Premiären avklarad för IKEA:s första e-handelspopup

IKEA:s tillfälliga citybutik i centrala Stockholm ska ha öppet i ett halvår.

I dag får Mood-kvarteret i centrala Stockholm ett nytillskott från IKEA i form av vad som ska vara möbelföretagets första riktiga popup-butik. Den ligger på Regeringsgatan 65 och kommer att ha öppet i ett halvår framåt.

Vill etablera sig i city

Den tillfälliga butiken går under namnet IKEA Kök, och ger kunderna möjlighet att välja ut och beställa ett kök för hemleverans.

Annons

- Det här är ytterligare ett sätt för oss att komma närmare våra kunder i deras vardag. Vi vill öka möjligheten att besöka oss och vi vill därför etablera oss i city med stark närhet till kollektivtrafik, där människor rör sig och arbetar. Med IKEA Kök testar vi nya vägar, lär oss mer om storstadskunders önskemål och hur de vill möta IKEA, säger Håkan Svedman, landschef IKEA Sverige.

"Har redan hundratals uppbokade tider"

Men den som ser framför sig en mindre butikslokal, eller något som liknar en tillfällig popup-kiosk, får tänka om. Den nya butikens yta är på 400 kvadratmeter och innehåller bland annat showroom med sju visningskök “för olika livssituationer”, planeringsstationer och vad IKEA kallar “en yta för co-creation”.

- Vi vill erbjuda kunderna möjligheten att planera sitt kök tillsammans med våra köksspecialister medan de får se, klämma och känna på allt från luckor, bänkskivor och blandare till knoppar och handtag. Vi har redan hundratals uppbokade tider och erbjuder nu också bokade tider från kvart över sju på morgonen för att möta det stora intresset, säger Karima Kinana, butikschef IKEA Kök.

"Vet att våra medarbetare tillför värde"

Besökare som inte är intresserade av just kök kan beställa även resten av sortimentet på ikea.se när de besöker den nya butiken. Allt måste dock e-handlas, för butiken saknar varor att ta med hem. Det går heller inte att returnera varor i popupen på Regeringsvägen.

Att den tillfälliga butiken har hamnat i just Stockholm är ingen slump - det är nämligen där som företagets kunder är allra mest intresserade av att e-handla.

- Att köpa ett nytt kök är en stor investering med många val och vi vet att våra medarbetare tillför värde i processen, även i ett onlineköp. Med vår kökspop-up kombinerar vi det personliga mötet med inspiration i en köpprocess som de e-handlande kunderna är vana vid, säger Anders Henricsson, e-handelschef IKEA Sverige.

LÄS ÄVEN: 

IKEA:s popup - knyter ihop nätet med personligt möte

Annons

IKEA:s nya popup: "All handel i butiken sker online"

 

Annons