Annons

Instagram har redan lockat 200 000 aktiva annonsörer

Instagram har redan lockat 200 000 aktiva annonsörer

2016-02-25 14:14

Drygt fem månader efter lanseringen av sitt nya annonsformat har Instagram redan slagit Twitter på fingrarna.

I september öppnade Instagram officiellt upp för annonsering inuti bild-appen. Tjänsten hade rullats ut gradvis sedan en tid tillbaka men det blev då möjligt för företag över hela världen att hoppa på tåget, och det är något som en hel del tycks ha gjort.

Det Facebook-ägda bolaget hävdar nämligen att man efter fem månader redan har 200 000 företag som annonserar varje månad på Instagram. Att jämföra med ett hundratal i juni 2015 då Instagram så smått började smyga ut funktionen.

Ganska imponerande siffror med tanke på att Twitter, som lanserade sin motsvarighet under 2010, idag har cirka 130 000 månatliga annonsörer.

Majoriteten utanför USA

En stor del av tillväxten skett internationellt och drygt 75 procent av företagen som annonserar på Instagram är baserade utanför USA. Och många av dem ska ha sett stora fördelar med att annonsera på Instagram jämfört med andra online-kanaler.

Annons
Annons

Samtidigt visar en undersökning, genomförd av Instagram, att 60 procent av de tillfrågade använder sig av bild-appen för att lära sig om produkter och tjänster. 75 procent svarade att de vidtog åtgärder, som att besöka en hemsida, shoppa eller berätta för en vän, efter att ha inspirerats av något de sett på Instagram.

Något som självklart låter väldigt lockande för eventuella annonsörer och det är inte omöjligt att Instagram kommer att fortsätta att locka annonsörer i rask takt. Om man kommer att nå storebror Facebook, som för ett år sedan hade drygt 2 miljoner annonsörer, återstår dock att se.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Var tredje produkt är dyrare.

Annons
Annons
PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

Fortsatt negativt dock.

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Ger sig in i konkurrensen.

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Försäljningen ökade med 36 procent.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder:

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder: "Snabb tillväxt"

"Finland var särskilt tillfredsställande".

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

Ny anläggning ger resultat.

Swisslog lanserar robot som plockar 1000 artiklar i timmen

Swisslog lanserar robot som plockar 1000 artiklar i timmen

Kombineras gärna med AutoStore.

Annons
Annons
Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Ändrade shoppingvanor.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta