Annons

Hur det gick för e-handlarna i siffror Orderökningen

Rekordökning: Hur det gick för e-handlarna i siffror

2016-11-29 11:30

Ehandel.se har tittat på antalet order och intäkterna för rea-helgen som precis passerat.

Förra veckan kantades av Black Friday-nyheter och bland annat Media Markt stoltserade med en hel vecka av rea. Nu kan vi avslöja hur det faktiskt gick för svensk e-handel.

Med hjälp av 300 e-handlares transaktionsdata via Ehandel.se Analytics kan vi se hur mycket antal order och intäkterna ökade under förra veckan.

Fram till fredagen så ökade intäkterna med 22 procent och antalet order med 19 procent, vilket är lite över normala siffror. Men på fredagen smällde det till rejält.

Förra året växte antalet order med över 100 procent under Black Friday och i år väntade vi oss inte samma starka ökning. Detta eftersom förra året var lite av ett etableringsår för dagen i Sverige.

Black Saturday stod ut

Början på veckan var alltså lite över det normala men på fredagen sa det boom. Precis som flera e-handlare vittnat om så tog det fart rejält när e-handlarna inledde sina kampanjer.

Annons
Annons

Antalet order under dagen slutade på en ökning med 72 procent. Eftersom många e-handlare valt att förlänga Black Friday till hela helgen så fick även lördagen och söndagen se en rejäl ökning.

Intäktstillväxten något lägre

Lördagen toppade till och med Black Friday i tillväxt, både gällande antalet order och intäker. Men då ska man komma ihåg att fredagen stiger ifrån förra årets rekordökning. Black Friday är alltså fortfarande mycket större än lördagen. Det står dock klart att svensk e-handel lyckats uppmana folk till köpfest hela helgen.

Intäkterna ökade inte lika mycket under Black Friday som antalet order. Något som förstås kan peka på eventuellt sämre lönsamhet. Det är dock fortfarande en rejäl ökning med tanke på att intäkterna under förra årets Black Friday ökade med nästan 200 procent.

Cyber Monday glömdes bort

E-handlarna lyckades alltså hålla i köpfesten hela helgen. Vi kan dock se i graferna ovan att en dag verkar ha hamnat på efterkälken. Cyber Monday som ursprungligen var e-handlarnas rea-dag ökar i princip inte alls över normaltillväxten.

- Cyber Mondays ökning på tio respektive 23 procent är väldigt nära den normala förändring för november i år och troligen kommer vi inte se någon större förändring på Cyber Monday nästa år heller. Black Friday verkar dock ha möjlighet att fortsätta växa 2017, säger Joakim Andersen, indexansvarig på Ehandel.se.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Fraktbolaget lanserar portal:

Fraktbolaget lanserar portal: "Lättare att planera sitt liv"

Digital uppgradering efter att man fått IKEA som kund.

Annons
Annons
Avgjort: Den här <nobr>e-handeln</nobr> är bäst i Sverige på service

Avgjort: Den här e-handeln är bäst i Sverige på service

Klassiskt företag fick bäst betyg.

Rejäl ökning för lösplockad nätmat -

Rejäl ökning för lösplockad nätmat - "stark start på året"

Årets första nätmatsmätning är ute.

Droshi rekryterar Qliro Groups tidigare IT-chef

Droshi rekryterar Qliro Groups tidigare IT-chef

"Vi bygger ett dream team".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Snittordervärdet ökar när våren kommer till Sverige

Snittordervärdet ökar när våren kommer till Sverige

Dyrare beställningar när vintern är över.

Första dagen med Instagram Shopping:

Första dagen med Instagram Shopping: "Som vi har längtat"

Enkelt och smidigt, enligt e-handlarna som är igång.

<nobr>E-handelsjätte</nobr> följer svenskt exempel - levererar till bilen

E-handelsjätte följer svenskt exempel - levererar till bilen

Testar Volvo-konceptet i USA.

Annons
Annons
Laddare från Wish granskade:

Laddare från Wish granskade: "Samtliga farliga att använda"

"Klarade inte ens baskraven för säkerhet".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

MYoroface AB söker:

E-commerce manager

WellNOx Health AB söker:

Ansvarig Digital Media

Polarpumpen AB söker:

Polarpumpen.se söker Content Writer

Elodie Details AB söker:

Digital Retail Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta