Idéer ska bli verklighet – rusning till ny e-handelsskola

E-Commerce Parks nya skola ska få e-handelsintresserade att våga ta steget.

Häromveckan gick startskottet för höstens upplaga av e-handelsinkubatorn i Helsingborg. Den här gången är utformningen dock lite annorlunda än tidigare år. De som är med i inkubatorn måste nämligen numera, som vi tidigare har berättat, ha satt upp sin e-handel och fått sin första beställning.

För de som ännu inte har kommit så långt i sina e-handelsplaner har E-commerce Park of Sweden i år en helt annan satsning. Genom att öppna en e-handelsskola vill parken nå även dem som fortfarande befinner sig på nybörjarstadiet.

Annons

Behövdes utbildning för nybörjare

Bakom projektet med den nya e-handelsskolan står bland andra Karsten Deppert, medgrundare av E-Commerce Park, och Elin Fornander, som är partner- och communityansvarig på samma plats.

- Vi märker att e-handelsinkubatorn har bäst effekt om vi tar in bolag som redan är igång. I början hade vi en blandning av de som var mer än idé och de som faktiskt var igång, men nu har vi sagt att det funkar bäst om alla är igång för annars blir det så olika typer av frågor, säger Karsten Deppert.

Men eftersom intresset för att lära sig om e-handel förstås även finns bland de som är helt nya på området, bestämdes det alltså att en ny e-handelsskola för nybörjare skulle se dagens ljus.

Platserna bokades upp snabbt

Premiären är satt till den 20 september, och kommer att bestå av fem kvällsföreläsningar som arrangeras under hösten. Varje kurstillfälle ska innehålla en föreläsning inom ett visst e-handelstema, varpå deltagarna får delta i workshops. Det utlovas även möjligheter till mingel.

Så allt man behöver ha för att delta är en idé till en kommande e-handel?

- Nej, egentligen inte ens det. Vi har satt det brett och sagt att det är för dem som är nyfikna på att driva en verksamhet inom e-handel. Men de flesta har ju någon slags idé, säger Elin Fornander.

Projektet har fått bidrag från Sparbanksstiftelsen och Helsingborgs Stad, som båda ska ha sett ett värde i att stötta fler att bli e-handlare. Och uppenbarligen finns ett intresse - utbildningens 40 platser är nämligen nu så gott som uppbokade.

- De fylldes på rätt snabbt så det var roligt, säger Elin.

Annons

Vill ta bort problem som känns svåra

Tanken är att e-handelsskolan ska ge deltagarna så pass mycket information och konkreta tips att de efter fem veckor är redo att sätta upp en webbutik och köra igång med sin försäljning.

- Vi märker ju att många runt omkring oss har en hel del frågor som blir lite som deras ursäkt för att inte komma igång, säger Karsten.

Vad är det folk inte förstår då?

- Det är allt möjligt. Om du kanske ska starta något och det verkar finnas jättemånga olika plattformar, hur ska jag tänka? Och så blir det där till ett jätteproblem som gör att det tar några månader att lösa det, trots att det i realiteten är ett ganska enkelt problem att lösa. Det kanske finns större problem som man egentligen borde fokusera på istället, säger Karsten, och fortsätter:

- Vi vill ta bort alla de här sakerna som kan upplevas som stora problem men som egentligen är relativt enkla. Om vi kan eliminera de problemen blir det lättare att komma till nästa steg.

- Och nästa steg är ju då egentligen inkubatorn, vi hoppas ju att ett antal från den här kursen ska slussas vidare dit. Så vi ser det här som ett förstadium, tillägger Elin.

Får gärna fortsätta med inkubatorn

Kursen kostar 350 kronor inklusive moms för privatpersoner, och 1 500 kronor exklusive moms om man deltar för ett företags räkning. De som har anmält sig är ungefär lika delar kvinnor och män, i alla åldrar, och en hel del är företagare sedan tidigare.

Karstens och Elins förhoppning är att utbildningen ska kunna hållas en eller två gånger om året, och att de som går den både blir e-handlare och en del av det så kallade e-handelscommunityt.

- När kursen är över hoppas man ju att de som gick utbildningen upplever att de fick väldigt konkreta tips, jag vill verkligen att det ska vara fokus på hur man göra saker. Och sen, som sagt, att många av dem ansöker till inkubatorn, säger Elin.

Utmaningen: Att vara relevant

Den största utmaningen blir just att se till att innehållet hålls på en konkret och välanpassad nivå, menar de.

- Det är ett brett ämne och det gäller att få det att bli konkret. Att prata om det som verkligen är relevant för målgruppen, säger Karsten.

Vad hoppas du att kursen ska föra med sig?

- Min förhoppning är att hälften av dem verkligen har en e-handel efteråt, att de verkligen tar steget. Det hade jag bedömt som ett väldigt bra resultat.

Annons