Helgläsning: Hur många event klarar e-handeln?

E-handelns kanske allra mest aktiva eventsäsong ligger precis runt hörnet.

Den som är verksam inom svensk e-handel har förmodligen fått se ett antal inbjudningar och utskick om olika e-handelsevenemang den senaste tiden. Och det är inga dåliga tillställningar det bjuds på. Varje event med självaktning har ett fantastiskt program och ett unikt upplägg och det gäller för besökarna att hålla sig framme för att få någon av de åtråvärda biljetterna.

Och med maj runt hörnet står vi inför en av årets främsta e-handelssäsonger. Besökarna kan till exempel välja mellan både SEBC i Göteborg och NeS i Stockholm, samtidigt som den som känner att de har been there and done that kan ge sig på premiären av Emeet Nordic i Finland. Men numera går det egentligen att besöka konferenser och mässbesök under i stort sett hela året. Vi tog kontakt med ett antal aktörer i branschen för att få svar på frågan “hur många event klarar e-handeln?”

Annons

"Marknaden är självreglerande"

Plattformsleverantören Jetshops COO Fredrik Hedblom ser just nu fram emot årets upplaga av SEBC som går av stapeln 18-19 maj. Han tror personligen att det är naturligt att det skapas många nätverk och events i en ny bransch där efterfrågan upplevs som stor.

- I detta finns givetvis också ett antal lycksökare som försöker ta plats på marknaden. Detta i kombination med att etablerade eventföretag också försöker ta sig en plats i den aktuella branschen, säger han.

Fredrik Hedblom tycker inte att det är svårt att sticka ut med SEBC:s program, som han menar är etablerat och annorlunda än många andra. Han anser att det är upp till marknaden att avgöra om, och i så fall när, eventen blir för många. 

- Marknaden kommer att vara självreglerande. Om det innebär att antalet events kommer att minska kvarstår att se, säger han.

I maj äger även Nordic eCommerce Summit rum i Stockholm. I år har evenemanget bantats ner från två dagar till en, och går av stapeln den 10 maj. Nordic E-commerce Knowledge, som står bakom NeS, har på grund av tidsbrist tackat nej till att medverka i den här artikeln, men Sara Wittbom, som tidigare arrangerade Nordic Ecommerce Summit menar att e-handlarna väljer bort events när det finns för många under för kort tid.

- De har inte tid att gå på e-handelsevent och besöka produktmässor året runt. Dessutom är många e-handelsevent lagt fel i kalendern för många ehandlare. Det vill säga när de har order- och returtoppar eller behöver redovisa resultat i någon form.

Partners som tar över för mycket

Vill man träffa branschfolk i allmänhet snarare än e-handlare specifikt ser situationen dock lite annorlunda ut, tycker hon.

- För branschfolk finns det mycket att välja på och för många så är eventen viktiga för att skaffa nya affärer.

Annons

Har det blivit svårare att sticka ut med sitt program och upplägg?

- Det är inte svårt att hitta annorlunda talare eller sticka ut vad det gäller innehållet. Men när partners, till exempel leverantörer, finansierar eventet så behöver arrangören lyssna lite för mycket på partners. Vilket gör att innehållet ofta blir för likriktat hos många e-handelsevent. Det är heller inte det mest aktuella eller det innehåll som flest suktar efter som tas upp i de fallen. Då styr partners för mycket. Men å andra sidan är man som arrangör mycket tacksam över att företag gör konferensen möjlig.

Om Sarah Wittbom ska ange något hon tycker saknas inom eventbranschen så är det mer konkret innehåll från andra länder, och hon tror att oberoende event kommer att få en viktig roll framöver. Sarah Wittbom passar också på att tipsa e-handlare om att förbereda sig bättre när det väl är dags att besöka eventen. Det kan handla om att kolla upp vilka som kommer och kanske till och med be om en pratstund i förväg.

- Alla e-handelsevent har otroligt intressanta människor som besökare, talare, partners och dom kan många gånger berätta hur e-handlare här ska lösa många kritiska problem på fem minuter. Det borde vi bli bättre på. Framför allt att våga prata med nya personer, säger hon.

"Utveckling snarare än nedläggning"

Samma dag som NeS, det vill säga den 10 maj, med fortsättning den 11 maj, äger dessutom Easyfairs event E-commerce Sthlm rum på Kistamässan i huvudstaden.

- Jag tycker generellt att det är bra med variation kring events. Stora mässor blandas med nischade mindre konferenser vilket ger branschen en möjlighet att utvecklas på flera olika sätt. Det är en bransch som ständigt utvecklas, och eftersom de flesta är så vana att köra det mesta bakom skärmen är det nyttigt att ta sig tid att komma ut och träffas ibland, säger Lina Lund, som är projektledare på Easyfairs.

Med tanke på att det ändå är en del e-handelsevent som tävlar om e-handlarnas uppmärksamhet numera, tycker Lina Lund dock att det är viktigt att hitta en nisch och på så sätt sticka ut i bruset.

- Jag tror att kvalité och variation är viktigt och lyckas man med det är man nog hemma. Sedan är det klart att man vill kunna erbjuda besökarna på sin mötesplats det ingen annan kan, och vi har ju en fördel eftersom vi erbjuder kvalité och variation i lika hög grad som alla andra, fast kostnadsfritt.

Kommer vi att se ihopslagningar, nedläggningar eller andra förändringar bland eventen framöver?

- Jag tror att branschen är hungrig på utbyte, information och inspiration vilket gör att man tar sig tid att besöka flera events per år. Så jag tror att man kommer att se förbättring och utveckling, snarare än nedläggningar eller ihopslagningar. Man ska ju inte glömma att alla som ordnar events och mötesplatser gör det för branschens bästa och för att man vill vara en del av och bidra till den utvecklingen som sker, säger Lina Lund.

Unikt att e-handlarna sätter agendan

Trots konkurrensen från SEBC, NeS och E-commerce Stockholm har en aktör valt att lägga ett helt nytt event just i maj månad. Den 4 maj är det nämligen dags för premiären av Emeet Nordic som går av stapeln i Helsingfors. Arrangör för eventet, som riktar sig till e-handlare från hela Norden, är vi på Ehandel.se tillsammans med den finska Business Sweden-motsvarigheten Finpro.

Ehandel.se har gått från att arrangera ett Emeet om året till att från och med förra året bjuda in till tre Emeet och i år dessutom arrangera Gmeet (ett särskilt event för kvinnor) och nu alltså även Emeet Nordic.

- Det blir ganska många event, det stämmer, men vi tycker att den feedback vi får tyder på att det finns ett stort intresse, säger Sanna Thurdin, som är eventchef på Ehandel.se.

Enligt Sanna Thurdin har alla Emeet under 2016 samt Emeet Helsingborg och Gmeet under 2017 varit i princip helt fullbokade. På Emeet Helsingborg senast var det med nöd och näppe att alla gäster fick plats på kvällens middag.

Men beror det i ärlighetens namn inte åtminstone delvis på att Emeet är gratis för e-handlarna?

- Jo, fast det handlar också om att sticka ut i mängden. Jag tycker att Emeet har lyckats med två saker - dels att inte ge leverantörerna för stort utrymme så att säljandet tar överhanden och dels att hålla en relevant agenda. Det sistnämnda beror förstås på att det är e-handlarna själva som bygger innehållet för dagen, vilket jag menar är helt unikt i branschen.

"Olika event lockar olika människor"

Sanna Thurdin tror att eventbranschen inom e-handeln kommer att mötas av en allt tuffare konkurrens framöver, och hon säger sig inte bli överraskad ifall det slutar med att nya aktörer poppar upp och att andra försvinner.

- Det gäller hela tiden att hålla sig aktuell, att ge e-handlarna valuta för den tid de lägger ner och att samtidigt få leverantörerna att känna sig nöjda. Det är inte alltid en helt lätt uppgift och det finns många duktiga aktörer i branschen som tävlar om e-handlarnas uppmärksamhet, säger Sanna Thurdin.

Sedan finns det förstås aktörer som hellre satsar på att bjuda in till e-handelsdagar under andra tider på året. Nordic eCommerce Summit planerar precis som de senaste åren att arrangera ett event i Malmö i höst, och PostNord har valt att lägga sitt E-handelsforum i Borås i september. I samband med att rapporten E-barometern släpptes i februari bjöd logistikföretaget också in till e-handelsfrukost i Stockholm. 

- I perioder är det för många e-handelsevents då en hel del läggs under samma månad, istället för att det sprids ut under året. Med olika fokus, som vi faktiskt tycker att de flesta har, så gör det inte heller något att det är många, då det säkerligen lockar olika typer av personer som går på eventen, skriver PostNords e-handelsexperter Arne Andersson och Carin Blom i ett gemensamt mail till Ehandel.se.

"Ibland behövs nytt in och gammalt ut"

De tycker båda att det kan vara ganska svårt att sticka ut i dag, och tar upp att det gäller att ha ett relevant ämne som inte är uttjatat.

- Och med samma dragplåster på flera events blir det svårare att sticka ut. Men med relevanta ämnen så kommer det sannolikt alltid att dra folk, då vi är kunskapstörstande och vill lära oss mer för att kunna utveckla våra affärer och organisationer.

Precis som Sanna Thurdin på Ehandel.se blir de inte överraskade ifall e-handelseventen får dras med förändringar i form av till exempel hopslagningar eller nedläggningar framöver.

- Det behövs lite nytt in och lite gammalt ut ibland för att röra runt och för att branschen ska vässa sig även inom event. Hur det kommer att se ut vet vi inte, men att några lägger ner, att vi får se nya typer av koncept eller former är ganska givet.

Vad tycker ni saknas i eventväg när det kommer till svensk e-handel?

- Svårt att säga, det är relativt brett idag. Hade vi någon superidé på nytt event hade vi startat det! 😉 Men nu lägger vi dessa tankar och idéer och satsar bland annat på e-handelsforum som äger rum i september istället samt lite mindre seminarier under året.

Annons