IKEA:s e-handel omsätter 672 miljoner – i Sverige

Ökade med 12 procent på nätet förra året.

16,4 miljarder kronor i omsättning och en total försäljningstillväxt på en procent. Så ser facit ut när Ikea i dag presenterar siffrorna för sin verksamhet i Sverige under det senaste verksamhetsåret, vilket för Ikeas del tog slut den 31 augusti i år. 

Och möbeljätten, som nyligen öppnade sin första popup-butik i Stockholm, pekar ut sin egen e-handel som särskilt framgångsrik under det senaste året. Företagets försäljning på nätet har ökat med tolv procent, vilket innebär att Ikeas svenska e-handelskunder har shoppat loss för 672 miljoner kronor det senaste året.

Annons

90 miljoner besökare i e-handeln

Ikeas svenska e-handel har under året lockat över 90 miljoner besökare, vilket kan jämföras med de svenska Ikea-varuhusens samlade besökssiffra på 38 miljoner.

- Vi ser en förändring i kundernas beteende när det gäller att handla. Våra varuhus fortsätter att fylla en viktig funktion som basen för inspiration och shopping, men det vi märker i allt växande utsträckning är att många kunder vill sköta hela, eller delar av, köpet via datorn eller mobilen, vilket vi gör allt vi kan för att anpassa våra tjänster, kanaler och erbjudanden efter, säger Håkan Svedman, landschef Ikea-koncernen i Sverige.

Ikeas globala koncern omsatte under det senaste verksamhetsåret 34,1 miljarder euro, eller knappt 340 miljarder svenska kronor.

Annons