Instagram utmanar Amazon

Utvecklar e-handel.

Instagrams vd Adam Mosseri, som tog över företaget i oktober 2018, planerar att utveckla foto-appens säljfunktion ytterligare. Den nya strategin är att knyta ihop säljare, kunder och influencers. Detta enligt nyhetssidan LiveMint.

Konkurrerar med Amazon 

Foto-appens intåg på e-handelsmarknaden skulle inte påverka de kinesiska e-handelsjättarna Alibaba och JD.com, eftersom Instagram ägs av Facebook, som inte kan sälja på den asiatiska marknaden. Däremot skulle Instagram med sina många användare kunna bli en konkurrent till e-handelsjätten Amazon, som för närvarande dominerar resten av världsmarknaden.

Annons
Annons

Snabbt framåt för e-handeln

Den senaste tiden har Instagram introducerat flera nya shopping-funktioner i sin app. I mars lanserade de sin egna checkout, vilket innebär att kunderna kan utföra sina köp direkt i appen utan att behöva bli omdirigerade till en annan sida.

LÄS ÄVEN: H&M först ut när Instagram lanserar egen checkout

Enligt Adam Mosseri kommer det dock ta tid för appen att bli en renodlad e-handel. 

Satsar på influencers

I och med den nya e-handelsfunktionen har Instagram satsat på försäljning via influencers. I maj i år kom nyheten de att de skulle låta influencers få sälja varor direkt i appen. Som kund kan man alltså klicka hem varan som marknadsförs utan att besöka e-handlarens hemsida. 

LÄS ÄVEN: Instagram låter influencers sälja produkter direkt i inläggen

I våras lanserade appen även ett pilotprogram, där man lät modehus såsom Zara, Burberry, Michael Kors, Nike, Adidas och Prada sälja sina varor direkt på Instagram.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!