Helgintervju: Hur ska man angripa sociala medier?

Inte ens experterna kan hålla jämna steg med utvecklingen - hur ska då e-handlarna kunna göra det?

Vi satte oss nyligen ner med Sara Öhman, som jobbar med och är expert på flera av de stora sociala nätverken, för att få lära oss mer på området. Däremot ville vi inte ha samma enkla tips och trix som ofta ges kring sociala medier, utan få chans att lära oss hur man ska tänka när man ska börja lägga tid och pengar på dessa nätverk, för att utöka sin kundbas, eller helt enkelt sälja mer. Men för enkelhetens skull så börjar vi från början.

Hur blir man expert på sociala medier och influencer marketing?

Annons

- Redan som liten ville jag bli någon form av affärsutvecklare och jobba med entreprenörer. Jag läste senare ekonomi och började en utbildning med inriktning mot affärsutveckling. Det fanns ingen plan på att jobba med sociala medier. Men när vi arbetade med partnerföretag, så kom det dit någon som började prata om sociala medier och då tänkte jag att “det är ju här man kan få jobb”. Jag ville egentligen bara ha ett jobb, så jag började jobba med sociala medier, säger Sara Öhman och fortsätter:

- Sen började jag blogga och kom i kontakt med några som arbetade med sökmotoroptimering och började jobba extra för dem. Rätt som det var så kom någon och frågade om jag inte skulle jobba för deras byrå istället. Då fick jag ett jobb på en reklambyrå i Stockholm och jobbade där med allt som var digitalt. Då var allt fortfarande väldigt traditionellt, runt 2010, mycket tv-reklam och tryck.

"Det svåraste är att hitta startpunkten"

Sara kom i sitt arbete på byrån i kontakt med investmentbolaget CumuloNimbus Capital Partners, som senare blev de välkända e-handelsinvesterarna på eEquity. Det var sedan via deras portföljbolag som hon dök djupt ner i e-handeln och sociala medier.

Sociala medier är väl idag ganska mycket affärsutveckling?

- Ja, det blir ju det mer och mer. Om man tittar på mina uppdrag som jag har nu, så är det ofta för startups och e-handlare. Då handlar det om att sätta hela kommunikationen och hela flödet. Vad får vi in för kunder? Varför gör vi på ett visst sätt? Vad behöver vi utveckla för delar för att det ska fungera? Först nu känner jag att jag får användning för mina studier.

Hur ska man som liten e-handlare eller startup angripa hela den här sfären av sociala medier? Var börjar man?

- Det svåraste är att hitta startpunkten, som du säger. För allt i sociala kanaler bygger på att du har olika kontaktpunkter. Ju fler kontaktpunkter du har, desto bättre kan du jobba med dem. Du kan berätta för Facebook vem du är och vilken din målgrupp är. Du kan visa för Google vad det är för sökord som används och hur folk använder din sajt. Så det första är att hitta de där kontaktpunkterna. Det är viktigt att det är rätt typ av kunder.

Var börjar man på Facebook?

Annons

- Det första du gör är att installera Facebook-pixeln på din sajt. För då börjar du åtminstone samla på dig data. Även om det bara är 50 besök om dagen, så får du fortfarande 50 nya människor in i ditt system på Facebook.

Facebook-pixeln hjälper e-handlaren att börja skapa ett underlag med kundkontakter, som man sedan kan använda för att nå ut till dessa genom sociala medier. Med den kan man också börja analysera vad det är för kunder man faktiskt har. Detta förutsätter dock att du därefter lägger en budget, förklarar Sara.

- På Facebook handlar det om att samla in så mycket data som möjligt. På Instagram handlar det istället om att börja följa rätt personer. Alltså; Vilka människor är det som är intresserade av de här sakerna du säljer? säger Sara och fortsätter:

- Jag tycker Instagram är den bästa källan för att hitta rätt människor. Att se vad de pratar om och vilken tonalitet de har. De är bäst att hitta på Instagram.

"Alla följer influencers på olika sätt idag"

På Instagram tycker Sara Öhman det är lättast att hitta en stor profil, som du tycker representerar det ditt företag står för, och sedan börja luska i vilka personer den influencern följer.

- Börja följa både små och stora konton. Och se om du kan se någon trend i vad det är för typ av innehåll som de delar. På vilket sätt uttrycker de sig, vad gör de på Instagram Stories. Är det mycket frukostbilder eller är det mycket "titta här vad jag är ute på mitt kontor idag".

Det är en del detektivarbete?

- Ja, det är mycket detektivarbete och man måste tycka att det är kul. Men det handlar också om att skapa “en person" av din kund. Att hitta vem den är.

Hur gör man med bloggare då?

- Börja med att hitta en bloggare. Att använda Google fungerar. De flesta stora inflytelserika personerna har ju dock inte alltid en blogg idag. De kan finnas på Instagram, men de brukar vara ganska lätta att hitta. Men man måste ha någon idé och det hjälper att fråga någon annan. Jag skulle få tag på en massa sminkbloggare häromveckan och då har jag en lista på sådana som jag följer nu, men man behöver ju alltid uppdatera sig. Då träffade jag en tjej som jobbar som som makeupartist och frågade henne vilka hon följde, vilket gav nya uppslag. Alla följer ju influencers på olika sätt idag.

Det handlar alltså om att hitta ett frö?

-Ja, och sedan börja rota där.

"Är du relevant blir det billigare"

Ska man använda stora eller små influencers?

- Både och, tycker jag. För det kan ju vara så, att om du bara behöver sälja tio stycken produkter per influencer, då kan det ju räcka med en person, som har hundra följare - men väldigt engagerade följare - som kommer att gå in och köpa. Men med större influencers, då kan de ju kosta lite mer också. Det beror på vad du har för ingång till dem. Är du väldigt relevant för influencern så blir det ju billigare.

Kan det vara ett värde i att hitta en massa små?

- Ja, absolut. Inte bara för att spara pengar utan också för att bli mer relevant. Jag pratade nyligen med ett jättestort varumärke och de sa "Vi jobbar inte med stora influencers. Våra har runt 20 tusen följare, men de har högt engagemang och vi jobbar för att bygga en riktigt stark närvaro hos dem istället". Det säger en hel del om hur det ser ut just nu. Större influencers jobbar med så många att du med din produkt, eller ditt varumärke, blir identitetslös.

Vi frågade även Sara Öhman om de nätverk som nu tycks poppa upp överallt och som ska agera mellanhand mellan influencers och e-handlare och varumärken. Hon ger dock inte jättemycket för dessa influencer-nätverk, även om de sägs bli bättre med tiden.

- Det man ska komma ihåg är att de största nätverken i Sverige har en uppsjö av influencers, men de är vana att jobba med de största. Och är du inte en av de största så får du inte så mycket ut av samarbetet med dem, vilket gör att kreativiteten och relationen inte lämpar sig lika bra för dig som företag. Du får helt enkelt inte ut den riktiga potentialen i samarbetet.

Andra tips som Sara ger är att sätta rätt person i kontakt med en potentiell influencer. Något som kan vara livsviktigt för att samarbetet ska fungera.

- Har du en e-handel så ger det bäst utfall om grundaren av din e-handeln kontaktar influencern. Använd korta mail och satsa på en personlig relation. Och framför allt; Om du är en e-handlare, så ta gärna in en person som är en extrem relationsperson, som har det och varumärket naturligt i sig. För det som influencersamarbeten ofta faller på är att relationen inte fungerar.

"De andra nätverken är inte där ännu"

När det talas om sociala medier idag så är det oftast Facebook och Instagram som nämns. Därför frågade vi Sara om det är dessa två nätverk man ska satsa på:

- Ja, och det är de som har infrastrukturen för att du ska vara där. Du kan sitta i Facebook Business Manager och hålla koll på allt ifrån Facebook till Instagram och du kan börja samla in datan. Det finns så mycket med deras analysverktyg som gör att du tjänar bättre på det när det gäller sociala nätverk. De andra nätverken är inte riktigt där ännu, i alla fall inte när det gäller hur det är för oss företag att jobba med dem.

Hur är det att jobba med de här systemen som annonsör? Är det lätt?

- Nej, som med alla deras verktyg - det ploppar upp nya funktioner hela tiden. Ibland när man loggar in efter semestern så vet man inte var saker ligger längre. Adwords-människor, om man får säga så, de tycker att allt ser jättekrångligt ut, men alltså Adwords är ju så mycket mer bökigt att navigera i. Facebook försöker att göra det här logiskt. Det är gjort för att vara lätt. Jag har haft väldigt datoroovana kunder som ändå lyckas hitta i de här systemen. Så de flesta som jobbar med e-handel ska inte ha några problem.

Den senaste tiden har det varit en hel del snack om att influencers på Instagram nu tvingas markera sina sponsrade inlägg så att det blir tydligare att det är reklam. En utveckling som vissa ser som negativ, men samtidigt är tanken att det ska ge annonsörerna mer data.

- Precis på samma sätt som att man tyckte att det var dumt med företagskonton - nu kommer jag bli straffad - så levererar de så mycket statistik. Att missa de här chanserna är också lite jobbigt. Det är precis som på Facebook, du får jättemycket insikt om dina kunder.

"Jag har gett upp Snapchat"

Saras expertis ligger främst inom Facebook och Instagram, som alltså är de största och mest mogna nätverken. Vi passade dock på att fråga när hon tycker att man kan börja titta på andra sociala kanaler:

- För vissa kunder så kan Pinterest vara superbra. Framför allt beror det på vilken marknad man befinner sig på. De flesta e-handlare som startar idag är ju globala från början och då är det mer relevant att kolla på vilka kanaler som är störst i olika länder. Pinterest kan då vara riktigt bra, men det förutsätter också att du har en unik produkt.

Snapchat?

- Alltså jag vet inte, jag har gett upp Snapchat. När man pratar med de som pekats ut som framgångsrika inom det, så säger de ju att de inte jobbar med det längre. Förutom NA-KD som säger att det är en del av deras strategi. Men jag skulle inte lägga min tid på Snapchat, jag skulle hellre lägga den på Instagram Stories, i så fall.

Hur skiljer sig arbetet om man har en stor eller liten budget?

- För att lyckas i de här kanalerna så måste du köpa räckvidd, klick och konverteringar. Och hur mycket du är villig att spendera i varje led, är vad en stor eller liten budget avgör. Kreativiteten måste du ha ändå.

- Om man ser Sverige som en stor bubbla, så kan man med en liten budget ta Helsingborg. Men med en lite större budget kan du öka räckvidden till Malmö också, om man tänker geografiskt. Intressemässigt, om jag pratar mat, kanske jag bara kan prata med veganer som gillar cachewnötter med en liten budget. Men med en stor budget kan jag vara Mathem och prata med hela Sverige. Med en liten budget kan du oftast bara prata produkter.

"Skulle inte börja i Facebook-flödet"

Vad gör du med en liten budget?

- Då jobbar jag med det enklaste säljbudskapet som går. Vad är det för budskap som kommer att göra att konsumenterna köper. Men det är det som är kul med att jobba med den här branschen. Om man lyckas får man oftast mer pengar. Då testar man det lilla budskapet först och spenderar det på rätt ställen.

Vad gör du med en stor budget?

- Då köper jag räckvidd - för det är det jag behöver - och lägger pengar på materialet som behövs. Sedan sparar man undan alla interaktioner man får på kampanjen, för att samla på sig datan. För det är det man vill.

Och om man har noll kronor då?

- Jag skulle börja på Instagram. Börja lägga ut bilder. Börja följa folk. Jag skulle inte börja i det redaktionella flödet på Facebook och bygga upp något, för det spelar ingen roll ifall du inte har en budget. Men på Instagram skulle jag nog börja. Prata med influencers, kanske skicka ut produkter till dem. Det är där jag skulle börja med Instagram.

"Jag stalkar NA-KD"

Om man följer experter på sociala medier - som Sara Öhman - märker man ganska snabbt att även de som jobbar med det här dagligen kämpar med att hålla sig ajour med alla nyheter och nya funktioner. Vi frågade Sara hur man som e-handlare ska ha en chans att hinna med.

- Jobba med de stora teserna. "Jag tror att vår målgrupp är den här, som gillar det här, och kommer gå igång på de här orden". Man måste gå tillbaka till det mer övergripande perspektivet om man ska jobba med sociala medier. Kolla även på vad andra gör. Jag tror att vi alla har våra förebilder bland e-handlare som gör det bra. Jag sitter exempelvis och stalkar NA-KD för att se hur de lägger upp sina annonser.

Är det något speciellt du lyckas med, eller som förvånat dig, i arbetet med sociala medier?

- När man testar nya målgrupper och nya länder. Man undrar om man kan sälja en produkt i Hong Kong och man undrar vad de tycker om den där. Och så testar man Facebook-annonsering och lite outreach - och folk bara börjar att köpa någon helt annanstans i världen, som du inte har någon koll på. Du har inte alls gjort det normala och lärt känna marknaden. Du tog bara ett budskap och testade det någon helt annan stans och allt bara tar fart. Det är spännande, säger Sara Öhman.

Annons