Annons

Holgersson på Bring: Erbjud fler och billigare fraktalternativ

Holgersson på Bring: Erbjud fler och billigare fraktalternativ

2016-02-18 14:10

Svenskarna efterfrågar fler leveranssätt än vad de svenska nätbutikerna erbjuder, hela fyra av tio erbjuds inte den leverans de vill ha.

Bekväma och flexibla leveranser har blivit en allt viktigare konkurrensfördel för landets e-handlare. Kunder vill idag ha möjligheten att välja utlämningsställe, fraktbolag och hastighet på leveransen i betydligt större utsträckning än vad som i de flesta fall är möjligt.

Ett problem som Shipwallet vill råda bot på och nu visar nya siffror från Bring att den nylanserade frakttjänsten är något på spåret. Enligt en ny nordisk konsumentundersökning skulle fyra av tio svenskar välja ett annat leveransalternativ än vad de faktiskt gjorde.

Den främsta orsaken är att det leveranssätt de sökte inte fanns tillgängligt i nätbutiken. Övriga upplevde att de alternativ de önskade var för högt prissatta jämfört med de andra.

– Vi ser ofta att många nätbutiker inte erbjuder sina kunder flera leveransmetoder. Vi ser också att de olika leveransalternativen är olika prissatta, vissa mycket högre än andra. Därför uppfattades dessa alternativ inte som riktiga val eftersom priset är för högt, även om de är mest relevanta för kunden, säger marknadsdirektör för Brings e-handelsdivision i Norden, Johan Holgersson.

Erbjuda kunden en totalupplevelse

Bland annat visar undersökningen att en fjärdedel av de kunder som fick varorna levererade till ett utlämningsställe, hellre hade önskat hemleverans. Samtidigt skulle nästan 20 procent av de som fick en vara levererad hem under dagen, hellre velat få den levererad hem på kvällstid.

Annons
Annons

Undersökningen visar också att de som fick paketet levererat till ett utlämningsställe, eller hela vägen hem, var betydligt mer nöjda med leveransmetoden än de som hämtade upp sin beställning i en fysisk butik.

Holgersson anser att undersökningen tydligt visar att svenska nätkunder vill ha större möjlighet att välja mellan olika leveranssätt, sätt som är relevanta för dem och deras behov i vardagen.

Något han anser att svenska nätbutiker bör ta på allvar och därmed öppna upp för att göra det möjligt för kunderna att själva välja mellan flera och olika relevanta leveranser, inte bara traditionell frakt.

– Det finns en stor skillnad mellan att erbjuda frakt och ge leveransservice till konsumenter. Leveranser tillför värde för kunden över själva frakten, som enkelhet, bekvämlighet, flexibilitet och relevans i den situation individen är i köpet. Nätbutikerna vinner på att ge sina kunder en bra totalupplevelse, där leveranserna ingår som en viktig del av köpupplevelsen, säger Holgersson.

Jimmy Andersson

Redaktör

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons

Brexit: "Nytt avtal kommer att utgöra ett hinder för e-handeln"

Bring Mail Nordics VD Esa Tielinen förutspår följderna av Storbritanniens utträde ur EU.

Annons
Annons
Foodora matar vidare - både i och utanför Sverige

Foodora matar vidare - både i och utanför Sverige

Den snabbväxande matleveranstjänsten har sett tillväxten öka med 10 000 procent det senaste året och nu väntar fortsatt expansion.

Årets hittills sämsta dag för Sveriges e-handel

Årets hittills sämsta dag för Sveriges e-handel

Vi förutspådde en kass orderingång men i år tog nubben verkligen musten ur e-handeln.

Blocket ska locka hemmafixare med inredningsexpert

Begagnatsajten ska tillsammans med bloggaren och TV-profilen Isabelle McAllister producera innehåll för sina respektive kanaler.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Boxpionjär på nedgång - andra varselomgången i år

Skönhetsföretaget Birchbox har avskedat totalt 80 personer sedan januari.

Shopping med kameran när Pinterest e-handelssatsar

Den digitala anslagstavlan, som har drygt 100 miljoner användare, rullar ut sin köpknapp på webben och lanserar en virtuell kundvagn.

Klarna ger kunderna mer kontroll över fakturan

Klarna ger kunderna mer kontroll över fakturan

Betalbolaget låter nu kunderna frysa fakturan.

Annons
Annons
Nordicink lägger vantarna på ytterligare en konkurrent

Nordicink lägger vantarna på ytterligare en konkurrent

Efter elva år väljer ägarna till Handyink att lämna över stafettpinnen till branschkollegan.

UPS medarbetare hålls i koppel på hal is

Fraktskola: UPS medarbetare hålls i koppel på hal is

UPS säkerhetsutbildning för förare har expanderat från USA till Europa.

Digital vårdcentral ska avlasta Hallands akutsjukvård

Region Halland har inlett ett tillfälligt samarbete med den digitala vårdcentralen Min Doktor, något man hoppas ska avlasta akuten under sommaren.

Robotlager allt vanligare - Boozt satsar på 130 robotar

Robotlager allt vanligare - Boozt satsar på 130 robotar

Modejätten Boozt gör som Lekmer och Babyshop och satsar nu på robotar istället för människor till plocket.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem