Intersport först ut i Tmalls storsatsning på fysiska butiker

Får e-handelsjättens första "New Retail Megastore" för sportkläder.

Marknadsplatsen Alibaba är långt ifrån endast aktiv i satsningar som sker online. Bolaget har också arbetat med olika koncept för fysiska butiker, och senast i raden är vad jätten benämner som New Retail Megastores.

Inom konceptet New Retail samlar Alibabas plattform Tmall sitt allra modernaste upplägg för fysisk handel, vilket innebär att butikerna ska vara extra utrustade med bland annat ny teknologi och smidiga betalningsalternativ. Att det ska finnas en sömlös upplevelse för både e-handeln och den fysiska handeln ska smälta ihop, behöver nog inte ens påpekas.

Annons

"Framtidens handel"

Nu meddelar Tmall att sportkedjan Instersport blir först ut med att testa New Retail-konceptet i en sportbutik. E-handelsjätten har nämligen hjälpt Intersport att göra om sin flaggskeppsbutik i Peking efter Tmalls nya butiksmall.

- Vi är glada att se ett stort utbud av Tmalls New Retail-system och lösningar i Intersports butik. Vi uppskattar också att våra merchant partners omfamnar New Retail-konceptet och utforskar dess potential. Vi är övertygande om att när konsumenterna prövar dessa tjänster själva kommer de förstå att framtidens handel kommer att bestå av kombinationen av online- och offlineshopping, säger Jessica Liu, chef för Tmall Fashion and Luxury, i ett pressmeddelande.

Intersports flaggskeppsbutik ligger i stadsdelen Qianmen, som är ett område av Peking som traditionellt har lockat många turister. Butiksytan är på 1 300 kvadratmeter uppdelade på två våningar.

Bland de tekniska finesserna som butikens kunder kan ta del av, finns bland annat QR-koder som kopplar kunden direkt till samma produkt i Intersports butik på Tmall.

Spegel som merförsäljer

Med hjälp av kameror med rörelsekänsliga sensorer vid entrén, ska butiken direkt kunna identifiera kön och ungefärlig ålder på dem som går in i butiken - varpå affären förstås kan komma med lämpliga shoppingtips. Fler annorlunda funktioner är en skohylla som kombinerar fysiskt med diogitalt och en smart skospegel som ska hjälpa till med merförsäljning till kunder som provar skor.

- Intersport är världens ledande återförsäljare inom sport och träning och har en historia som går hela vägen tillbaka till 1968. Mer än någon annan på marknaden förstår vi vikten av att utvecklas med tiden, säger Intersports vd Victor Duran.

LÄS ÄVEN: Sveriges bästa e-handel 2018 är en butikskedja

Annons
Annons