Annons

Intersport först ut i Tmalls storsatsning på fysiska butiker En kund testar Intersports smarta skohylla

Intersport först ut i Tmalls storsatsning på fysiska butiker

2018-05-30 07:00

Får e-handelsjättens första "New Retail Megastore" för sportkläder.

Marknadsplatsen Alibaba är långt ifrån endast aktiv i satsningar som sker online. Bolaget har också arbetat med olika koncept för fysiska butiker, och senast i raden är vad jätten benämner som New Retail Megastores.

Inom konceptet New Retail samlar Alibabas plattform Tmall sitt allra modernaste upplägg för fysisk handel, vilket innebär att butikerna ska vara extra utrustade med bland annat ny teknologi och smidiga betalningsalternativ. Att det ska finnas en sömlös upplevelse för både e-handeln och den fysiska handeln ska smälta ihop, behöver nog inte ens påpekas.

"Framtidens handel"

Nu meddelar Tmall att sportkedjan Instersport blir först ut med att testa New Retail-konceptet i en sportbutik. E-handelsjätten har nämligen hjälpt Intersport att göra om sin flaggskeppsbutik i Peking efter Tmalls nya butiksmall.

- Vi är glada att se ett stort utbud av Tmalls New Retail-system och lösningar i Intersports butik. Vi uppskattar också att våra merchant partners omfamnar New Retail-konceptet och utforskar dess potential. Vi är övertygande om att när konsumenterna prövar dessa tjänster själva kommer de förstå att framtidens handel kommer att bestå av kombinationen av online- och offlineshopping, säger Jessica Liu, chef för Tmall Fashion and Luxury, i ett pressmeddelande.

Intersports flaggskeppsbutik ligger i stadsdelen Qianmen, som är ett område av Peking som traditionellt har lockat många turister. Butiksytan är på 1 300 kvadratmeter uppdelade på två våningar.

Annons
Annons

Bland de tekniska finesserna som butikens kunder kan ta del av, finns bland annat QR-koder som kopplar kunden direkt till samma produkt i Intersports butik på Tmall.

Spegel som merförsäljer

Med hjälp av kameror med rörelsekänsliga sensorer vid entrén, ska butiken direkt kunna identifiera kön och ungefärlig ålder på dem som går in i butiken - varpå affären förstås kan komma med lämpliga shoppingtips. Fler annorlunda funktioner är en skohylla som kombinerar fysiskt med diogitalt och en smart skospegel som ska hjälpa till med merförsäljning till kunder som provar skor.

- Intersport är världens ledande återförsäljare inom sport och träning och har en historia som går hela vägen tillbaka till 1968. Mer än någon annan på marknaden förstår vi vikten av att utvecklas med tiden, säger Intersports vd Victor Duran.

LÄS ÄVEN: Sveriges bästa e-handel 2018 är en butikskedja

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

"Titulera sig truckninja istället för truckförare".

Annons
Annons
E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

17 år i branschen.

Däck365.se slog nytt rekord - omsatte 126 miljoner

Däck365.se slog nytt rekord - omsatte 126 miljoner

Vunnit flera priser.

NA-KD krokar arm med PostNords Varubrevstjänst

NA-KD krokar arm med PostNords Varubrevstjänst

"Spårbarhet, ledtid och leverans vid dörr var avgörande".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

ICA stärker upp laget - han ska driva digitaliseringen

ICA stärker upp laget - han ska driva digitaliseringen

"Erfarenhet av omställningar ska utveckla plattformen".

NetOnNet omsatte över 5 miljarder kronor

NetOnNet omsatte över 5 miljarder kronor

Ökade vinsten med mer än 36 miljoner.

Boxon.se har ökat försäljningen med 60 procent

Boxon.se har ökat försäljningen med 60 procent

Siktar nu på minst 150 miljoner kronor.

Annons
Annons
Anrikt lampföretag satsar på e-handel

Anrikt lampföretag satsar på e-handel

"Vi måste finnas där konsumenten finns".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta