Annons

Holgersson på Bring: Erbjud fler och billigare fraktalternativ

Holgersson på Bring: Erbjud fler och billigare fraktalternativ

2016-02-18 14:10

Svenskarna efterfrågar fler leveranssätt än vad de svenska nätbutikerna erbjuder, hela fyra av tio erbjuds inte den leverans de vill ha.

Bekväma och flexibla leveranser har blivit en allt viktigare konkurrensfördel för landets e-handlare. Kunder vill idag ha möjligheten att välja utlämningsställe, fraktbolag och hastighet på leveransen i betydligt större utsträckning än vad som i de flesta fall är möjligt.

Ett problem som Shipwallet vill råda bot på och nu visar nya siffror från Bring att den nylanserade frakttjänsten är något på spåret. Enligt en ny nordisk konsumentundersökning skulle fyra av tio svenskar välja ett annat leveransalternativ än vad de faktiskt gjorde.

Den främsta orsaken är att det leveranssätt de sökte inte fanns tillgängligt i nätbutiken. Övriga upplevde att de alternativ de önskade var för högt prissatta jämfört med de andra.

– Vi ser ofta att många nätbutiker inte erbjuder sina kunder flera leveransmetoder. Vi ser också att de olika leveransalternativen är olika prissatta, vissa mycket högre än andra. Därför uppfattades dessa alternativ inte som riktiga val eftersom priset är för högt, även om de är mest relevanta för kunden, säger marknadsdirektör för Brings e-handelsdivision i Norden, Johan Holgersson.

Erbjuda kunden en totalupplevelse

Bland annat visar undersökningen att en fjärdedel av de kunder som fick varorna levererade till ett utlämningsställe, hellre hade önskat hemleverans. Samtidigt skulle nästan 20 procent av de som fick en vara levererad hem under dagen, hellre velat få den levererad hem på kvällstid.

Annons
Annons

Undersökningen visar också att de som fick paketet levererat till ett utlämningsställe, eller hela vägen hem, var betydligt mer nöjda med leveransmetoden än de som hämtade upp sin beställning i en fysisk butik.

Holgersson anser att undersökningen tydligt visar att svenska nätkunder vill ha större möjlighet att välja mellan olika leveranssätt, sätt som är relevanta för dem och deras behov i vardagen.

Något han anser att svenska nätbutiker bör ta på allvar och därmed öppna upp för att göra det möjligt för kunderna att själva välja mellan flera och olika relevanta leveranser, inte bara traditionell frakt.

– Det finns en stor skillnad mellan att erbjuda frakt och ge leveransservice till konsumenter. Leveranser tillför värde för kunden över själva frakten, som enkelhet, bekvämlighet, flexibilitet och relevans i den situation individen är i köpet. Nätbutikerna vinner på att ge sina kunder en bra totalupplevelse, där leveranserna ingår som en viktig del av köpupplevelsen, säger Holgersson.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Madlady tog hem storvinsten på hemligt event

Madlady tog hem storvinsten på hemligt event

Nu skänker de pengarna till ett sjukhus för traumatiserade kvinnor i Kongo.

Annons
Annons
Studenternas nätbokhandel nådde 2 miljoner första året

Studenternas nätbokhandel nådde 2 miljoner första året

Satsar på att dubbla till 4 miljoner kronor i omsättning inom det närmsta året.

För dålig sökfunktion - Etsy säger upp 140 personer till

För dålig sökfunktion - Etsy säger upp 140 personer till

15 procent av personalstyrkan får lämna företaget.

Efter varningen: 45 000 fidget spinners stoppade

Efter varningen: 45 000 fidget spinners stoppade

Importörer ska nu ges chans att bevisa att deras leksaker uppfyller kraven.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Hotas av konkurs - har kvar Trygg <nobr>E-handel</nobr>

Hotas av konkurs - har kvar Trygg E-handel

Svensk Digital Handel bedömer Teknikmagasinets finansiella status som god trots att företaget har försatts i rekonstruktion.

1
Nike nästa bolag att börja sälja direkt via Amazon

Nike nästa bolag att börja sälja direkt via Amazon

IKEA är inte ensamma om att vidga sina vyer.

Volvoleveranserna ökar - nu hämtar Urb-it kundens returer

Volvoleveranserna ökar - nu hämtar Urb-it kundens returer

Även returer ska kunna hämtas upp i bakluckan.

Annons
Annons
Handelsministern:

Handelsministern: "Jag är missnöjd med hur sakta det går"

Sveriges EU- och handelsminister Ann Linde vill att Sverige driver på för nya handelsregler som är bättre anpassade för e-handeln.

Coops nya darkstore är igång

Coops nya darkstore är igång

100 plockare arbetare med att plocka ihop kundernas e-handelsorder.

Axfood-företag får ny VD

Axfood-företag får ny VD

Jonas Ragnhage återvänder till koncernen.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Conrad.se söker:

Kundtjänstmedarbetare med intresse för teknik sökes

Rapunzel of Sweden söker:

Social Digital Manager

Lasingoo Sverige AB söker:

Produktägare

Röhnisch Sportswear AB söker:

WEB CONTENT COORDINATOR

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem