ICA:s e-handel har omsatt 1,2 miljarder hittills i år

"Fortsatt hög ökningstakt i e-handeln".

Under det gångna året har Ica både hunnit med att etablera en dark store för e-handel och att planera för ett kommande robotlager, som också ska se till att förenkla de inköp som görs via nätet.

"Kan vara nöjda"

Och om man ska döma av Ica:s e-handelstillväxt, så lär logistiksatsningarna komma till användning. I dag släpper livsmedelsjätten rapporten för det tredje kvartalet, och e-handeln ska ha ökat med 41 procent jämfört med samma period förra året. Lösplocket ökade med 47 procent medan tillväxten för Icas matkasse stannade på 6 procent.

Annons

- Vi kan vara nöjda med utvecklingen i det tredje kvartalet - bra försäljning, ökande eller stabil resultatnivå i alla verksamheter och med fortsatt hög ökningstakt i e-handeln. Samtidigt är det nödvändigt att bibehålla hög takt i förändringsarbetet så vi kan säkra en fortsatt god utveckling under nästa år och vidare in i 20- talet, sammanfattar Icas vd Per Strömberg i rapporten.

E-handel för 365 miljoner i Q3

Under det tredje kvartalet ska Icas e-handelsförsäljning ha kommit upp i 365 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 259 miljoner under samma månader förra året. Hittills i år har onlineförsäljningen kommit upp i drygt 1,2 miljarder kronor, vilket är ungefär lika mycket som under hela 2017. Under årets första nio månader har Icas e-handel ökat med totalt 45 procent.

LÄS ÄVEN: Icas e-handel upp 50% - sålde för 1,2 miljarder

Under det gångna kvartalet omsatte Ica Sverige strax under 29 miljarder kronor, vilket är en ökning på 6,2 procent. Rörelseresultatet ökade samtidigt till nära 1,5 miljarder kronor. I slutet av september ska 256 Ica-butiker ha erbjudit lösplock, medan 605 butiker var anslutna till företagets färdigplanerade middagskassar.

Annons