Annons

Holgersson på Bring: Erbjud fler och billigare fraktalternativ

Holgersson på Bring: Erbjud fler och billigare fraktalternativ

2016-02-18 14:10

Svenskarna efterfrågar fler leveranssätt än vad de svenska nätbutikerna erbjuder, hela fyra av tio erbjuds inte den leverans de vill ha.

Bekväma och flexibla leveranser har blivit en allt viktigare konkurrensfördel för landets e-handlare. Kunder vill idag ha möjligheten att välja utlämningsställe, fraktbolag och hastighet på leveransen i betydligt större utsträckning än vad som i de flesta fall är möjligt.

Ett problem som Shipwallet vill råda bot på och nu visar nya siffror från Bring att den nylanserade frakttjänsten är något på spåret. Enligt en ny nordisk konsumentundersökning skulle fyra av tio svenskar välja ett annat leveransalternativ än vad de faktiskt gjorde.

Den främsta orsaken är att det leveranssätt de sökte inte fanns tillgängligt i nätbutiken. Övriga upplevde att de alternativ de önskade var för högt prissatta jämfört med de andra.

– Vi ser ofta att många nätbutiker inte erbjuder sina kunder flera leveransmetoder. Vi ser också att de olika leveransalternativen är olika prissatta, vissa mycket högre än andra. Därför uppfattades dessa alternativ inte som riktiga val eftersom priset är för högt, även om de är mest relevanta för kunden, säger marknadsdirektör för Brings e-handelsdivision i Norden, Johan Holgersson.

Erbjuda kunden en totalupplevelse

Bland annat visar undersökningen att en fjärdedel av de kunder som fick varorna levererade till ett utlämningsställe, hellre hade önskat hemleverans. Samtidigt skulle nästan 20 procent av de som fick en vara levererad hem under dagen, hellre velat få den levererad hem på kvällstid.

Annons
Annons

Undersökningen visar också att de som fick paketet levererat till ett utlämningsställe, eller hela vägen hem, var betydligt mer nöjda med leveransmetoden än de som hämtade upp sin beställning i en fysisk butik.

Holgersson anser att undersökningen tydligt visar att svenska nätkunder vill ha större möjlighet att välja mellan olika leveranssätt, sätt som är relevanta för dem och deras behov i vardagen.

Något han anser att svenska nätbutiker bör ta på allvar och därmed öppna upp för att göra det möjligt för kunderna att själva välja mellan flera och olika relevanta leveranser, inte bara traditionell frakt.

– Det finns en stor skillnad mellan att erbjuda frakt och ge leveransservice till konsumenter. Leveranser tillför värde för kunden över själva frakten, som enkelhet, bekvämlighet, flexibilitet och relevans i den situation individen är i köpet. Nätbutikerna vinner på att ge sina kunder en bra totalupplevelse, där leveranserna ingår som en viktig del av köpupplevelsen, säger Holgersson.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Trots monopolet - alkoholen breder ut sig på nätet

Helgläsning: Trots monopolet - alkoholen breder ut sig på nätet

Många e-handlare har tröttnat på Systembolagets ställning inom alkoholförsäljningen och menar att monopolet har spelat ut sin roll. Vi har gjort en djupdykning i branschen som bara verkar växa sig större - nämligen alkoholförsäljningen på nätet.

Annons
Annons
Veckans 5 med uppstickaren John Hadenius

Veckans 5 med uppstickaren John Hadenius

Veckans 5 är inslaget där vi ställer fem snabba frågor till en e-handlare.

Besökssuccé när E-commerce Park bjöd in till invigningsfest

Besökssuccé när E-commerce Park bjöd in till invigningsfest

Runt 200 personer dök upp när E-commerce Parks nya lokaler i Helsingborg visades upp under torsdagskvällen.

Gymgrossisten internrekryterar efter stortapp i ledningen

Tre av Gymgrossistens högsta chefer kommer att lämna sina uppdrag.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handelssatsning: Så ökade Hobbex intäkterna med 50%

E-handelssatsning: Så ökade Hobbex intäkterna med 50%

Att låta e-handeln ta steget ut i resten av EU blev ett framgångskoncept för Hobbex.

Happy Plugs och H&M i unikt onlinesamarbete

Happy Plugs och H&M i unikt onlinesamarbete

Happy Plugs hörlurar, högtalare och mobilskal ska säljas exklusivt i H&M:s näthandel.

Nu rullar Klarna ut B2B-kassan på bred front

Nu rullar Klarna ut B2B-kassan på bred front

Då var det dags. Klarna öppnar upp dammluckan för sin företagsvänliga kassa.

3
Annons
Annons
<nobr>E-handelsjätten</nobr> tar nästan all tillväxt

E-handelsjätten tar nästan all tillväxt

Det kan finnas anledning att vara orolig.

1
Brott på nätet kan leda till rädsla för e-handel

Forskning: Brott på nätet kan leda till rädsla för e-handel

42 procent av svenskarna har råkat ut för att oseriösa företag skickat mail i syfte att lura till sig personlig information, enligt en ny undersökning.

E-handel på stark frammarsch i Nigeria

Ny teknik har gett fler jobb och lägre priser.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Apotek Hjärtat söker:

Online merchandiser

Skincity AB söker:

Skincity söker redovisningsekonom

Sportamore söker:

Digital grafisk formgivare

AddTruly AB söker:

Driven B2B-säljare sökes till en arbetsplats med entreprenöriell anda

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem