Annons

Holgersson på Bring: Erbjud fler och billigare fraktalternativ

Holgersson på Bring: Erbjud fler och billigare fraktalternativ

2016-02-18 14:10

Svenskarna efterfrågar fler leveranssätt än vad de svenska nätbutikerna erbjuder, hela fyra av tio erbjuds inte den leverans de vill ha.

Bekväma och flexibla leveranser har blivit en allt viktigare konkurrensfördel för landets e-handlare. Kunder vill idag ha möjligheten att välja utlämningsställe, fraktbolag och hastighet på leveransen i betydligt större utsträckning än vad som i de flesta fall är möjligt.

Ett problem som Shipwallet vill råda bot på och nu visar nya siffror från Bring att den nylanserade frakttjänsten är något på spåret. Enligt en ny nordisk konsumentundersökning skulle fyra av tio svenskar välja ett annat leveransalternativ än vad de faktiskt gjorde.

Den främsta orsaken är att det leveranssätt de sökte inte fanns tillgängligt i nätbutiken. Övriga upplevde att de alternativ de önskade var för högt prissatta jämfört med de andra.

– Vi ser ofta att många nätbutiker inte erbjuder sina kunder flera leveransmetoder. Vi ser också att de olika leveransalternativen är olika prissatta, vissa mycket högre än andra. Därför uppfattades dessa alternativ inte som riktiga val eftersom priset är för högt, även om de är mest relevanta för kunden, säger marknadsdirektör för Brings e-handelsdivision i Norden, Johan Holgersson.

Erbjuda kunden en totalupplevelse

Bland annat visar undersökningen att en fjärdedel av de kunder som fick varorna levererade till ett utlämningsställe, hellre hade önskat hemleverans. Samtidigt skulle nästan 20 procent av de som fick en vara levererad hem under dagen, hellre velat få den levererad hem på kvällstid.

Annons
Annons

Undersökningen visar också att de som fick paketet levererat till ett utlämningsställe, eller hela vägen hem, var betydligt mer nöjda med leveransmetoden än de som hämtade upp sin beställning i en fysisk butik.

Holgersson anser att undersökningen tydligt visar att svenska nätkunder vill ha större möjlighet att välja mellan olika leveranssätt, sätt som är relevanta för dem och deras behov i vardagen.

Något han anser att svenska nätbutiker bör ta på allvar och därmed öppna upp för att göra det möjligt för kunderna att själva välja mellan flera och olika relevanta leveranser, inte bara traditionell frakt.

– Det finns en stor skillnad mellan att erbjuda frakt och ge leveransservice till konsumenter. Leveranser tillför värde för kunden över själva frakten, som enkelhet, bekvämlighet, flexibilitet och relevans i den situation individen är i köpet. Nätbutikerna vinner på att ge sina kunder en bra totalupplevelse, där leveranserna ingår som en viktig del av köpupplevelsen, säger Holgersson.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
E-handeln som ökade med 400 procent på två år

E-handeln som ökade med 400 procent på två år

Bra Sommarmöblers e-handel gick från att stå för 5 till 25 procent av försäljningen.

Annons
Annons

Sportlala tar in fem miljoner - ska satsa på friluftsliv

Med nya miljoner i bagaget ska Sportlala bland annat rekrytera ny personal.

Därför har matkassen längre ledtid än självplocket

Därför har matkassen längre ledtid än självplocket

Ehandel.se har undersökt varför den färdigplanerade matkassen måste beställas en vecka i förväg medan den självplockade kassen kan levereras samma dag.

Digital begravningsbyrå får kritik:

Digital begravningsbyrå får kritik: "En förödande lögn"

Begravningstjänsten Funera fälls av Reklamombudsmannens opinionsnämnd för att ha vilselett kunderna med en prisjämförelse.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ogvall tar strid för <nobr>e-handeln</nobr> - rasar mot spritförbudet

Ogvall tar strid för e-handeln - rasar mot spritförbudet

Dubbelmoral av Sveriges regering, anser Svensk Digital Handels VD Jonas Ogvall.

Adlibris tar in ny kassa - ska möta nytt köpbeteende

Adlibris tar in ny kassa - ska möta nytt köpbeteende

Adlibris fysiska butik ska bli ett e-handelsombud. Nu tar företaget in en ny kassalösning. 

Shopifys Google-ambitioner: mångdubblar personalstyrkan

Ska utöka personalen från 200 till 1000.

Annons
Annons
E-handeln ökar kraftigt - över <nobr>40 000</nobr> butiksjobb försvinner

E-handeln ökar kraftigt - över 40 000 butiksjobb försvinner

Tre handelsbolag om dagen i konkurs - men e-handeln boomar fram till 2025.

Ny forskning: Folk på plats viktigt för framgång utomlands

E-handlare som vill in på en ny marknad gör klokt i att satsa på geografisk närvaro, enligt en ny avhandling.

Adlibris miljoninvesterar i Shipwallet:

Adlibris miljoninvesterar i Shipwallet: "Har en samsyn"

Frakttjänsten och e-handlaren fördjupar sitt samarbete.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Nosto Solutions Ab söker:

Business Development Manager - Sweden

SwedOffice söker:

Digital marknadsförare/marknadsansvarig

Sharespine AB söker:

Integrationstekniker e-handel

Indiska Magasinet AB söker:

Produktägare/Projektledare e-handel och Omnikanal

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem