Annons

ICA storsatsar på nya digitala lösningar - startar egen hubb Samuel Young

ICA storsatsar på nya digitala lösningar - startar egen hubb

2017-08-16 12:47

Vill öka tempot i den digitala utvecklingen.

ICA Gruppen har under de senaste åren satsat stort på det digitala och inte minst på e-handeln. Nu tar koncernen de digitala satsningarna ytterligare ett steg längre och startar en egen innovationshubb för att snabba på processen. 

- Det handlar om att vi vill snabba upp våra digitala innovationsprocesser och addera nya affärer med en digital del till ICA:s digitala affärsflöden, säger Samuel Young, som har en lång bakgrund inom företaget och nu blir ansvarig för projektet, till Ehandel.se.

Kan rendera nya e-handelsprojekt

ICAx kommer hubben att heta och förhoppningen är att den ska rendera 3-6 nya projekt om året. Huruvida något av dessa kommer att inriktas mot att utveckla e-handeln, är dock ännu oklart.

- Vi vet inte ännu exakt var det landar, men utvecklingen av e-handeln pågår parallellt i full fart, så vem vet vilka innovationer som kan dyka upp.

Ett par projekt ligger redan i pipelinen, men exakt vad de går ut på är än så länge hemligt. Detsamma gäller för eventuella nya samarbeten med andra företag samt kommande investeringar.

Annons
Annons

"Finns mycket kvar att göra"

Samuel Young menar i alla fall att även om mycket redan gjorts, så har ICA långt kvar att gå på sin digitala resa.

- Det finns mycket kvar att göra. Vi är väldigt nöjda med vårt nuvarande digitala arbete, och det går bra för de digitala satsningar vi redan gör. Så vi ligger inte efter, men har mycket kvar att göra och vill öka takten. Världen står inte still runt omkring oss.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta