Annons

Hur många butiker erbjuder fler än ett fraktbolag? Shipwallet Fler logistikbolag ska in i kassan

Hur många butiker erbjuder fler än ett fraktbolag?

2016-02-23 15:45

Ehandelsindex avslöjar hur många svenska e-handlare som faktiskt har fler än ett fraktbolag i sin nätbutik.

I förra veckan uppmanade Johan Holgersson på Bring e-handlare att erbjuda fler fraktalternativ. Han vill även se billigare fraktalternativ vilket förstås ifrågasattes något av e-handlare, kommande ifrån en fraktleverantör.

Bortsett ifrån priset på frakten tänkte vi ta och titta lite närmare på detta med flera fraktalternativ. Vi berättade nyligen om den nya aktören Shipwallet som primärt jobbar för att e-handlare ska kunna erbjuda flera logistikbolag och leveransalternativ.

Bring är förstås inte den enda aktören att påpeka att kunderna kräver flexibilitet och valfrihet när det kommer till frakten. Flera andra logistikbolag har gjort kundundersökningar där fler alternativ hamnar högt upp på listan.

Hur ser det egentligen ut på fraktfronten hos Sveriges e-handlare? Vi vänder oss till Ehandelsindex där vi mäter ungefär 10 000 nätbutiker.

55 procent använder bara ett bolag

Antal e-handlare som endast använder ett logistikbolag är hela 55 procent av de nätbutiker vi har logistikdata på, ungefär 5400 stycken.

Annons
Annons
- Majoriteten av de webbutiker vi mäter i Ehandelsindex erbjuder endast frakt via ett logistikbolag. Detta samtidigt som endast 11 procent av de 5389 bolagen med logistikdata anger tre eller fler fraktbolag på sin sida. Det vanligaste är att man använder PostNord eller DHL, säger Joakim Andersen, indexansvarig på Ehandel.se.

Även om de butiker med tre eller fler logistikaktörer endast står för 11 procent, så erbjuder i alla fall 34 procent två bolag.

Att man endast håller sig till en logistikaktör betyder förstås inte att man inte kan erbjuda flera fraktalternativ. Men i de undersökningar som gjorts är kunderna uppenbarligen inte nöjda.

Shipwallet verkar även övertygade om att en del av lösningen på bättre valfrihet i frakten är fler fraktbolag. Att enklare kunna lägga in flera logistikbolag i sin kassa och därmed få tillgång till flera leveransalternativ för kunderna.

Julius Gunnilstam

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen.

Annons
Nästan inga svenska <nobr>e-handlare</nobr> följer lagen

Regelmissen: Nästan inga svenska e-handlare följer lagen

Lagen om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden trädde i kraft den första januari i år. En lag som strax över 1 procent av Sveriges e-handlare följer.

1
Annons
Annons

Ny digital chef ska styra ICA:s onlinesatsning framåt

Med Peter Muld som ny Chief Digital Officer på koncernnivå ska ICA Gruppen få en tydligare och mer samordnad digital strategi.

Bubbleroom pausar planen på butiker -

Bubbleroom pausar planen på butiker - "behöver utvärdera"

Stänger butiken i Farsta och öppnar inga nya under det kommande året.

Ny sajt ska få kunderna att handla möbler i mobilen

Ny sajt ska få kunderna att handla möbler i mobilen

SoffaDirekt har fått allt fler mobila besökare. Nu hoppas e-handlaren att trafiken snart ska återspeglas i försäljningssiffrorna.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ulmart vill skicka ryska och kinesiska varor till Europa

Den ryska e-handelsjätten säger sig vara en mix av Ikea och Amazon och nu sneglar man utanför landets gränser.

Sökexperten om varför AdWords nu blivit gröna

Sökexperten om varför AdWords nu blivit gröna

Google yrkar på ökad tydlighet men det argumentet håller inte enligt AdWords-experten.

Collector tar sig an Klarna med analyserande kassa

Collector Banks egna kassalösning ska kombinerat med ett analysverktyg ge e-handlarna större insikt i vilka deras kunder är.

Annons
Annons
Hennes & Mauritz <nobr>e-handel</nobr>

Hennes & Mauritz e-handel "större än befarat"

Hennes & Mauritz e-handel växer stadigt och finns snart på 34 marknader runt om i världen.

Toarullen en av de saker vi helst vill köpa på nätet

Toalettpapper hör till de varor svenskarna helst vill slippa bära hem från livsmedelsaffären.

Penntillverkare siktar på slutkund med ny e-handel

Med varumärken som Ballograf, Cross och Sheaffer i portföljen väljer anrika Ballograf att ta till nätet för sin nya B2C-satsning.

Snabbare e-handel i Europa med 16 miljarder från UPS

UPS standardleveranser i Europa blir två dagar snabbare.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem