Ica flyttar fram positionerna online – lösplock en succé

Ökade onlineförsäljningen med 47 procent i fjärde kvartalet.

Icas e-handel går framåt. Det visar koncernens bokslut som släpptes igår. Det som framförallt sticker ut är koncernens framgångar med lösplock av mat på nätet.

- Vi är trygga med att vi flyttar fram positioner online, där särskilt lösplock utvecklats väl – medan färdiga matkassar växer något mindre, säger säger VD:n Per Strömberg till Nyhetsbyrån Direkt.

Annons
Annons

350 butiker ska anslutas till e-handeln 

Bara under fjärde kvartalet 2016 ökade Ica sin onlineförsäljning med 47 procent jämfört med året före.

Även andelen butiker som är anslutna till e-handelssystemet har ökat. Vid årsskiftet var 204 butiker anslutna, vilket var en ökning med 11 butiker bara sedan slutet på tredje kvartalet. Långsiktigt satsar företaget på att ha upp till 350 butiker som erbjuder nätförsäljning av sina varor.

Apotek Hjärtat ökar kraftigt online

Även på Apotek hjärtat, som numera också ingår i Ica-koncernen, ökar onlineförsäljningen.

- Ökningen av onlineförsäljningen är väldigt tydlig, vi ökar med 130 procent i det fjärde kvartalet. Mobilt bank-id har gjort det enklare för kunder att hämta ut receptbelagda produkter via nätet, säger Per Strömberg.

Även Hemtex visade en kraftig resultatförbättring under fjärde kvartalet. Det är dock oklart om det är deras e-handel som ligger bakom framgångarna.


LÄS ÄVEN: ICA-Gruppen gasar på online - 179 butiker nu e-handlare

 

Annons
Annons

 

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!