som i de flesta fall är möjligt.

Ett problem som Shipwallet vill råda bot på och nu visar nya siffror från Bring att den nylanserade frakttjänsten är något på spåret. Enligt en ny nordisk konsumentundersökning skulle fyra av tio svenskar välja ett annat leveransalternativ än vad de faktiskt gjorde.

Annons

Den främsta orsaken är att det leveranssätt de sökte inte fanns tillgängligt i nätbutiken. Övriga upplevde att de alternativ de önskade var för högt prissatta jämfört med de andra.

– Vi ser ofta att många nätbutiker inte erbjuder sina kunder flera leveransmetoder. Vi ser också att de olika leveransalternativen är olika prissatta, vissa mycket högre än andra. Därför uppfattades dessa alternativ inte som riktiga val eftersom priset är för högt, även om de är mest relevanta för kunden, säger marknadsdirektör för Brings e-handelsdivision i Norden, Johan Holgersson.

Erbjuda kunden en totalupplevelse

Bland annat visar undersökningen att en fjärdedel av de kunder som fick varorna levererade till ett utlämningsställe, hellre hade önskat hemleverans. Samtidigt skulle nästan 20 procent av de som fick en vara levererad hem under dagen, hellre velat få den levererad hem på kvällstid.

Undersökningen visar också att de som fick paketet levererat till ett utlämningsställe, eller hela vägen hem, var betydligt mer nöjda med leveransmetoden än de som hämtade upp sin beställning i en fysisk butik.

Holgersson anser att undersökningen tydligt visar att svenska nätkunder vill ha större möjlighet att välja mellan olika leveranssätt, sätt som är relevanta för dem och deras behov i vardagen.

Något han anser att svenska nätbutiker bör ta på allvar och därmed öppna upp för att göra det möjligt för kunderna att själva välja mellan flera och olika relevanta leveranser, inte bara traditionell frakt.

– Det finns en stor skillnad mellan att erbjuda frakt och ge leveransservice till konsumenter. Leveranser tillför värde för kunden över själva frakten, som enkelhet, bekvämlighet, flexibilitet och relevans i den situation individen är i köpet. Nätbutikerna vinner på att ge sina kunder en bra totalupplevelse, där leveranserna ingår som en viktig del av köpupplevelsen, säger Holgersson.

Annons
Annons