Annons

Hur det gick för e-handlarna i siffror Orderökningen

Rekordökning: Hur det gick för e-handlarna i siffror

2016-11-29 11:30

Ehandel.se har tittat på antalet order och intäkterna för rea-helgen som precis passerat.

Förra veckan kantades av Black Friday-nyheter och bland annat Media Markt stoltserade med en hel vecka av rea. Nu kan vi avslöja hur det faktiskt gick för svensk e-handel.

Med hjälp av 300 e-handlares transaktionsdata via Ehandel.se Analytics kan vi se hur mycket antal order och intäkterna ökade under förra veckan.

Fram till fredagen så ökade intäkterna med 22 procent och antalet order med 19 procent, vilket är lite över normala siffror. Men på fredagen smällde det till rejält.

Förra året växte antalet order med över 100 procent under Black Friday och i år väntade vi oss inte samma starka ökning. Detta eftersom förra året var lite av ett etableringsår för dagen i Sverige.

Black Saturday stod ut

Början på veckan var alltså lite över det normala men på fredagen sa det boom. Precis som flera e-handlare vittnat om så tog det fart rejält när e-handlarna inledde sina kampanjer.

Annons
Annons

Antalet order under dagen slutade på en ökning med 72 procent. Eftersom många e-handlare valt att förlänga Black Friday till hela helgen så fick även lördagen och söndagen se en rejäl ökning.

Intäktstillväxten något lägre

Lördagen toppade till och med Black Friday i tillväxt, både gällande antalet order och intäker. Men då ska man komma ihåg att fredagen stiger ifrån förra årets rekordökning. Black Friday är alltså fortfarande mycket större än lördagen. Det står dock klart att svensk e-handel lyckats uppmana folk till köpfest hela helgen.

Intäkterna ökade inte lika mycket under Black Friday som antalet order. Något som förstås kan peka på eventuellt sämre lönsamhet. Det är dock fortfarande en rejäl ökning med tanke på att intäkterna under förra årets Black Friday ökade med nästan 200 procent.

Cyber Monday glömdes bort

E-handlarna lyckades alltså hålla i köpfesten hela helgen. Vi kan dock se i graferna ovan att en dag verkar ha hamnat på efterkälken. Cyber Monday som ursprungligen var e-handlarnas rea-dag ökar i princip inte alls över normaltillväxten.

- Cyber Mondays ökning på tio respektive 23 procent är väldigt nära den normala förändring för november i år och troligen kommer vi inte se någon större förändring på Cyber Monday nästa år heller. Black Friday verkar dock ha möjlighet att fortsätta växa 2017, säger Joakim Andersen, indexansvarig på Ehandel.se.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Ökade med 32% under 2017 - nu är Dollarstores <nobr>e-handel</nobr> nära

Ökade med 32% under 2017 - nu är Dollarstores e-handel nära

"Vill vara 3 000 procent säker på hemleveranserna".

1
Annons
Annons
Frank Dandy <nobr>e-handelssatsar</nobr> - rekryterar Addnatures vd

Frank Dandy e-handelssatsar - rekryterar Addnatures vd

Ska lansera ny sajt.

PostNords tuffare tag: Först moms och sen levererat paket

PostNords tuffare tag: Först moms och sen levererat paket

Ny handlingsplan väntas inte bara påverka priset.

1
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

PostNord tillbakavisar uppgift om 125 kronor per Kinapaket

PostNord tillbakavisar uppgift om 125 kronor per Kinapaket

Men avgift är på väg.

12

Indiska e-handelssatsar igen - hon tar över ansvaret

Efter rekonstruktionen: Företagets CIO i ny roll.

Fyndiq hakar på Wish-hysterin - startar Fyndiq Superbilligt

Fyndiq hakar på Wish-hysterin - startar Fyndiq Superbilligt

Ny app med billiga Kina-produkter.

1
Annons
Annons
Egmont blir majoritetsägare i nätbutiken Outnorth

Egmont blir majoritetsägare i nätbutiken Outnorth

Verdane säljer sin andel.

Ministern har fått nog - kräver skärpning av Tullverket

Ministern har fått nog - kräver skärpning av Tullverket

Vill se handlingsplan mot Kinafusket.

2
Skånska Byggvaror sparar in i jakten på ökad lönsamhet

Skånska Byggvaror sparar in i jakten på ökad lönsamhet

Stärker sin e-handelskompetens och effektiviserar butiksytorna.

1
Funera i rekonstruktion - största ägaren säljer aktierna

Funera i rekonstruktion - största ägaren säljer aktierna

Men styrelseordföranden tror att företaget kommer igen.

6 av 10 företag tycker att det är svårt att e-handla

B2B-marknaden på nätet släpar efter.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Hands-On Science AB söker:

Platsansvarig för produktförsäljningsenheten i Kallhäll

Lakritsroten söker:

E-handelsansvarig - lakritsroten.se

Sandqvist söker:

Fotograferande Online Content Coordinator

Musti Ja Mirri söker:

E-commerce Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta