Inet om nya studion, e-handeln och pingvinstängerna

65 procent av omsättningen kommer nu från e-handeln.

Inets marknads- och försäljningschef, Johan Wahlberg, öppnar dörren till Inets nya, egna inhouse-studio. Ovanför dörren sitter en lampa som visar om någon livesändning eller inspelning pågår där inne. Men just nu är studion ledig. Den skapades i höstas och består av två delar - ett "vardagsrum", där de testar konsoller och smarta hem-prylar, och en gaming-del, där olika speldatorer och spelkomponenter testas. 

- Vi har testat att göra film i flera år med bra utfall och vi har fått bra feedback från våra kunder. Så till slut tyckte vi att vi behövde en ordentlig studio där vi på sikt kan utöka vår egen produktion av videomaterial, säger Johan Wahlberg.

Annons

Johan Wahlberg i en av gaming-delens fåtöljer.

Unboxing drar nyfikna tittare

En sak som har blivit något av en hit hos publiken är så kallad "unboxing", alltså att man spelar in och lägger upp när man öppnar olika produkter. Företaget får ibland tillgång till produkterna innan det officiella releasedatumet och packar upp dem precis på klockslaget då tillverkaren bestämt att produkten ska tillkännages för publiken.

- Om det är till exempel en konsol, så kan vi visa upp den och känna på den och berätta för publiken hur den känns.

Johan Wahlberg tror att den typen av videomaterial är något som hjälper Inet som e-handelsföretag att nå ut till den stora nätpubliken.

- Eftersom man inte kan känna på produkten i e-handeln, så tycker många att det är till stor hjälp att se oss göra det och höra vad vi säger om den istället. Vi vill göra den digitala upplevelsen så nära den fysiska som möjligt.

Ett annat viktigt område där videor behövs är just när Inet ska instruera kunderna hur de använder olika produkter. Bland de mest populära videor som företaget har producerat återfinns ett klipp där tittarna får hjälp att bygga ihop sin egen dator.

Satsar på jämställdhet

Och ja, de flesta som ger sig på ett eget datorbygge är vad många nog skulle kalla för “datanördar”. Men Inet är i mångt och mycket ett företag både av och för just den gruppen av konsumenter - något de knappast gör någon hemlighet av. Tvärt om är de stolta över att ha intresset och specialkunskaperna för att kunna nå ut till den växande skaran av personer som lever livet framför skärmen.

I studion finns även Inet-hyllan, där diverse nostalgiska föremål finns representerade. Registreringsskylten med texten Inet.se högst upp i mitten är äkta. 

Annons

Men den starkt framväxande gamingkulturen är också en nisch i förändring.

- Den stereotypa bilden av en person som gillar gaming är ofta en ganska ung kille som spenderar mycket tid framför datorn och snöar in på olika spel. Men idag vet vi att många gamers är tjejer, berättar Johan Wahlberg.

Han säger att gaming, precis som många andra mansdominerade områden tyvärr tenderar att få en jargong som gör att många inte känner sig välkomna i gemenskapen.

För att förändra gamingkulturen, så att tjejer ska känna sig mer välkomna inom e-sporten, sponsrar Inet Sverokföreningen Female Legends, som har beviljats pengar från Allmänna arvsfonden för att driva det treåriga projektet Framtidens e-sport. De kommande tre åren ska Inet hjälpa Female Legends att arrangera tre utbildningskonferenser och sex e-sportläger för tjejer.

"Hemleveranser en del av framtiden"

Men även om gaming närmast är en del av Inets DNA, så har företaget på sistone också satsat ännu mer på att utveckla sin e-handel. Förutom att man märker att den ökande videoproduktionen gör att många väljer att handla på Inet.se, så har man nyligen börjat satsa mer på hemleveranser, som man bedömer är en nödvändig del av framtiden.

Idag står företagets e-handel för 65 procent av omsättningen och i nuläget tror man att de sex fysiska butiker som företaget driver, är tillräckligt. Däremot har företaget kommit fram till att servicen i butikerna kan kompletteras ytterligare. Därför har man nu infört att den kund som besöker en butik utan att kunna få tag i den produkt de söker, ska kunna få varan hemkörd utan extra kostnad. 

Dessutom utökas hemeleveranserna över lag, och bland annat ska alla som bor i Västsverige kunna få sina varor hemkörda samma dag till en extra kostnad av 49 kronor.

- Det är helt klart att hemleveranser är något som vi tror kommer att öka mer och mer och då vill vi vara tydliga med att vi kan möta det behovet, förklarar Johan Wahlberg.

Inet har genom åren vunnit en rad olika priser och dessa pryder nu väggen till höger när man kommer in i företagets lokaler i Sisjön utanför Göteborg. Lagret drivs av en tredjepartslogistiker och är beläget i en annan del av staden.

På senare tid har flera e-handlare börjat med knepet att skicka med en liten gåva i sina försändelser. 

LÄS ÄVEN: 10 000 order om dagen med kärlek till kunderna

"Kommer aldrig att försvinna"

På Inet var man tidigt ute med detta koncept. Som alla trogna fans vet så får den som beställer något i företagets e-handel med en Pingvinstång, alltså godis, med försändelsen.

- Det är inte alltid vi skickar med det. Ibland får det inte plats i paketet, till exempel. Men vi försöker att göra det.

Historien om pingvinstängerna började egentligen som ett internt skämt, men har under åren blivit en populär bonus hos företagets nätkunder. Det har inte hindrat att de populära gåvorna omgärdats av en del rykten. Ett av dem gör gällande att Inet en gång försökte avskaffa stängerna, men fick ändra sig då protesterna från kunderna blev massiva. 

Huruvida just det ryktet stämmer, får vi nog aldrig veta svaret på, men Johan Wahlberg är tydlig med sitt lugnande besked till kunderna.

- Pingvinstängerna kommer aldrig, aldrig att försvinna. Så mycket kan jag säga, avslutar han. 

Annons