IKEA bygger vidare på sitt omnikanalkoncept i Kina

Snart blir det möjligt för kineserna att köpa Billys bokhylla på nätet. Möbeljätten expanderar samtidigt sitt koncept med mindre butiker för upphämtning.

Ikea öppnade sitt första varuhus i Kina 1998 och har idag 19 varuhus runt om i landet, främst i storstäder som Peking och Shanghai. Den svenska möbeljätten planerar att öppna tre nya butiker per år i Kina, och nu inleder Ikea även en offensiv på nätet.

Inom kort blir det nämligen även möjligt för kineserna att beställa sina Ikea-möbler online, antingen för upphämtning i varuhus eller hemleverans, rapporterar Internet Retailer.

Annons

I samband med onlinesatsningen kommer Ikea att öppna ett kombinerat showroom och utlämningsställe i staden Wenzhou. Ett koncept som Ikea testar sedan en tid tillbaka i Spanien, Norge, Finland, Storbritannien, Kanada, Thailand och nyligen i Stockholm.

Ny distributionscentral för e-handel

Till skillnad från traditionella varuhus är de mindre butikerna placerade inuti städerna, istället för i förorter, och butiken i Wenzhou kommer att bli drygt 2 000 kvadratmeter stor. Cirka 5 procent av ett normalstort Ikea-varuhus, och förutom att butiken agerar utlämningsställe, kommer Ikea att sälja runt 2 500 produkter på plats.

Om testet i Wenzhou slår väl ut planerar Ikea att bygga liknande butiker runt om i Kina och redan nu finns det planer på att bygga en tredje distributionscentral i kuststaden Tianjin för att kunna hantera onlineförsäljningen. Man ska även utöka sitt lager i Shanghai.

Annons