Annons

Holgersson på Bring: Erbjud fler och billigare fraktalternativ

Holgersson på Bring: Erbjud fler och billigare fraktalternativ

2016-02-18 14:10

Svenskarna efterfrågar fler leveranssätt än vad de svenska nätbutikerna erbjuder, hela fyra av tio erbjuds inte den leverans de vill ha.

Bekväma och flexibla leveranser har blivit en allt viktigare konkurrensfördel för landets e-handlare. Kunder vill idag ha möjligheten att välja utlämningsställe, fraktbolag och hastighet på leveransen i betydligt större utsträckning än vad som i de flesta fall är möjligt.

Ett problem som Shipwallet vill råda bot på och nu visar nya siffror från Bring att den nylanserade frakttjänsten är något på spåret. Enligt en ny nordisk konsumentundersökning skulle fyra av tio svenskar välja ett annat leveransalternativ än vad de faktiskt gjorde.

Den främsta orsaken är att det leveranssätt de sökte inte fanns tillgängligt i nätbutiken. Övriga upplevde att de alternativ de önskade var för högt prissatta jämfört med de andra.

– Vi ser ofta att många nätbutiker inte erbjuder sina kunder flera leveransmetoder. Vi ser också att de olika leveransalternativen är olika prissatta, vissa mycket högre än andra. Därför uppfattades dessa alternativ inte som riktiga val eftersom priset är för högt, även om de är mest relevanta för kunden, säger marknadsdirektör för Brings e-handelsdivision i Norden, Johan Holgersson.

Erbjuda kunden en totalupplevelse

Bland annat visar undersökningen att en fjärdedel av de kunder som fick varorna levererade till ett utlämningsställe, hellre hade önskat hemleverans. Samtidigt skulle nästan 20 procent av de som fick en vara levererad hem under dagen, hellre velat få den levererad hem på kvällstid.

Annons
Annons

Undersökningen visar också att de som fick paketet levererat till ett utlämningsställe, eller hela vägen hem, var betydligt mer nöjda med leveransmetoden än de som hämtade upp sin beställning i en fysisk butik.

Holgersson anser att undersökningen tydligt visar att svenska nätkunder vill ha större möjlighet att välja mellan olika leveranssätt, sätt som är relevanta för dem och deras behov i vardagen.

Något han anser att svenska nätbutiker bör ta på allvar och därmed öppna upp för att göra det möjligt för kunderna att själva välja mellan flera och olika relevanta leveranser, inte bara traditionell frakt.

– Det finns en stor skillnad mellan att erbjuda frakt och ge leveransservice till konsumenter. Leveranser tillför värde för kunden över själva frakten, som enkelhet, bekvämlighet, flexibilitet och relevans i den situation individen är i köpet. Nätbutikerna vinner på att ge sina kunder en bra totalupplevelse, där leveranserna ingår som en viktig del av köpupplevelsen, säger Holgersson.

Jimmy Andersson

Redaktör

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons

Pricerunner ska växa med 30 nya medarbetare

Prisjämförelsesajten är på rekryteringsoffensiv och bolagets nye VD, Nicklas Storåkers, tror på en ljus framtid.

Annons
Annons
Studentapan lanserar ett

Studentapan lanserar ett "Airbnb" för studenter

Studentföretagets nya plattform ska göra det enklare för privatpersoner att hyra ut lediga lägenheter och rum till studenter.

Den globala näthandeln närmar sig 2 biljoner dollar

Den globala näthandeln närmar sig 2 biljoner dollar

Kina står nu för nästan hälften av världens e-handel som i år väntas nå 1,9 biljoner dollar, en siffra som ökar till 4 biljoner år 2020.

Anders Elfving ska locka starka varumärken till Reve

Anders Elfving ska locka starka varumärken till Reve

Shoppingappen rekryterar Anders Elfving som ny kommersiell chef.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

PostNord lovar att ringa vid hemleverans

PostNord lovar att ringa vid hemleverans

Bättre hemleveranser utlovas av fraktbolaget.

Fikabox har tömt kistan - inleder rekonstruktion

Fikabox har tömt kistan - inleder rekonstruktion

Den nyttiga snacksboxen har trots en lyckad crowdfundingkampanj slut på pengarna och hoppas nu klara sig undan konkurs.

Från Kickstarter och bläck till sexiga <nobr>e-handelspaket</nobr>

Från Kickstarter och bläck till sexiga e-handelspaket

Företaget som vill revolutionera e-handeln.

Annons
Annons

Amazon vill lansera ett Spotify till halva priset

E-handelsjätten ryktas jobba på en ny streamingtjänst som ska kosta 5 dollar i månaden men som endast fungerar på deras Echo-högtalare.

Kritikstorm mot PostNord:

Kritikstorm mot PostNord: "Deras statistik betyder inget"

PostNords siffror visade att leveranserna nästan alltid fungerar som tänkt - något som har fått flera e-handlare att reagera.

4
Bakboxen gör gemensam sak med Norges största bakprofil

Bakboxen gör gemensam sak med Norges största bakprofil

Prenumerationsboxen har landat ett nytt samarbete. Den här gången med den norska bloggaren, författaren och inspiratören Manuela Kjeilen.

Houzz satsar i Sverige med nytt inredningsprogram

Houzz satsar i Sverige med nytt inredningsprogram

Plattformen för inredning och design lanserar ett TV-program där svenska kändisar överraskar personer i sin närhet med en renovering.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem