IKEA storsatsar på e-handel i Asien – Indien först ut

E-handeln utgör nu snart 10 procent av omsättningen.

På sistone har vi kunnat följa Ikea och deras väg mot att bli en mer e-handelsinriktad aktör här hemma i Sverige. Bland annat ska ett nytt stort e-handelslager byggas i Malmö, vilket även lett till att flera hundra medarbetare varslats.

LÄS ÄVEN: 700 kan få gå när Ikea ställer om till e-handel

Annons

Nu framkommer att företaget även har en pågående e-handelsoffensiv i Asien. Ett land där utvecklingen som bäst pågår, är Indien. och nu ska konceptbutiker startas i den indiska huvudstaden Mumbai. Där väntar sig Ikea att inkomsterna från e-handeln inom kort kommer att utgöra över 10 procent av företagets totala omsättning i landet. Det kan jämföras med att Ikeas globala genomsnitt av e-handelsinkomster sägs ligga på mellan åtta och tio procent av omsättningen, rapporterar sajten Moneycontrol.com.

Samtidigt berättade Ikea nyligen att de kommer att intensifiera sin e-handelssatsning Malaysia, vilket Marketing-Interactive skrivit om.

"Ett verkligt flerkanalserbjudande"

Syftet med den satsningen sägs vara att skapa  "ett verkligt flerkanalserbjudande" för kunderna. Även här ska man öppna fysiska koncept-butiker, så kallade Toppen Shopping Center. Dessa finns redan idag och Ikea fungerar då som köpcentrumnav och dragplåster. Nu tror man dock att det även krävs en mer aktiv anpassning till e-handeln.

- Vi tror att det traditionella konceptet av köpcentra blir mindre och mindre relevant i dagens ständigt föränderliga värld. Därför kräver vår marknadsföringsstrategi att vi är fexibla och smidiga samtidigt, ska en talesperson från Ikea ha sagt i ett uttalande.

Annons