Annons

Inet: låga beloppsgränser hos Swish kan ge låg snittorder Inet Erik Wickman, VD

Inet: låga beloppsgränser hos Swish kan ge låg snittorder

2016-05-18 11:08

Swish är nu Inets fjärde mest populära betalmetod kort efter lanseringen.

Förra torsdagen, den 12 maj, gick Inet ut med att man tog emot Swish i sin nätbutik. Datorbutiken är inte främmande för nya betalmetoder och var tidiga att vilja implementera Bitcoin och har bland annat PayPal i kassan tillsammans med Klarna, Amex och även Postförskott.

Nu meddelar alltså Inet att man även tar emot den relativt nya betalmetoden Swish (för e-handel) som levereras av de svenska bankerna.

Vi kontaktade Inets VD Erik Wickman om hur de ser på Swish och förstås hur stor andel av betalningarna den norpat åt sig sedan smyglanseringen.

- Kul att du noterat att vi implementerat ytterligare ett nytt betalsätt! Vi tror på att erbjuda våra kunder alla tänkbara valmöjligheter vad gäller både betalsätt så väl som fraktsätt. Responsen vi fått på Swish har varit väldigt positiv och vi är speciellt nöjda med vår integration som gör det enkelt för våra kunder att använda Swish utan att lämna kassasidan, säger Erik Wickman.

"7,5 procent av transaktionerna"

Han ställer sig alltså bakom gårdagens rapport där man såg att kunderna efterfrågar båda många betalsätt och leveranssätt. Kunderna vill helt enkelt ha valmöjligheter något som diskuterats flera gånger tidigare.

Vi förstår att det är tidigt men hur går det än så länge. Har kunderna flockats kring betalmetoden?

Annons
Annons
- Utan att göra något större väsen av lanseringen har Swish redan gått upp som fjärde populäraste betalsättet med en andel på 7,5 procent av transaktionerna, säger Erik Wickman.

Han tillägger dock att det finns en del att arbeta med för bankerna och deras betalösning Swish för e-handel.

- Snittvärdet per transaktion är låg vilket jag tror kan bero på att många har en låg beloppsgräns på Swish och tyvärr är det relativt krångligt att höja den, något vi hoppas Swish hittar en lösning på för B2C-marknanden.

"Kommer fortsätta ta andelar"

Vi testade att beställa med Swish hos Inet och det fungerade lika smidigt som när vi var först i Sverige med att beställa knäck via betalmetoden. Erik Wickman tror precis som flera andra e-handlare att Swish nu kommer fortsätta att ta andelar av andra betalmetoder där vissa är närmast i siktet.

- Vi hoppas mycket på Swish som både är ett säkert och väldigt enkelt betalsätt som många redan är vana att använda och jag tror att det på sikt kommer fortsätta ta andelar från främst bankbetalningar men även kortbetalningar.

På tal om betalningar, hur går det förresten med Bitcoin?

- Vad gäller Bitcoin så var vi halvvägs klara med en integration när den samarbetspartner vi arbetade med la ner sin verksamhet, vi håller nu på att titta på Bitcoin igen och hoppas kunna lansera det under året, säger Erik Wickman avslutningsvis.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Sellpy omsatte över 100 miljoner -

Sellpy omsatte över 100 miljoner - "Jobbar på alla fronter"

Rött resultat - "Satsar hellre på tillväxt".

Annons
Annons
Sålde piratkopior - på kosttillskott

Sålde piratkopior - på kosttillskott

Amazon drabbade av piratföretag.

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

Människor och robotar i harmoni?

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Prisjakt satsar på Danmark:

Prisjakt satsar på Danmark: "Ser stor tillväxtpotential"

Finns nu i hela Norden.

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Växte med över 100 miljoner.

"Vår ambition är att ge kunderna ett större sortiment"

Zalando satsar på hållbart mode.

Annons
Annons
Buildor.se tappade 5 miljoner

Buildor.se tappade 5 miljoner

Byggmax koncernen sjönk 4 procent.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta