Annons

Hur det gick för e-handlarna i siffror Orderökningen

Rekordökning: Hur det gick för e-handlarna i siffror

2016-11-29 11:30

Ehandel.se har tittat på antalet order och intäkterna för rea-helgen som precis passerat.

Förra veckan kantades av Black Friday-nyheter och bland annat Media Markt stoltserade med en hel vecka av rea. Nu kan vi avslöja hur det faktiskt gick för svensk e-handel.

Med hjälp av 300 e-handlares transaktionsdata via Ehandel.se Analytics kan vi se hur mycket antal order och intäkterna ökade under förra veckan.

Fram till fredagen så ökade intäkterna med 22 procent och antalet order med 19 procent, vilket är lite över normala siffror. Men på fredagen smällde det till rejält.

Förra året växte antalet order med över 100 procent under Black Friday och i år väntade vi oss inte samma starka ökning. Detta eftersom förra året var lite av ett etableringsår för dagen i Sverige.

Black Saturday stod ut

Början på veckan var alltså lite över det normala men på fredagen sa det boom. Precis som flera e-handlare vittnat om så tog det fart rejält när e-handlarna inledde sina kampanjer.

Annons
Annons

Antalet order under dagen slutade på en ökning med 72 procent. Eftersom många e-handlare valt att förlänga Black Friday till hela helgen så fick även lördagen och söndagen se en rejäl ökning.

Intäktstillväxten något lägre

Lördagen toppade till och med Black Friday i tillväxt, både gällande antalet order och intäker. Men då ska man komma ihåg att fredagen stiger ifrån förra årets rekordökning. Black Friday är alltså fortfarande mycket större än lördagen. Det står dock klart att svensk e-handel lyckats uppmana folk till köpfest hela helgen.

Intäkterna ökade inte lika mycket under Black Friday som antalet order. Något som förstås kan peka på eventuellt sämre lönsamhet. Det är dock fortfarande en rejäl ökning med tanke på att intäkterna under förra årets Black Friday ökade med nästan 200 procent.

Cyber Monday glömdes bort

E-handlarna lyckades alltså hålla i köpfesten hela helgen. Vi kan dock se i graferna ovan att en dag verkar ha hamnat på efterkälken. Cyber Monday som ursprungligen var e-handlarnas rea-dag ökar i princip inte alls över normaltillväxten.

- Cyber Mondays ökning på tio respektive 23 procent är väldigt nära den normala förändring för november i år och troligen kommer vi inte se någon större förändring på Cyber Monday nästa år heller. Black Friday verkar dock ha möjlighet att fortsätta växa 2017, säger Joakim Andersen, indexansvarig på Ehandel.se.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Varning för andra och tredje advent! - då smäller det

Varning för andra och tredje advent! - då smäller det

December är en bergochdalbana.

Annons
Annons
Eventchefen efter Emeetfinalen:

Eventchefen efter Emeetfinalen: "Lite bittersweet att det är slut"

Turnén avslutades i Stockholm.

De bästa bilderna från Emeet Stockholm

Extra: De bästa bilderna från Emeet Stockholm

Vilka var där?

Hur stor blir Black Week 2018? - här hittar du svaret

Hur stor blir Black Week 2018? - här hittar du svaret

Prognosen för Sveriges absolut största e-handelsvecka.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svenska Singles Day kan få ett enormt uppsving i år

Svenska Singles Day kan få ett enormt uppsving i år

Glöm inte bort världens största e-handelsdag.

Qliros tredje kvartal - tillväxt i alla de tre benen

Qliros tredje kvartal - tillväxt i alla de tre benen

Betaltjänsten ökar mest.

Världspostföreningen beklagar USA:s beslut att lämna

Världspostföreningen beklagar USA:s beslut att lämna

Generaldirektören vill snacka om saken.

Annons
Annons
Anders Wallstedt blir ny vd för ICANIWILL - satsar globalt

Anders Wallstedt blir ny vd för ICANIWILL - satsar globalt

"Vi kommer att anställa i hög takt nu".

Sportamore låter varumärken sälja direkt via deras <nobr>e-handel</nobr>

Sportamore låter varumärken sälja direkt via deras e-handel

Adidas först ut att testa.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Rofa Design AB söker:

E-Commerce Manager till Rofa Design

Mapiful AB söker:

Social Media Manager

iDeal Of Sweden AB söker:

E-commerce Coordinator

Emakina DBG söker:

Business Unit Director E-commerce


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta