Instabox om skåpsatsningen: ”Användarna är jättenöjda”

Instabox lanserade paketskåp i samarbete med Pressbyrån och kan några månader senare rapportera goda resultat.

I november kunde vi berätta att Instabox hade lanserat en ny leveransmetod i samarbete med Pressbyrån. Företaget skulle i ett pilottest placera smarta skåp i butikskedjans lokaler där besökare skulle kunna hämta upp sina e-handlade paket med hjälp av en app.

Instabox har sedan dess fått in fler samarbeten, sedan en tid tillbaka skickar de till exempel ut varor från Netlens och Apotea-ägda Vitaminvaruhuset.

Annons
Annons

- Vi började med ett par paket om dagen, men nu går det inte en vecka utan att något skåp någon dag är helt fullt, säger Alexis Priftis, VD för Instabox.

Många återvändande kunder

Alexis Priftis misstänker att Instabox höjer köpfrekvensen även om han inte vet helt säkert än. Han nämner att 40-50 procent av de som testat Instabox kommer tillbaka inom tre månader och att de som handlat mer än en gång använder tjänsten i snitt två till tre gånger i månaden.

- Men det som är mest glädjande är att användarna är jättenöjda och hämtar ut sina paket väldigt snabbt. Snittet är två och en halv timme och 30 procent hämtar ut inom en timme.

I går genomförde Instabox sin första helgleverans. Utöver ett antal Pressbyrån finns paketskåpen också på två 7-Elevenbutiker. Alla deltagande butiker ligger än så länge i Stockholm.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!